Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Fons Merkies - Interview
Score 168, 24 10 2012



MUZIEK MAKEN MET SPEELGOEDINSTRUMENTEN

Fons Merkies over zijn score voor Brammetje Baas

Dit jaar zijn verschillende Nederlandse jeugdfilms in première gegaan zoals Achtste-groepers huilen niet, SWCHWRM en Kauwboy. Dat de Nederlandse jeugdfilm internationaal nog steeds in hoog aanzien staat, bewees de bekroning van Kauwboy als beste Europese jeugdfilm in juni. Onlangs ging Brammetje Baas van Anna van der Heide in roulatie met muziek van Fons Merkies (foto).

Brammetje Baas gaat over een ondernemend jongetje dat naar groep 3 mag om bij de nieuwe meester Vis echte kennis op te doen. Brammetje is een impulsief, spontaan, druk knulletje dat ook nog wel eens wil wegdromen op de schoolbanken. Het gaat bij de strenge meester Vis dan ook gauw mis met alle hilarische gevolgen van dien. Fons Merkies (Zaandam, 1966) heeft ruime ervaring met jeugdfilms zoals In Oranje en Pluk van de petteflet, twee films uit 2004, en recent nog met Dolfje Weerwolfje. Is componeren voor een jeugdfilm anders dan voor een film voor volwassenen? Merkies: ʽNee, eigenlijk niet. Het is toch hetzelfde soort werk. Misschien is in zijn geheel genomen de toon wat lichter, hoewel dat ook niet helemaal het geval was voor In Oranje bijvoorbeeld. Ik heb nog geen duistere kinderfilm gedaan qua muziek, bij films voor volwassenen komt dat wel eens voor.ʼ

Speelgoedinstrumenten

Van een thema voor Brammetje is geen sprake. ʽIk heb eigenlijk heel erg de fantasie van dat jongetje in de meest brede zin van het woord gevolgd, dus in die zin is er niet echt een thema in de score.ʼ Belangrijker waren voor Merkies de instrumenten. ʽToen ik hoorde dat de film heel erg vanuit een jongetje wordt verteld was mijn eerste intuïtie: misschien kan ik de muziek wel helemaal met kinderinstrumenten doen. Maar gaandeweg kwam ik erachter dat het jongetje ADHD heeft en heel fantasierijk is en dat dit concept een beetje te beperkend was omdat hij steeds andere dingen in zijn hoofd meemaakt.ʼ Sommige scènes zijn eerder realistisch zoals het moment dat Brammetjes tand eruit gaat en een klasgenootje hem hierbij helpt. Hier hebben regisseuse Anna van der Heide en haar componist voor hele heftige orkestmuziek gekozen omdat in Brammetjes hoofd die tand een enorm ding is.

Wat voor speelgoedinstrumenten heeft Merkies voor de score gebruikt? ʽVan die dingen die je in de speelgoedwinkel kunt kopen, bijvoorbeeld blokfluitjes en klokkenspelletjes en van die kinderpianootjes waar zestien toetsen op zitten en die een music box-achtig geluid hebben. Het ram-melt en het piept allemaal een beetje en dat vond ik charmant, ook omdat het me wel leuk leek in de geest van Tati's film Jour de fête waar dat fietsbelletje zo'n belangrijke rol in speelt. Dat soort geluidsbeeld had ik een beetje voor ogen: een beetje houtje-touwtje want Brammetje knutselt ook heel graag en doet uitvindingen en dat leek me wel een leuk uitgangspunt.ʼ Opvallend in sommige scènes zijn de animaties. Mickeymousing ligt dan al gauw op de loer. ʽEr zitten heel veel leuke animaties in de film. Als Brammetje iets denkt, dan zie je zijn fantasieën die in animatie worden uitgewerkt en in die animaties vind je regelmatig dingen die ik een beetje gemickeymoust heb.ʼ

Coen van Overdam in Brammetje Baas
 
Brammetje Baas was Van der Heides eerste lange film. De samenwerking met de regisseuse verliep goed. Merkies merkt op dat hij zeer vereerd was om deze film te mogen doen. ʽZe wist heel goed wat ze wilde. Daarbij wist ze heel duidelijk ruimte te geven aan mijn voorstelling. En dat is altijd heel fijn, want dan kun je van alles uitproberen.ʼ In de film zit voldoende muziek voor een cd of download. Van Majesteit, een eerdere score, verscheen een download op iTunes en in december vorig jaar overkwam Dolfje Weerwolfje hetzelfde. Komt er een download van Brammetje Baas? ʽDat ga ik misschien wel doen want het gaat natuurlijk allemaal makkelijker tegenwoordig.ʼ

GTST

Sinds september vorig jaar is Merkies als componist betrokken bij de soap Goede tijden, slechte tijden. Aanvankelijk aarzelde hij wat, maar inmiddels is hij alweer een jaar lang de vaste componist van de populaire serie. ʽHet inhoudelijke werk bevalt me zeer en ik heb een heel leuk team. Ik heb ook wel eens een serie gedaan waarin ik alleen maar met samples heb gewerkt omdat er weinig budget was, maar dan werk ik echt onder mijn standaard. Dus ik heb aangegeven dat ik heel graag met echte instrumenten werk en dat hebben ze omarmd. Het componeren kost me een dag per week. Het is ook de bedoeling dat ik een assistent opleid en die combinatie - componeren en opleiden - is heel leuk.ʼ Is er een verschil met speelfilms? ʽAllereerst is de muziek bij soaps wat vetter, bij speelfilms is het vaak wat subtieler. Daarnaast heb je bij speelfilms de ruimte om thema's te exposeren, daar kun je dan ook een beetje lucht aan geven. Omdat de lijnen in een soap zo kort zijn, kun je niet zo heel veel met thema's, want dan heb je er gewoon teveel in één aflevering, daar word je moe van. Dan krijg je uiteindelijk een heel vol geluidsbeeld.ʼ Ten slotte wijst Merkies op het voordeel van een serie als GTST die voorziet in continuïteit waardoor hij ook de vrijheid heeft om iets anders te doen voor een wat lager budget. ʽMaar het is momenteel eigenlijk druk genoeg. Ik heb net Alleen maar nette mensen afgemaakt, wat een hele bijzondere score is geworden en daarna is er Alles is familie van Joram Lürsen, de opvolger van Alles is liefde

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 168
Andere artikelen:
Boekbespreking: Westernmuziek geanalyseerd
Victor Young - Portret
Holland Festival 2012 - Verslag
Fons Merkies - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy