Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Benjamin Herman - Interview
Score 169, 22 09 2012



JAZZMUZIEK MET EEN LAAG STRIJKERS

Benjamin Herman over zijn muziek voor Deal

Dit jaar schreven diverse muzikanten hun eerste score voor een speelfilm. Onder meer Pascal Plantinga en Helge Slikker verrasten met hun debuutscore voor respectievelijk 170 Hz en Kauwboy. Bij dit illustere gezelschap voegt zich nu Benjamin Herman (foto), vooral bekend als voorman van New Cool Collective. Voor Deal, Eddy Terstalls nieuwe film, schreef hij een aangenaam jazzy score compleet met strijkers. Echte filmmuziek dus.

Benjamin Herman (1968) begon al op vroege leeftijd met drummen. Op zijn dertiende stapte hij over op de saxofoon en volgde ook zijn eerste optreden. Na zijn studie aan het conservatorium van Hilversum en de Manhattan School of Music in New York is hij altijd muziek blijven spelen. Zijn grootste bekendheid verwierf hij met zijn band New Cool Collective. Hun aanstekelijke mix van jazz, pop en verschillende exotische muziekstijlen zorgt al twee decennia lang voor succesvolle optredens in binnen- en buitenland. Sinds 2005 heeft Herman zijn eigen platenlabel Roach Records en voorts presenteert hij elke maandagavond een twee uur durend programma op Radio 6. Onder meer de muziek die hij met zijn collectief uit alle hoeken van de wereld meeneemt wordt hier aan de luisteraar gepresenteerd.

Improviseren

In zijn radioprogramma besteedt Herman nu en dan aandacht aan filmmuziek. John Barry, Lalo Schifrin, Serge Gainsbourg en Rogier van Otterloo behoren tot zijn favoriete filmcomponisten die vooral in de jaren '60 en '70 scores componeerden waarbij jazz regelmatig de boventoon voerde. In het bijzonder de muziek die Rogier van Otterloo voor Turks fruit schreef, mag rekenen op Hermans instemming. ʽVeel filmmuziek voor Hollywoodproducties is heel erg uitgedacht en bombastisch, er wordt dan weinig geďmproviseerd. Wat ik heel leuk vind aan Turks fruit en waarom het volgens mij nog steeds een leuke plaat is om naar te luisteren, is dat je hoort dat de muzikanten de muziek ook zelf invullen en daar de vrijheid toe hebben. Dat heb ik meegenomen in de opzet van het maken van Deal



  Roberta Petzoldt en Teun Kuilboer in Deal.

Deal is een hilarische komedie van Eddy Terstall over Midas, een jonge student, en het barmeisje Sara die in een Amsterdams café een heel bijzondere deal sluiten. Terstall had nauwelijks wensen ten aanzien van de muziek en bemoeide zich dan ook weinig met de rol van de score. Aldus vulde Herman de score grotendeels zelf in: ʽHet leek me prachtig om aan die hoofdpersoon Midas die toch een beetje een sukkel is ook een melancholische ondertoon te geven. Hij wil de hele tijd met dat barmeisje naar bed maar die wil niet tenzij hij daarvoor betaalt; ik vond dat heel triest. Ik wilde er daarom een extra lading aan geven en niet van die hele vrolijke muziek of niks-aan-de-hand-muziek gebruiken. Dat heb ik Eddy voorgelegd en dat vond hij een goed idee.ʼ

Galm

Hermans deelname aan Deal werd twee jaar geleden groots aangekondigd. Aanvankelijk was sprake van een korte film, maar al gauw werd duidelijk dat Deal een avondvullende speelfilm zou gaan worden. Ook werd de releasedatum steeds vooruitgeschoven waardoor hij extra tijd kreeg om een meer uitgebalanceerde score te schrijven en op te nemen. ʽDat vond ik prettig, want ik werk altijd op het laatste moment, maar nu had ik in een keer een heleboel tijd om aan de score te gaan sleutelen, dus toen ben ik in januari voor opnames naar Praag gegaan en daarna heb ik nog een hele maand alles gemixt.ʼ In de Tsjechische hoofdstad werden met het Praags Philharmonisch Orkest de strijkerspartijen opgenomen. Wat voegen die toe aan de verder van Herman bekende coole jazzklanken die al eerder in de Amsterdamse Studio 150 waren opgenomen? ʽDoor de strijkers komt er als het ware een hele golf muziek overheen en dat klinkt allemaal erg mooi, zeker samen met een oude galm die we in Studio 150 opnamen en die erg belangrijk is voor de sound van de plaat.ʼ

Terugkijkend merkt Herman op dat deze eerste score een leerzame ervaring was. Ter ondersteuning riep hij de hulp in van Ruud Jacobs, producent van onder meer Turks fruit en andere muziek van Rogier van Otterloo. ʽIk heb Ruud op een gegeven moment een kopie van de ruwe mixen gestuurd en toen ontzettend op mijn kop gekregen. Hij belde me op met een hele lijst met wat er allemaal niet goed was en wat ik de volgende keer anders moest doen.ʼ Kunnen we in de toekomst meer filmmuziek verwachten van Herman? ʽIk ga met New Cool Collective de soundtrack doen voor de nieuwe film van Ari Deelder. En dat is spannend, want dat heb ik met de band nog nooit gedaan. Het is een ware uitdaging, want Ari is heel specifiek in wat ze wil. Zij is van huis uit een muziekkenner en ik heb nog nooit iets gemaakt voor iemand die zegt: zo moet het!ʼ

Deal is verschenen op Roach Records.

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 169
Andere artikelen:
Boekbespreking - Henry Mancini biografie
Herman Witkam - Interview
Annette Focks - Interview
Benjamin Herman - Interview
Dimitri Tiomkin - Portret
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy