Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
B-Movie Orchestra - Portret
Score 165, 07 03 2012



B-MOVIE ORCHESTRA START TOURNEE MET NIEUWE SHOW
Nederland telt enkele orkesten die muziek en liedjes uit films spelen. Sinds enkele jaren is daar een gezelschap bijgekomen dat zich uitsluitend richt op muziek uit zogenoemde B-films. The B-Movie Orchestra begint binnenkort aan een nieuwe tournee door Nederland, te beginnen op het International Film Festival van Rotterdam. Onlangs verscheen een nieuwe cd met muziek die thrilling, erotic and raunchy klinkt.

Oprichter van dit twaalfkoppige muziekgezelschap (foto: Sanne Couprie)  is Baz Mattie (1972) uit Amsterdam. Voorheen speelde hij slagwerk in de bands van Jun-kie XL en Ellen ten Damme. In The B-Movie Orchestra zit hij uiteraard ook achter de drums. Verder bestaat de band onder meer uit een toetsenist (met hammondorgel en Rhodes piano), gitaristen en twee zangeressen. Tijdens de optredens wordt de bezoeker meegevoerd in een show van muziek en beelden. Wat wil Mattie hiermee precies teweegbrengen? ‘Het gaat erom die typische B-filmsfeer zo goed mogelijk over te brengen waarbij muziek op de eerste plaats staat. Uitgaande van dit startpunt ben ik gaan zoeken naar bijpassende beelden, vaak uit de film zelf maar dat is niet noodzakelijk. Het is geen geschiedenisles van de B-film waarbij alles moet kloppen. Het gaat meer om een gevoel en die beelden vormen een heel belangrijk onderdeel om dat gevoel te versterken en compleet te maken.’ 

Over wat nu precies een B-film is, zijn de meningen verdeeld. Wat is voor Mattie een B-film? ‘Volgens mij is de essentie dat er budgettair weinig geld beschikbaar is. Het B-filmgevoel komt voor mij meer voort uit de vormgeving, stereotiepe archetypen, x-rated zaken en de muziek. Ik vind bijvoorbeeld La decima vittima met Marcello Mastroianni en Ursula Andress een B-film terwijl ik betwijfel of dat nou ook werkelijk zo is. Het heeft misschien ook te maken met bepaalde genres, zoals films met gemaskerde mannen met capejes en auto-achtervolgingen, terwijl het misschien niet eens een B-film is op budgettaire gronden, maar wel qua sfeer, qua gevoel. Het heeft ook te maken met de tijdgeest en ik denk dan vooral aan de jaren '60 en '70. Dat is ook muzikaal de interessantste periode wat mij betreft.’

Tarantino

Voor een muzikant als Mattie heeft natuurlijk ook de muziek van B-films een sterke aantrekkingskracht net zozeer als filmmuziek in het algemeen evenals popmuziek. Enorme bewondering koestert hij voor de scores van Ennio Morricone wiens muziek overigens niet wordt gebruikt voor de optredens omdat die te dramatisch is voor hetgeen Mattie en de band voor ogen staat. Waar daarentegen wel gretig gebruik van wordt gemaakt is de manier waarop Quentin Tarantino filmmuziek gebruikt. ‘Tarantino is erg beïnvloed door muziek uit B-films en cultfilms. Dat vind ik heel interessant ook vanwege de raakvlakken met popmuziek en omdat het sexy is. Het is iets van de grote stad en het is vaak ook heel goed gearrangeerd, met blazers en mooi gebruik van percussie. En je merkt dat er heel veel op geluid wordt gecomponeerd.’ Muziek voert in de shows letterlijk de boventoon. Welke rol is weggelegd voor The Cinematic Fever Girls? ‘Het is een instrumentale show met twee zangeressen die in principe geen tekst zingen, want dan krijg je meer James Bond-liedjes, zeg maar gewone liedjes. En dat gaat voor mij weer te ver weg van het gevoel van filmmuziek. Ik wil vooral wat je veel hoort in de jaren '60 en begin jaren '70, dat fonetische geneurie, dat oh en ah, dat vind ik heel romantisch en dat wordt vaak gebruikt in de erotica-films of de giallo-films, de combinatie tussen erotische spanning en horror en al die rare combinaties die ze destijds in B-films gebruikten.’

Hoe heeft Baz Mattie de filmmuziek uit die hippe jaren '60 en '70 leren kennen, een tijdperk dat hijzelf nauwelijks bewust heeft meegemaakt? ‘Als muzikant ben ik altijd heel erg bewust geweest van wat er allemaal muzikaal aanwezig is. Ik ben me ook altijd bewust geweest van filmmuziek en ook filmmuziek die al geweest is. Toen ik een jaar of vijftien was en ik in de platenbakken een filmmuziekvinylplaat zag die een beetje te betalen was en waarvan de hoes me aansprak, dan kocht ik die en zo wandel je vanzelf ook de filmwereld van die plaat een beetje binnen. Daar start het dan mee.’ Maar niet alles wat op een plaat of cd staat, is boeiend. ‘Het zijn vaak incidentele nummers, want ik moet zeggen dat ik vaak 70 procent niet zo interessant vind. Er zitten altijd twee of drie van die juweeltjes tussen.’ Tot zijn favoriete filmcomponisten rekent Mattie naast Morricone onder meer Bruno Nicolai, Franco Micalizzi, Gert Wilden en Lalo Schifrin.

Bewegende beelden

Naast de twee zangeressen wordt het orkest aangevuld met twee VJ's. Aanvankelijk zorgden enkele andere VJ's en Mattie zelf voor de weergave van filmbeelden op de achtergrond. Maar de ultieme synergie van beeld en geluid die nodig is voor de show stelt hoge eisen aan de beeldartiesten. ‘Het is een hele zoektocht geweest. Uiteindelijk heb ik er nu twee mensen bij, allebei muzikanten die dat werk doen. Want je moet een muzikant hebben, iemand die gevoel heeft voor arrangement en voor timing, en dan kom je vanzelf bij mensen die snappen hoe de aansluiting tussen beeld en muziek werkt. Die twee zijn Jochem van Tol en Tom Nestelaar. Ik ben heel blij dat zij er nu bij betrokken zijn, want het geeft me ook veel meer rust en het gevoel dat de oorspronkelijke idee - muziek plus bewegende beelden - overeind blijft.’ 

Een concert van The B-Movie Orchestra is een ware belevenis. Wat vroeger hoogst zelden voorkwam, bewegende beelden op de achtergrond, is tegenwoordig veel eenvoudiger geworden, hoewel er volgens Mattie nog wel zalen zijn waar het qua doek en projectie vaak tekortschiet. Op het komende International Film Festival van Rotterdam start het gezelschap met een nieuwe reeks concerten waarin een nieuwe verzameling composities wordt gespeeld. Waarom beginnen jullie op een filmfestival? ‘Ik merk dat de filmwereld heel goed aansluit bij de idee van wat ik wil brengen. We hebben inmiddels op het Transsylvanian International Film Festival in Cluj, Roemenië, gestaan en op het Noordelijk Filmfestival in Leeuwarden. Mensen hebben daar een sterke affiniteit met film. Het is vaak een prettige manier om een soort zijprogramma in het leven te roepen tussen alle serieuze films en zware kost. En dan is zo'n band als The B-Movie Orchestra natuurlijk ontzettend leuk om je programma mee op te fleuren.’

De nieuwe cd van The B-Movie Orchestra heet The Ultimate in Thrilling, Erotic and Raunchy Filmmusic!! Volume 1 en verschijnt op 25 januari op het eigen B-Movie Orchestra label via Suburban-distributie. Voor toerdata en andere informatie, ga naar: www.b-movie-orchestra.nl.

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 165
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Wie ben ik?
B-Movie Orchestra - Portret
Mark Isham - Interview
Nando Eweg en Bob Zimmerman - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy