Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Hanna Schygulla - Concertverslag
Score 125, 23 12 2005



Hanna Schygullaĺs nieuwe roeping: de stem - Verschenen in Score 125, december 2002

Hoewel niet meer de jongste (Kerstmis 2003 wordt ze 60) is Hanna Schygulla voor velen nog steeds een legendarische vedette. De Fassbinder-muze speelt nog maar sporadisch in films die we in ons land zelden of nooit te zien krijgen. Dankzij een nieuw concept waarbij een zwijgende film behalve door muziek door liederen en commentaar extra wordt begeleid, kunnen we Schygulla in levenden lijve aanschouwen. De zwijgende film in kwestie is Das Tagebuch einer Verlorenen (1929) van Georg Wilhelm Pabst, een van de laatste grote zwijgende films uit de Duitse filmgeschiedenis. Hevig gecensureerd en sterk omstreden destijds is deze rolprent vandaag minder ontluisterend, doch wel van een hardheid en originaliteit die nog steeds versteld doen staan.

Speciaal voor deze film maakte de Fransman Roberto Tricarri een nieuwe score. Voor Tricarri is de zwijgende film een tijdloze bron voor creaties waar vrij met de liefde tussen muziek en beeld kan worden gespeeld. Deze voorstelling is ontstaan uit zijn geheime verlangen naar de stem waarnaar Tricarri als jonge man al een onweerstaanbare drang voelde. Die stem werd uiteindelijk Hanna Schygulla die op haar beurt weer werd ge´nspireerd door Louise Brooks, enigmatisch hoofdrolspeelster uit Das Tagebuch einer Verlorenen.

Samen met zijn ensemble speelde Tricarri de muziek gedurende de voorstelling. Die begon niet meteen met de film maar met het silhouet van Schygulla die zich achter het filmdoek voortbewoog onder de klanken van het ensemble. Vanachter een lessenaar rechts vˇˇr het filmdoek, voorzag de Duitse diva de film vervolgens van commentaar, soms gesproken, maar meestal gezongen. Ondanks de tussentitels (in het Duits met direct erna een Franse vertaling, de kopie was Frans) zong Schygulla teksten in het Duits, Frans en Engels, te beginnen met Nietzsches O Mensch! Gib Acht! (ook te horen in Mahlers derde symfonie). Sommige van de teksten waren sterk Brechtiaans, een aantal liederen werd ondersteund door minimal music. Eigenlijk was het merendeel van de teksten gericht om de handelingen van de hoofdpersoon te motiveren en leken ze uit een impuls te komen. Maar gezien de hecht klinkende werking van de voorstelling was alles waarschijnlijk toch intensief ingestudeerd. Het resultaat van deze drie podia - film, muziek en explicatie - was een Gesamtkunstwerk in het klein: de samensmelting van drie kunstdisciplines tot een organisch geheel.

Na afloop van de voorstelling mocht Hanna Schygulla een Joseph Plateau-prijs in ontvangst nemen voor haar indrukwekkende carriŔre, in het bijzonder voor de vruchtbare samenwerking met Rainer Werner Fassbinder. Zal ze ooit van deze navelstreng afkomen?

Paul S.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 125
Andere artikelen:
Seminar filmmuziek - Verslag
Boekbespreking - Q - The Autobiography of Quincy Jones
Jean-Claude Petit - Interview
Patrick Doyle - Interview
Omniversum Festival - Verslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


ę 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy