Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Abel Korzeniowski - Interview
Score 166, 08 05 2012



COMPONIST VAN STIJLVOLLE FILMS

In gesprek met Abel Korzeniowski


Als bij toverslag werd Abel Korzeniowski twee jaar geleden een geliefd componist dankzij zijn indringende score voor A Single Man. De Poolse filmcomponist had in zijn vaderland al een bescheiden staat van dienst opgebouwd en brak met deze film ook door in Hollywood. Later deze maand gaat W.E. in premičre, de door Madonna geregisseerde film over de beruchte Engelse koning Edward VIII. Wederom siert een uiterst melodieuze score van Korzeniowski een film.


De in 1972 in Kraków geboren Korzeniowski (foto) studeerde aan de befaamde Muziekacademie in zijn geboorteplaats (een van zijn docenten was Krzystzof Penderecki). Na zijn afstuderen (cello en compositie) begon hij zijn loopbaan met het schrijven van muziek voor het theater en de concertzaal. Aan het begin van deze eeuw debuteerde hij in de wereld van de filmmuziek. Voor een handvol Poolse films schreef hij de muziek die op festivals diverse keren in de prijzen viel. In 2004 componeerde hij een nieuwe score voor Fritz Langs Metropolis en in 2006 verlegde hij zijn werkterrein naar de Verenigde Staten waar hij sindsdien woonachtig is. Zijn doorbraak aldaar beleefde Korzeniowski met zijn score voor A Single Man (2009), het regiedebuut van modeontwerper Tom Ford. Onder meer een nominatie voor de Golden Globes, enkele prijzen van de International Film Music Critics Association en een dubbele overwinning bij de World Soundtrack Awards in Gent in 2010 bevestigden de reputatie van de Pool. 

Stijl

Over de triomf in Gent is Korzeniowski nog steeds verbaasd: ‘Ik had gehoopt de Discovery Award te zullen winnen, maar ik verwachtte niet dat ik ook de publieksprijs zou krijgen omdat het daarbij gaat om een open verkiezing op internet door mensen over de hele wereld. Ook was ik van mening dat het niet mogelijk was om te winnen van Avatar en 800 andere films. Ik was dan ook heel erg verrast.’ Het succes zette zijn leven erg op zijn kop. ‘Ik vond het heel lastig om een logische volgende stap te zetten na het succes van A Single Man. Mijn volgende film moest net zo goed worden. Helaas bleek zich geen geschikt project aan te dienen omdat het enerzijds nog te vroeg was en anderzijds worden er niet zoveel films als A Single Man gemaakt.’

Popster Madonna was echter onder de indruk van A Single Man en benaderde de Pool vervolgens voor haar nieuwe film W.E. De muziek voor de film over de roemruchte affaire van de Engelse koning Edward VIII en de Amerikaanse Wallis Simpson kent net zo'n weelderige, gevoelige vioolklanken als de film van Tom Ford. Korzeniowski over zijn score voor W.E.: ‘Ik ben heel erg blij met deze film, er zit zelfs nog meer muziek in dan bij A Single Man. En het is opnieuw een stijlvolle film. Kijk, stijl vormt een element van het verhaal. Ik houd ervan als een verhaal niet alleen door dialogen, maar ook door de manier waarop mensen zich kleden wordt verteld. Het is een deel van onze cultuur en een kwestie van hoe we iets beoordelen op grond van visuele waarnemingen. Voor mij is dit dan ook een aantrekkelijke manier om personen en hun specifieke karaktereigenschappen te beschrijven.’ 

Kende A Single Man momenten van intense droefheid, de muziek die Korzeniowski schreef voor W.E. is iets lichter van aard. ‘Die is niet zo triest. Er zijn evenwel enkele overeenkomsten qua stijl zoals enkele minimalistische elementen en de viool die regelmatig soleert. Op bepaalde momenten is de score echter rijker en qua orkestratie iets complexer.’ Net als Tom Ford is Madonna een regisseur die heel precies, op het pijnlijke af, weet wat zij wil en niet pas tijdens het filmen de juiste signatuur weet aan te geven. De samenwerking verliep daarentegen nogal bizar. Terwijl Korzeniowski thuis in Los Angeles aan de score werkte, verbleef Madonna grotendeels in New York. Overleg tussen beiden verliep noodgedwongen via de telefoon. ‘Als ik haar dan enkele nieuwe ideeën had toegezonden zong ze die over de telefoon! Ik was op van de zenuwen: is dit werkelijkheid, Madonna die mijn muziek over de telefoon zingt?’

Beatles

De muziek voor W.E. werd opgenomen in de Abbey Road Studios in Londen, een studio die voor Korzeniowski een magische klank heeft. ‘Stel je voor, je bevindt je in dezelfde ruimte waar Star Wars werd opgenomen en in de aangrenzende ruimte namen The Beatles hun liedjes op en in weer een andere nam Pink Floyd The Wall op. Ongelofelijk, de geschiedenis hangt er als het ware in de lucht. Elke opname die in deze oude studio werd gemaakt heeft een direct herkenbaar geluid. Hoewel ik nog niet zoveel studio's ken, is dit wellicht de beste ter wereld.’ 

Wat Korzeniowski na W.E. gaat doen is nog niet bekend. Aan een nieuw project beginnen is voor de Pool altijd een hele opgave. ‘Bij een nieuw project overvalt mij de angst dat ik mijn laatste score wil voortzetten. Mijn gedachten blijven lange tijd rusten bij een zojuist afgeronde score. Het duurt dan ook langere tijd voordat ik met iets nieuws voor de dag kom.’

De score van W.E. verscheen vorige maand op cd (Universal Music 2794731). 

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 166
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Zwijgende films bestan niet
Oscar 2012 - De debutant en de gevestigde heren
Pascal Plantinga - Interview
Abel Korzeniowski - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy