Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
David Julyan - Interview
Score 125, 23 12 2005



David Julyan: We like it but where’s the hitsingle? - Verschenen in Score 125, december 2002

De jonge Engelse componist David Julyan werd geboren in Cheltenham. Hij ging naar de University College London, maar volgde verder geen specifieke muziekopleiding. Als kind kreeg hij hooguit enkele pianolessen en ontwikkelde zich verder als autodidact. Hij raakte geïnteresseerd in synthesizers en elektronische muziek. Hij maakte talrijke demo’s die hij naar platenmaatschappijen stuurde. Daar kreeg hij steeds als antwoord: “We like it but where’s the hitsingle?” Op de universiteit maakte hij kennis met het medium film. Daar maakte hij muziek voor korte studentenfilms en deed in opdracht de muziek voor BBC-documentaires. In deze periode ontmoette hij regisseur Christopher Nolan en ze werden vrienden. Ook Julyan liep in Gent rond. Zijn film Insomnia werd in het hoofdprogramma vertoond.

Insomnia

De componist over zijn samenwerking met Nolan: “De eerste film die we deden was Following in 1998. De film kreeg een Tiger Award tijdens het Film Festival in Rotterdam. Er was 70 minuten muziek: violen, een piano, wat elektronische muziek, ritmische klanken, maar geen budget. Vervolgens kwam Memento met meer dan de helft muziek. Het was typische black-and-white music, muziek ook met vreemde effecten en geluiden. Nolan maakt geen gebruik van temptracks. Hij is ook geen musicus, maar heeft wel een goed gehoor. Omdat hij minder verstand heeft van muziek heb ik veel vrijheid en hebben we ook zelden misverstanden. Daarna deed ik de film Happy Here and Now van regisseur Michael Almereyda. Er zat niet zoveel muziek van mezelf in, wat elektronisch gedoe gemengd met violen. De film heeft vooral veel source music, blues, rock and roll. Insomnia is mijn laatste film, weer met Nolan. Een spannende thriller met Al Pacino en Robin Williams die zich afspeelt in de bergen van Alaska. Deze muziek is de biggest tot nu toe. Qua stijl is het veel thematischer dan mijn vorige films. In september 2001 heb ik de eerste muziek gemaakt, in februari jl. hebben we de muziek opgenomen met een 56 man sterk orkest. Een echte orkestrale score met elektronische effecten.”

Mindhunters

Julyan werkt vooral met keyboards en computers. Hij houdt van mixen: orkestrale muziek mengen met elektronische geluiden. Daarom vindt hij zichzelf ook meer een sounddesigner dan een componist. Keyboards is zijn hoofdinstrument. Bij het componeren werkt hij continu samen met zijn vaste orkestrator Marty Harry. Als hij opneemt met het orkest, blijft hij het liefst op de achtergrond in de opnamestudio. Hij dirigeert nooit zijn eigen muziek en wil dat voorlopig zo houden. Zijn samenwerking met Nolan heeft hij tijdelijk onderbroken door een avontuurlijk uitstapje naar regisseur Renny Harlin voor de spectaculaire Mindhunters, een psychologische thriller die we in 2003 in de bioscopen moeten zien. David Julyan: hou deze talentvolle componist die omhoog schiet, in de gaten.

JW


Gerelateerde links
 Startpagina

Score 125
Andere artikelen:
Seminar filmmuziek - Verslag
Boekbespreking - Q - The Autobiography of Quincy Jones
Jean-Claude Petit - Interview
Patrick Doyle - Interview
Omniversum Festival - Verslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy