Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Zwijgende films bestan niet
Score 166, 08 05 2012



BOEKBESPREKING: Zwijgende films bestaan niet

 

Net als het twee jaar geleden gepubliceerde The Hollywood Film Music Reader (zie Score 162) bestaat Celluloid Symphonies uit een verzameling originele teksten die teruggaat naar de begindagen van de film. Samensteller Julie Hubbert heeft getracht met de 53 originele documenten een zo compleet mogelijke filmmuziekgeschiedenis te presenteren.

De opzet is niet geheel nieuw. Mervyn Cooke, samensteller van The Hollywood Film Music Reader, gebruikte eenzelfde format: authentieke teksten verzamelen en naar thema rangschikken, voorafgegaan door een inleiding. Hubbert, professor aan de Universiteit van South Carolina, pakt het iets anders aan. Zij deelde de filmmuziekgeschiedenis in vijf delen op en zocht voor elke periode teksten die bij haar inleidende essays pasten. Die indeling doet zij op basis van technische (intrede van de geluidsfilm), stilistische (de klassieke Hollywoodscore) en actuele (digitalisering van de muziek) ontwikkelingen. Vooral het eerste hoofdstuk is verrassend. Hubbert maakt korte metten met heersende opvattingen over de beginjaren van de film. Zwijgende films waren volgens haar allerminst zwijgend: muziek, geluiden en dialogen kwamen gedurende  dit tijdperk veel voor en soms kwam er zelfs een verteller aan te pas. De twaalf teksten uit die pioniersjaren van de cinema geven een prachtige inkijk in de voor huidige filmkijkers wat obscure jaren van films in zwart-wit en zonder vaste geluidsband.

Julie Hubbert beperkt zich in dit boek uitsluitend tot de Amerikaanse film. In de inleidende essays beschrijft zij de belangrijkste ontwikkelingen op filmgebied waarna ze onderzoekt hoe deze ontwikkelingen van invloed waren op de filmmuziek. Net als in The Hollywood Film Music Reader stammen de teksten van mensen uit de praktijk (dirigenten van orkesten bij zwijgende films, filmcomponisten uit de gouden Hollywoodjaren), filmjournalisten en filmhistorici. Tot de componisten die aan het woord komen behoren onder meer Riesenfeld, Steiner, Korngold, Copland, Herrmann, Morricone, Goldsmith, Raksin, Shore en tweemaal Elmer Bernstein. De geraadpleegde bronnen getuigen van een grondige research in talrijke Amerikaanse archieven. Het wetenschappelijke werk is ook geschikt voor al diegenen die filmmu-ziek vanuit een persoonlijke interesse een warm hart toedragen. Of dit boek het laatste in zijn soort is, zal echter moeten blijken in de komende jaren of zelfs decennia.

Celluloid Symphonies. Texts and contexts in film music history. Samengesteld door Julie Hubbert. University of California Press, Berkeley en Los Angeles, 2011. ISBN: 978-0-520-24102-2, 507 blz. Prijs: 30,99 (Bol.com).

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 166
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Zwijgende films bestan niet
Oscar 2012 - De debutant en de gevestigde heren
Pascal Plantinga - Interview
Abel Korzeniowski - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy