TOM À LA FERME Gabriel Yared
Quartet Records QR144/1 14 tracks, 41:53
Voor de thriller Tom à la ferme wilde de Canadese regisseur Xavier Dolan aanvankelijk geen muziek. Enkel enge geluiden dienden zijn vierde film te begeleiden, maar tijdens het monteren besloot hij toch een substantiële score onder de beelden te plaatsen. Die score werd geschreven door Gabriel Yared die met de openingstrack Tom meteen met de deur in huis valt: ijle vioolklanken die onheil aankondigen. Die intense dreiging blijft tot de laatste noten bestaan. Yared heeft goed geluisterd naar Bernard Herrmann, in het bijzonder naar diens baanbrekende muziek voor Psycho. We horen overwegend strijkers in de hogere lagen (het ongewisse) en de lagere regionen (het onheil). In de laatste categorie passen de staccato vioolklanken die her en der de bedreiging van hoofdpersonage Tom opvoeren. In Jeu de Pouvoirs horen we zelfs als vogels krijsende strijkers die zo uit de douchescène van Psycho zijn weggevlogen. Maar Yared zou tekort gedaan worden, wanneer zijn hommage aan Herrmann teveel wordt benadrukt. Tegen het einde voegt de piano stilletjes het noodlot toe in Révélations en de afsluitende track La Fuite is, anders dan de voorgaande hoekige, soms asymmetrische composities, rondom een traditionele melodie geconstrueerd. Met deze enigmatische score die ook op cd garant staat voor veel luistergenot bewijst Yared geen blinde trendvolger te zijn.
|