Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Cd-recensies
Score 165, 07 03 2012



CD-RECENSIES


THE ARTIST
24 tracks, 77:57
Sony Music 88697978952

Een van de grote verrassingen van 2011 was The Artist van Michel Hazanavicius. De zwijgende zwart-wit film over de dreigende ondergang van de gevierde zwijgende filmster George Valentin vereiste zoals dat met zwijgende films nu eenmaal het geval is een omvangrijke score. Aan Ludovic Bource de uitdagende taak deze klus te klaren. De Franse filmcomponist die ook de voorgaande drie films van Hazanavicius had gedaan, slaagt met vlag en wimpel. Meteen na de ouverture steekt Bource vol vaart van wal met prachtige muziek voor de zwijgende heldenfilm A Russian Affair, een film in de film. Waarna er werkelijk geen houden meer aan is: actie, romantiek, tragiek, alle emoties komen in vliegende vaart voorbij. Bource brengt ze in afwisselende, uiterst melodieuze composities die uiteindelijk vrij zorgeloos klinken en niet gespeend zijn van menig kwinkslag. De authentieke klankkleur van The Artist komt treffend naar voren in het George-Valentin-thema dat net zo'n charme kent als de titelfiguur in deze tragikomische film. Een ander hoogtepunt is My Suicide, een lang stuk met solo piano dat in hoge mate weet te ontroeren. Binnen en buiten de film is deze score een ware belevenis die met enkele bestaande nummers uit de periode toen de sprekende film zijn intrede deed compleet wordt. In een interview met de componist in het cd-boekje benadrukt deze het belang van de muziek die door The Brussels Philharmonic meesterlijk werd opgenomen. Bource ontving voor deze score vorige maand de Europese Filmprijs.

PS


NOVA ZEMBLA
Download op iTunes
16 tracks, 44:21

De film is gebaseerd op een wereldberoemde episode uit de Nederlandse geschiedenis: de legendarische zeereis uit 1596 die onder leiding stond van Willem Barentsz. De spektakelfilm laat in 3D het verhaal zien over overleven onder erbarmelijke omstandigheden en het uithoudingsvermogen van de bemanning. De regie is van Reinout Oerlemans. De muziek is een symfonische score met een vocale bijdrage van Claron McFadden. Het is een goed in het gehoor liggende score die de grootsheid van de film mooi weergeeft. En voor nog geen negen euro is de score te downloaden via iTunes. Het nadeel van iTunes is dat alleen de voorkant van de hoes wordt afgebeeld. Als je een cd wilt branden, moet je zelf een achterkant ontwerpen met tracklist.

ST

LES BIEN-AIMÉS
14 tracks, 42:55
Naïve France NV 824011

De Franse filmcomponist Alex Beaupain heeft zes films met regisseur Christophe Honoré gedaan. Voor de muziek van Honoré's Les chansons d'amour won Beaupain in 2008 een César. Voor Les bien-aimés, hun zevende film samen, schreef Beaupain een verzameling pakkende liedjes die qua stijl variëren van pop en rock tot chanson. Steeds weer valt op hoe moeiteloos hij de liedjes schijnbaar uit zijn mouw wist te schudden, zo gemakkelijk liggen ze al bij de eerste beluistering in het gehoor. De film over de ongelukkige liefdes van een moeder en haar dochter mag dan ook gerust een eigentijdse musical worden genoemd. Leuk is dat de actrices en de acteurs de liedjes zelf zingen, met name de drie vrouwelijke hoofdrolspelers Catherine Deneuve, Chiara Mastroianni en Ludivine Sagnier. Dat zij en enkele zingende acteurs geen perfecte zangresultaten weten te behalen zij hen vergeven, het naadloos overgaan van dialogen in gezang is daarentegen meestentijds zowel een feest als volstrekt natuurlijk. De liedjes maken een integraal deel van het filmverhaal uit en zij vertolken uiteenlopende emoties als vreugde, verdriet, verlangen en bovenal hoop. Jammer is dat de niet al te lang durende cd enkele aantrekkelijke stukjes filmscore moet ontberen. Overigens roept een zingende Catherine Deneuve ongewild herinneringen op aan haar rol in Les parapluies de Cherbourg. En dat is bepaald geen straf.

PS


THE RUM DIARY
24 tracks, 71:18
Lakeshore Records LKS 342432

The Rum Diary is een soms hilarische tragikomedie van Bruce Robinson die zich afspeelt op Puerto Rico, eind jaren '50. Johnny Depp speelt de hoofdrol van een wat zonderlinge journalist in deze verfilming van een roman van Hunter S. Thompson. Op de cd met muziek van deze film staan twee nummers waarin Depp te horen is op gitaar. Naast vocale bijdragen van Dean Martin (Volare) en Patti Smith bevat de cd de originele score van Christopher Young. We horen ditmaal geen angstaanjagende muziek voor een horrorfilm die we van Young gewend zijn, maar jazzmuziek, een genre waarin de Amerikaanse componist ook graag speelt. Eigenlijk is The Rum Diary een jazzalbum dat prima te genieten valt zonder film. Veel nummers kennen een hoog improvisatiegehalte en lijken live te zijn opgenomen. Een paar nummers zijn meer orkestraal en zorgen dankzij hun rustgevende karakter voor momenten van bezinning tussen de vele kolderieke scènes (waarvan My Car the Cockroach een mooi voorbeeld is). Uitschieters zijn verder Mother and Balls en Sweat Bee. Christopher Young lijkt zich prima thuis te voelen in deze wereld van latin jazz die af en toe neigt naar pure lounge. The Rum Diary is verfrissend, energiek en bovenal een streling voor het oor, van begin tot eind.

PS

MUSIC BY PIERO PICCIONI FROM 3 MOVIES OF FRANCESCO ROSI
GDM-Legend 4209
19 tracks, 74:53

Piero Piccioni heeft jarenlang samengewerkt met regisseur Francesco Rosi. Elf films hebben ze samen gemaakt. Op deze cd staat nooit eerder verschenen muziek uit drie van hun films. Le mani sulla città (1963) is de eerste score. Zeventien tracks met jazz getinte muziek die een sfeer oproept van een politieke thriller op een regenachtige dag. Ook een fanfare zit in de film waarvoor Piccioni een thema heeft geschreven. Als componist moet je alles maar kunnen. Gelukkig heeft Piccioni een grote staat van dienst en heeft hij voor elke stijl passende muziek. De muziek geeft een mooi tijdsbeeld van de begin jaren '60. Het is niet een gezellig achtergrondmuziekje op deze cd, hoewel er enkele jazzthema´s in zitten die het weer wel goed doen. Salvatore Giuliano (1962) is een suite van één track met een speelduur van 13:54. Over de altijd wat mysterieuze volksheld die in 1950 werd doodgeschoten maakte Rosi op de plaatsen waar alles gebeurde in Sicilië een film als een soort documentaire. Een donkere score van Piccioni geeft de film een extra dimensie. Il caso Mattei (1972) is de laatste suite op de cd (duur: 19:20). Het gaat hier over Enrico Mattei die als hoofd van het olieconcern ENI de tragische dood vond in een vliegtuigcrash. Ook hier heeft Piccioni muziek geschreven die op de achtergrond blijft met een ritmische, atonale score die de absolute voorloper was van de housemuziek zoals die twintig jaar geleden op houseparty´s gespeeld werd. Al met al is deze cd een mooie aanvulling op de Piccioni-discografie.

ST


DOLPHIN TALE
21 tracks, 52:18
Varèse Sarabande 3020671202

Dolphin Tale verhaalt over een eenzame jongen die zich ontfermt over een gewonde dolfijn. Mark Isham schreef voor deze feelgoodfilm weelderige klanken die grotendeels langs vloeiende lijnen de sfeer van het leven onder water welhaast tastbaar maken. De geheel orkestrale score wordt ondersteund door een elektronische ondertoon die de wereld van de dolfijn nog eens extra benadrukt. Al bij de eerste noten horen we een uiterst hoopgevend thema dat wordt gevolgd door een handvol even weldadige thema's die steeds vervat zijn in uitwaaierende melodielijnen. De golvende muziekstromen zijn angstaanjagend noch somber zoals het een ware familiefilm betaamt, maar telkens stimulerend tot aan de finale wanneer het orkest bevrijdende klanken ten beste geeft. Het klinkt allemaal 'schaamteloos' melodieus, zoals Mark Isham elders in deze Score vertelt.

PS

THE IDES OF MARCH
15 tracks, 38:48
Varèse Sarabande 3020671232

Geen nieuwe Score zonder een cd van Alexandre Desplat. Voor liefst acht films die in 2011 in roulatie gingen schreef de Fransman de muziek. The Ides of March behoort tot de meer prestigieuze films van de acht. Voor dit politieke drama van George Clooney schreef Desplat een pakkende mars die als hoofdthema de film moeiteloos weet te ondersteunen, zowel in een strak ritme met hoofdrollen voor dwarsfluit en trommel als in een langzame versie uitgevoerd door groot orkest. De relatief korte score kent daarnaast een handvol thema's die vooral de sluimerende spanning en het mysterie dienen te accentueren dan wel te verhevigen. Tijdens het kijken functioneren deze onheilspellende thema's uitstekend, niet in de laatste plaats door de immer welluidende klanken. Regelmatig horen we de voor Desplat zo kenmerkende piano-aanslag die lieflijk klinkt, maar tegelijkertijd grootse dreiging voor-spelt. De beknopte score voor The Ides of March is ook buiten de film boeiend, vooral door het prachtige marsthema.

PS

 
20,000 LEAGUES UNDER THE SEA
26 tracks, 78:38
Disney / Intrada D001415702

Het befaamde label Intrada heeft in samenwerking met Walt Disney Records deze bijzondere cd onlangs uitgebracht. 20,000 Leagues Under the Sea was voor Disney een ongekend succes in 1954. Vaste Disney-componist Paul J. Smith schreef een wervelende actiescore die heerlijk ouderwets klinkt. Martiaal is een adjectief dat van toepassing is op de muziek die na het heroïsche hoofdthema ruim een uur voortraast en pas tot stilstand komt bij de finale. Houtblazers, priemende strijkers en af een toe een fanfare zet Smith even graag in als de harp voor de vele fascinerende onderwaterscènes die de film destijds zo onderscheidde van andere aquafilms (de lange track Deserted Sub/Burial/Captured is een fraai voorbeeld van dat laatste). Maar Smith wist ook goed hoe hij monsters muzikaal moest aankondigen en vervolgens hun dreiging moest verklanken, getuige nummers als The Monster Attacks en The Giant Squid. Dat Smith het af en toe niet kon laten een beetje te Mickeymousen zal niemand verbazen; het werkt prima bij de vele onderwaterscènes waar dialogen en geluiden nagenoeg ontbreken. Smith laat horen hoe actiemuziek vroeger klonk: melodieus, effectief en in ieder geval niet als het hedendaagse getetter zonder kop of staart. Leuk is het liedje A Whale of a Tale dat wordt gezongen door een van de sterren van de film, de nu 95-jarige Kirk Douglas. John Debney schreef het voorwoord in het cd-boekje waarin hij zonder omhaal uitlegt waarom hij filmcomponist is geworden. Een prachtig eerbetoon aan een vergeten meester.

PS

TINKER TAILOR SOLDIER SPY
19 tracks, 59:31
Silva Screen Records SILCD 1369

De score die Alberto Iglesias schreef voor het agentendrama Tinker Tailor Soldier Spy is geen gemakkelijke aangelegenheid. Tijdens het kijken naar de film vallen de verstilde klanken nauwelijks op en bij beluistering buiten de film is de grotendeels minimalistische score niet bepaald toegankelijk te noemen. Toch ontvouwt zich na enkele luistersessies een bij vlagen intrigerend muzikaal landschap met zowaar een prachtig thema, de begintrack George Smiley. Het nummer zorgt voor enig houvast door de kale score heen die als zo vaak bij de Spaanse componist wordt gekenmerkt door hoekig spelende blaasinstrumenten en enkele atonale passages. De eerste helft van de cd is de score praktisch geheel minimal te noemen met slechts een handvol instrumenten die excelleren zonder noemenswaardige orkestrale begeleiding. De claustrofobische, kale en achterdochtige wereld van de spionnen wordt door de basale, veelal verstilde klanken op wrange wijze begeleid. Halverwege de score komt het orkest wat meer in beweging en worden de composities jachtig en vlak voor de ontknoping iets voller uitgevoerd door het kleinschalige gezelschap dat voor de opnames verantwoordelijk is. Voor wie een iets toegankelijker score van Iglesias wenst, kan een poging wagen bij La piel que habito van zijn vaste regisseur Pedro Almodóvar, maar ook deze score is niet voor ieders oren geschikt. Iglesias blijft een van de meesters der hedendaagse filmmuziek, dankzij het feit dat een compositie van zijn hand een avontuurlijke ontdekking vormt.

PS  

 
TOWER HEIST
22 tracks, 40:13
Varèse Sarabande 3020671212

Tower Heist is een hilarische caper comedy die zich grotendeels in en bij een imponerende wolkenkrabber in New York afspeelt. De hoofdrol-len worden gespeeld door Ben Stiller, Eddie Murphy en Alan Alda. De muziek bij deze wat onevenwichtige film werd geschreven door de Canadees  Christophe Beck, een veelgevraagd filmcomponist voor komedies en actiefilms. Beide genres komen in Tower Heist samen en aldus vervaardigde Beck een vrolijke popscore die meteen van wal steekt met het swingende hoofdthema. De stevige score is sterk ritmisch met de nodige percussie, elektrische gitaar en af en toe piano als solerende instrumenten. Dit alles tegen een achtergrond van koper en strijkers, veelal in jachtige nummers die de snelle, dreigende verhaallijnen kundig ondersteunen. Een handvol tracks schreef de Canadees samen met Jake Monaco die ook de productie deed. Het resultaat is geen opzienbarende score, maar tijdens het kijken werkt de muziek zeer aangenaam en ook op cd is het prettig om naar te luisteren.                           

PS

POLISSE
21 tracks, 56:33
Sony 88697980642

Polisse is een Franse film over een team van de Parijse kinder- en zedenpolitie. We volgen het team gedurende hun vaak inspannende en slopende werkzaamheden in de grote stad. De razendsnel gemonteerde en dialoogrijke film kent weinig momenten met nadrukkelijke muziek op de achtergrond. Tijdens enkele aangrijpende gedeeltes, zoals de politieinval op een Roemeens kamp en de speurtocht naar een verwarde ontvoerster, vervangt de door Stephen Warbeck geschreven score de anders zo onophou-delijke reeks dialogen. Warbeck wekt met zijn spaarzame muzikale klanken in deze scènes een sfeer van beklemming en soms onthutsing op. De meeste nummers hebben een elektronische achtergrond in de vorm van soundscapes waartegen een klein gezelschap, bestaande uit onder meer viool, gitaar en klarinet, als het ware beurtelings soleert. Enkele tracks kennen een allochtone klankkleur zoals Les Roumains dat in twee versies wordt gepresenteerd: een met en een zonder de oed.  Deze dubbelpresentatie komt meerdere keren voor, waarbij de etnische versie wellicht de vele filmfragmenten met een allochtone achtergrond wil benadrukken. Op de cd staan enkele liedjes die niet van Warbeck afkomstig zijn, maar in de film net zo'n cruciale rol spelen als de originele score die heel anders klinkt dan Shakespeare in Love waarmee Warbeck eind vorige eeuw doorbrak. 

PS


MY LITTLE PRINCESS
33 tracks, 50:39
Tricatel TRICDFR038

In Nederland wordt My Little Princess vertoond onder de titel I'm Not a F**cking Princess. De film verhaalt over het leven van het ooit omstreden fotomodel en actrice Eva Ionesco die de film zelf regisseerde. Verantwoordelijk voor de score is de nog tamelijk onbekende Fransman Bertrand Burgalat die eerder voor een handvol films de muziek heeft geschreven. Zijn muziekstijl is een mix van klassiek en modern. De cd begint en eindigt met een lange compositie die hetzelfde melodieuze thema bevat. Daartussen staan allemaal vrij korte stukjes, soms niet meer dan een lang uitgesponnen akkoord. Het uit diverse strijkers bestaande orkest dat de originele score speelt wordt af en toe aangevuld met onder meer klarinet, gitaar of Engelse hoorn. Het resultaat is veelal zweverige, minimal muziek die soms de poëzie van Georges Delerue uit zijn vroege Franse jaren uitdrukt. De melodieuze score wordt door enkele aangename liedjes aangevuld en maakt nieuwsgierig naar toekomstige composities van Burgalat.

PS

THE FALL OF THE ROMAN EMPIRE
Cd 1: 18 tracks, 67:53
Cd 2: 19 tracks, 70:25
Prometheus XPCD 170

Een van de hoogtepunten van het afgelopen jaar was de release van een dubbel-cd met de complete score van The Fall of the Roman Empire van regisseur Anthony Mann uit 1964. Dimitri Tiomkin schreef indertijd een rijke, overweldigende score: rondom een handvol thema's creëerde hij een muzikaal tapijt dat schittert in zijn variatie, orkestratie en bovenal instrumentkeuze. Nadere beluistering leert dat Tiomkin weloverwogen te werk ging en een veelgelaagde score afleverde die het overgrote deel van dit Romeinse epos begeleidde. Experimenteel kan deze score niet echt worden genoemd, veeleer kweet de van oorsprong Oekraïense componist zich op meer dan ambachtelijke wijze van deze taak. Na een fanfare aan het begin van cd 1 vervolgt Tiomkin met de prelude waarin we meteen het bekende hoofdthema horen, uitgevoerd door kerkorgel en groot orkest. Dit hoofdthema duikt keer op keer op als leidmotief, daarbij steeds refererend aan diverse emotionele relaties tussen de hoofdrolspelers. Maar de rijke score kent meer thema's zoals Pax Romana en Profundo die even indrukwekkend zijn en net zozeer met enige regelmaat wederkeren, soms fragmentarisch in andere tracks. Naast de majestueuze stukken kent de ruim twee uur durende score ook enkele tracks die een meer contemplatieve klankkleur hebben. The Fall of the Roman Empire is dan ook niet zomaar een actiefilm met een enkel rustpunt, maar onderscheidt zich van andere Romeinse spektakelfilms door een filosofisch script en een authentieke, nauwkeurige aankleding. De muziek werd gespeeld door het City of Prague Philharmonic Orchestra and Chorus gedirigeerd door Nic Raine. Orkest en dirigent zorgen voor een terecht imposante, complete soundtrack, een prestatie waar-over Dimitri Tiomkin beslist verheugd zou zijn geweest, aldus weduwe Olivia Tiomkin Douglas in het fraaie, informatieve cd-boekje.   

PS


THE IRON LADY
22 tracks, 54:42
Sony Classical SK 91434

Van Thomas Newman hebben we enkele jaren niet of nauwelijks iets gehoord, mogelijk ook omdat zijn werk niet op cd verscheen en slechts als download verkrijgbaar was. Afgelopen jaar leek hij terug van weggeweest met vier scores, waarvan er drie een cd-uitgave kenden. De laatste van dit trio is The Iron Lady, een film over de stormachtige carrière van de voormalige Britse premier Margaret Thatcher. Newman pakt ditmaal uit met een aanzienlijke verzameling fraaie, meestal gevoelige composities. Zijn idiosyncratische instrumentkeuze blijft wat achterwege, wel horen we regelmatig zijn wat ijle klankkleur. Opvallend is een reeks nogal op de klassieke muziek gerichte composities waaronder Swing Parliament, The Great in Great Britain en Discord and Harmony (in een typisch Engels marstempo). Community Charge neigt anderzijds soms naar pure popmuziek. Het resultaat is een qua rijk-heid aan melodie geslaagde score die meer de ambachtelijke dan de innovatieve Newman laat horen.                                                                                                                                     

PS

BERNARD HERRMANN AT 20TH CENTURY FOX
Varèse Sarabande VCL 1211 1128


Ter gelegenheid van het honderdste geboor-tejaar van Bernard Herrmann heeft Varèse Sarabande een eerbetoon aan Herrmann uitgebracht in de vorm van een box die veertien cd’s omvat met muziek uit:
 

-          disc 1  Jane Eyre (32 tracks)

-          disc 2  Anna and the King of Siam (51 tracks)

-          disc 3  The Ghost and Mrs. Muir (47 tracks)

-          disc 4  The Day the Earth Stood Still (22 tracks)

-          disc 5  5 Fingers / Hangover Square (19 / 8 tracks)

-          disc 6  The Snows of Kilimanjaro (30 tracks)

-          disc 7  A Hatful of Rain / White Witch Doctor (18 / 31 tracks)

-          disc 8  Beneath the 12-Mile Reef (30 tracks)

-          disc 9  The Egyptian (28 tracks)

-          disc 10 Garden of Evil (38 tracks)

-          disc 11 King of the Khyber Rifles / Blue Denim (24 / 15 tracks)

-          disc 12 Prince of Players / The Man in the Gray Flannel Suit (29 / 23 tracks)

-          disc 13 Journey to the Center of the Earth (36 tracks)

-          disc 14 Tender is the Night (28 tracks)

           

De box bevat een gebonden 108 pagina's tellend boekwerkje met bijzondere foto's in kleur en zwart-wit plus een uiteenzetting van het werk van Bernard Herrmann voor deze box. Alle films worden uitvoerig besproken evenals de muziek. De geluidskwaliteit is beter dan het ooit was. Dit met dank aan Nick Redman. Het voorwoord is geschreven door Robert Townson, producer van Varèse Sarabande. Steven C. Smith die Herrmanns biografie A Heart at Fire´s Center schreef, heeft de meeste pagina´s van het boekje geschreven. De rest deed Julie Kirgo. Het is een monumentale box geworden met een verzameling grote filmscores. Hoewel Herrmann vaak in één adem met Alfred Hitchcock genoemd wordt, bevat deze box geen Hitchcock-scores. Voor hen die de box nog niet hebben, het ziet er naar uit dat hij wereldwijd is uitverkocht. Dit gebeurde binnen een week. Hij zal door woekeraars wel binnenkort op eBay verschijnen voor absurde bedragen. Herrmann was een moeilijk mens maar een geniale componist, deze box is een mooie nalatenschap. 

ST


LOST IN KINO
24 tracks, 46:07
Kapustnik Records

Lev Zhurbin, ook bekend als Ljova, is een Russisch violist en componist die in 1990 op 12-jarige leeftijd naar de VS emigreerde. Onlangs verscheen een cd met muziek die hij schreef voor verschillende korte en lange films en documentaires uit de periode 2005-2011. Het gaat om films van onder meer James Marsh, Robin Hessman en Francis Ford Coppola. De cd, Lost in Kino geheten, bestaat voor de ene helft uit luchtige composities die het midden houden tussen zigeunermuziek en klezmermuziek. De veelal korte nummers klinken vrolijk en door hun snelle ritme nodigen ze zowaar uit tot een dansje. Het tweede gedeelte is meer somber van aard. De nummers zijn vaak rustiger en duren gemiddeld iets langer. Ook is de uitvoering spaarzamer in tegenstelling tot de feestnummers die door twee muziekensembles worden gespeeld. Fraaie tracks uit het serieuze deel zijn The Coup, dat meeslepend wordt uitgevoerd, Russian Winterland met zang van Ljova's vrouw Inna Barmash en East Berlin PA. Ljova bespeelt de viool op alle nummers, behalve op The End dat als happy ending de cd afsluit. Ljova is een begenadigd violist die meeslepende muziek heeft geschreven voor films die in Nederland helaas niet te zien waren. Zijn muziek is ook zonder films zeer de moeite waard.

PS


Gerelateerde links
 Startpagina

Score 165
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Wie ben ik?
B-Movie Orchestra - Portret
Mark Isham - Interview
Nando Eweg en Bob Zimmerman - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy