Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Mark Isham - Interview
Score 165, 07 03 2012



TOPJAAR

Interview met Mark Isham

Voor Mark Isham kon 2011 niet meer stuk toen hij in november een prestigieuze filmprijs won. Dat hem deze onderscheiding te beurt viel voor Warrior, een dierbare compositie, maakte de blijdschap alleen maar groter. Ishams output van verleden jaar omvat ook muziek voor een succesvolle tv-serie, een lieflijke dolfijnenfilm, een opwindende actiefilm en veel meer. Als klap op de vuurpijl behaalde de Amerikaanse componist ook nog eens de gezegende leeftijd van 60 jaar. Met Score sprak hij onlangs over een bijzonder vruchtbaar jaar.

The Hollywood Music and Media Awards werden op 1 november jongstleden uitgereikt. In de categorie score moest Isham het met zijn muziek voor Warrior opnemen tegen gevestigde namen als Thomas Newman, Alexandre Desplat en John Williams. De film van Gavin O´Connor draaide afgelopen herfst kortstondig in de Nederlandse bioscopen en kreeg in de pers goede kritieken. Isham over de film: ʽHelaas hebben niet zoveel mensen de film gezien. Het is een briljante film, een van de beste films waaraan ik ooit heb mogen meewerken. Ik hoop dat mijn prijs de film meer aandacht zal geven omdat hij het verdient om door zoveel mogelijk mensen te worden gezien.ʼ En over de prijs: ʽDat is niet het belangrijkste wat er is, maar het is natuurlijk wel leuk als zoiets je overkomt (lacht). Het is prachtig dat je werk wordt gewaardeerd want films scoren is geen eenvoudige opgave.ʼ Over een mogelijke Oscarnominatie voor Warrior volgende maand laat hij zich liever niet uit.

Schaamteloos melodisch

Mark Isham heeft naam gemaakt met een honderdtal filmscores. Ook werkte hij veelvuldig samen met artiesten als Bruce Springsteen, The Rolling Stones en Van Morrison. Vooral met zijn jazzy scores voor films als The Cooler (2003) maakte hij indruk, niet in de laatste plaats door zijn fraaie trompetspel op de soundtrack. Voor A River Runs Through It (1992) ontving hij een Oscarnominatie en met regissur Paul Haggis werkte hij aan Oscarwinnaar Crash (2004) en In the Vally of Elah (2007). Zijn rijke carrière als filmcomponist gaat terug naar 1983 toen hij zijn eerste score schreef voor de natuurfilm Never Cry Wolf van Carroll Ballard. Hoofdrolspeler van deze film was Charles Martin Smith die Isham leerde kennen in de studio waar beiden aan de postproductie van de film werkten. Isham: ʽIndertijd heb ik Charlie als bijzonder prettig ervaren, waarna ik zijn carrière als acteur en later ook als regisseur gevolgd heb en hoopte ooit met hem te kun-nen samenwerken.ʼ Die kans bood zich vorig jaar aan in de vorm van Dolphin Tale met Smith als regisseur achter de camera. De twee konden het prima met elkaar vinden. Wat wilde Smith voor muziek voor de film over de bijzondere dolfijn Winter die bevriend raakt met een jongen in Florida? ʽEen traditionele score die zowel orkestraal als melodisch moest klinken. Het lijkt vandaag de dag een trend in filmmuziek te zijn om scores in plaats van melodisch meer ambient te laten klinken. Charlie is het tegenovergestelde hiervan. Hij zei: Ik wil dat je schaamteloos melodisch te werk gaat. Dat laatste werd een soort van stopwoord van ons en soms zei hij dat ik niet schaamteloos genoeg bezig was. Hij wilde die melodie er absoluut in houden.ʼ

Op het eerste gezicht mag Dolphin Tale een film voor jonge kinderen lijken, maar volgens Isham kunnen volwassenen net zo goed van de film genieten. ʽVeel films zijn gericht op een specifieke doelgroep. Heel jammer, want het is juist leuk als de gehele familie plezier heeft aan een film. Dat laatste trok me bij dit project juist aan. Niet dat er enige uitdaging was behalve dan dat ik de score kinderlijk eenvoudig moest laten klinken. De muziek is erg emotioneel en melodisch en wanneer je in dit opzicht op de juiste weg zit, dan kun je net als de film zelf een zekere mate van artistieke verfijning in de composities leggen.ʼ

Een van de meer traditionele kenmerken van de score is het gebruik maken van thema´s. Isham: ʽIk deelde het verhaal op en bedacht vervolgens welk thema geschikt was voor elk deel. Ik schrijf zelden thema´s voor personages. De dolfijn heeft echter een thema waarmee ze kan worden geassocieerd. Voor de rest zijn er thema´s voor de relatie tussen de dolfijn en de jongen, de familie en de jongen, het aquarium en de mysterieuze dieren die er leven etc. Ten slotte legde ik alle stukjes als een puzzle bij elkaar.ʼ Binnen die verzameling thema´s valt vooral de muziek op die een welhaast oceanische klankkleur heeft. Hoe heeft Isham dat klaargespeeld? ʽDat heeft allemaal te maken met de wijze waarop Charlie de oceaan heeft uitgebeeld. Het water ziet er glinsterend uit. Om dit fonkelende beeld muzikaal weer te geven heb ik harpen, dulcimers en andere, ook niet-traditionele snaarinstrumenten verzameld, die tesamen het zogenoemde Shimmer Ensemble vormden.ʼ De muziek werd in de Air Lyndhurst studio in Londen opgenomen. ʽEen prachtige studio die George Martin in een oude kerk heeft gebouwd, een van de beste opnameruimtes ter wereld. Ik ben ook heel tevreden over het uitstekende orkest dat de opnames deedʼ.

Televisie

Op dit moment is Isham volop bezig voor een medium waarvoor hij een tijdje niet heeft gewerkt: televisie. Once Upon a Time, zoals de serie heet, komt uit de koker van J.J. Abrams, de man achter onder meer Lost. ʽIk was een grote fan van Lost. Ik las het script van Once Upon a Time en raakte er helemaal door gegrepen. Het is een goed geschreven, fantasierijk verhaal en dus besloot ik de opdracht aan te nemen.ʼ Ook op filmgebied zit Isham momenteel niet verlegen om werk. ʽIk ben met enkele projecten bezig zoals een grootschalige thriller met Nicolas Cage, een achtervolgingsthriller. Die is inmiddels opgenomen in New Orleans en daar heb ik nu mijn handen vol aan.ʼ Thrillers deed Isham vaker, maar het is niet zijn favoriete genre: ̔҅Ik zoek altijd een film met een verhaal uit die het verdient om er tijd in te steken. Dat vind ik persoonlijk boeiender dan vasthouden aan een bepaald genre.’

Terugkijkend op het voorbije jaar heeft Mark Isham alle reden tot tevredenheid. ʽIk doe op dit moment een populaire televisieserie, verder was er Dolphin Tale die op nummer 1 stond en voor mij is Warrior een van die films waar ik altijd heel erg trots op zal blijven. We zullen zien hoe hij het gaat doen tijdens het prijzenseizoen. Hij verdient in ieder geval wat mij betreft een prijs. Ja, het is inderdaad een vruchtbaar jaar voor mij geweest met enkele van mijn beste werken, en dat zeg ik met enige trots!ʼ En als dat allemaal nog niet genoeg was, bereikte hij ook nog een andere mijlpaal: afgelopen september werd hij 60. Een reden te meer om door te gaan met kwalitatief hoogstaande composities voor film en televisie, want uitgeschreven is Isham allerminst. Over scoren in het algemeen: ‛Voor mij is het boeiendste aspect van elke opdracht om het juiste vocabulaire te vinden aan het begin van het proces teneinde het verhaal zo goed mogelijk te kunnen vertellen.’ 

Dolphin Tale zou begin januari in de Nederlandse bioscopen gaan draaien. De film komt echter volgende maand meteen uit op dvd. Once Upon a Time wordt vanaf 22 januari uitgezonden op Film 1.

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 165
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Wie ben ik?
B-Movie Orchestra - Portret
Mark Isham - Interview
Nando Eweg en Bob Zimmerman - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy