Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Omniversum Festival - Verslag
Score 125, 23 12 2005



Omniversum-festival succesvol - Verschenen in Score 125, december 2002

In Score 123 besteedden we ruime aandacht aan het eerste Film Festival van het Omniversum in Den Haag. Twee dagen waren we te gast. Een belevenis werd het: waar kun je in zo korte tijd zoveel natuurfilms bewonderen op het IMAX-formaat? Een sensatie ook door het diepte-effect bij de filmbeelden. Alsof je er middenin zit.

Voor de filmmuziekliefhebber valt er veel te genieten. De 40 tot 50 minuten durende films hebben veel muziek. Verrassend zijn dan ook de namen die je tegenkomt. Beroemde Hollywoodcomponisten lenen hun naam en talent aan deze films. Zo maakte Christopher James Thomas de muziek voor The Greatest Places over zeven mooie natuurgebieden op deze aarde. Schitterende symfonische muziek met gebruikmaking van inheemse instrumenten. The Human Body is een gedramatiseerde documentaire over het functioneren van ons menselijk lichaam met vakkundig commentaar van Midas Dekker. Niemand minder dan Anne Dudley componeerde de muziek: heel wisselende stijlen, van funky, pop, symfonisch tot het steriel gebruik van alleen een piano. Africa the Serengeti uit 1994 had bestaande muziek van Hans Zimmer uit zijn “Afrikaanse” scores.

Een andere gedramatiseerde documentaire was China: The Panda Adventure naar een waar gebeurd verhaal over het zoeken van reuzenpanda’s in China. Randy Edelman maakte de indrukwekkende, symfonische score met Chinese instrumentatie. Dolphins en The Living Sea zijn de IMAX-klassiekers met muziek van Sting. De zanger bewijst dat zijn songs goed passen bij dergelijke films, maar ook zijn instrumentale muziek komt goed tot zijn recht. Indrukwekkend is ook de film over het leven van een familie olifanten in Africa’s Elephant Kingdom met een mooie score van Roger Mason. Michael Stearns maakte de muziek voor Ring of Fire, over vuurspuwende vulkanen. Apart is ook de expressionistische muziek van Nigel Westlake voor Antarctica en Steve Woods’ muziek voor Everest over de beklimming van deze berg.

Cardon

Echter, wat ons betreft gaat de prijs voor de beste muziek naar componist Sam Cardon. Van hem waren te zien: Shackleton’s Antarctic Adventure (de gedramatiseerde documentaire over de poolreiziger), Whales (over het leven van walvissen in de oceanen) en Mysteries of Egypt (een gedramatiseerde documentaire, Omar Sharif als verteller, over de piramides van Egypte). Cardon (zie ook Score 123) is de John Williams van het IMAX-formaat. Mooie, grootse symfonische scores. Om van te smullen. Zes weken lang talrijke films.

Hoe kijkt de organisatie op dit festival terug? Connie van Rossum van de afdeling Communicatie van het Omniversum zei het zo: “Het festival is voor ons een succes. In de eerste plaats omdat het veel van onze trouwe bezoekers in staat heeft gesteld de wat oudere films nog een keer te zien of in te halen. Er zijn erg veel mensen geweest die meer dan een film op een dag hebben bekeken. Vergeleken met vorige jaren hebben we erg goede bezoekcijfers gehad. Het meeste succes in aantallen bezoekers waren de voorstellingen van Dolphins (muziek: Sting) en Shackleton’s Antarctic Adventure (muziek: Sam Cardon). Als ik kijk naar de waardering van het publiek dan zijn dat Dolphins, Everest, Shackleton’s Antarctic Adventure, Alaska en China: The Panda Adventure. Ook het Pink Project was succesvol. Alle zeven avonden uitverkocht en de hoogste waardering in onze publieksenquête.” Omniversum: een film(muzikaal) bezoek waard. Voor alle informatie: www.omniversum.nl

JW

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 125
Andere artikelen:
Seminar filmmuziek - Verslag
Boekbespreking - Q - The Autobiography of Quincy Jones
Jean-Claude Petit - Interview
Patrick Doyle - Interview
Omniversum Festival - Verslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy