Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking: Westernmuziek geanalyseerd
Score 168, 24 10 2012



BOEKBESPREKING: Westernmuziek geanalyseerd

Boeken over muziek in westerns verschenen de voorbije jaren met enige regelmaat. Op dit specifieke filmmuziekgebied is de Amerikaanse wetenschapster Kathryn Kalinak geen onbekende naam. In haar nieuwe boek Music in the Western worden verschillende westernscores nader geanalyseerd.

Vijf jaar geleden verraste Kalinak met het prima leesbare How the West Was Sung: Music in the Westerns of John Ford (zie Score 150). Kalinak, professor Engels en Filmstudies aan het Rhode Island College, mag gerust deskundige worden genoemd op het gebied van muziek in westerns. Voor Music in the Western stelde ze een reeks essays samen van grote namen op wetenschappelijk gebied. K.J. Donnelly, Caryl Flinn, Claudia Gorbman en Charles Leinberger leveren allen een bijdrage waarin ze beschrijven hoe muziek een western kan begeleiden en in veel gevallen een of meer aanvullende narratieve functies kan vervullen en in sommige gevallen ook de interpretatie van de western mede kan beÔnvloeden dan wel bepalen. Dat laat-ste doet Ben Winters helder en treffend bij The Unforgiven (1960) van John Huston.

Kalinak deelt de verzameling essays in drie delen in. Het eerste deel gaat over de klassieke Hollywoodwestern, in het tweede deel komen westerns die buiten Hollywood (vooral Japan en ItaliŽ) tot stand kwamen aan bod en in het derde deel passeert de hedendaagse western de revue. Mariana Whitmer levert een boeiende bijdrage in deel 1 met haar analyse van de muziek die Jerome Moross schreef voor The Big Country (1958). Zo zet ze uiteen hoe belangrijk de muziek van Aaron Copland voor Moross was en hoe Coplands stijl en klankkleur in de score voor William Wylers western te herkennen vallen. Daarentegen komen we in Charles Leinbergers essay in deel 2 over The Dollars Trilogy van Sergio Leone niets wezenlijk nieuws over Ennio Morricone te weten. Het boek wordt in deel 3 afgesloten met een bijdrage van Matthew McDonald over twee spraakmakende westerns uit 2007: There Will Be Blood en No Country For Old Men.

Kalinak zelf schreef een korte historische inleiding en neemt vervolgens Rashomon (1950) en The Outrage (1964) onder de loep. Music in the Western mag dan wel een wetenschappelijk werk zijn, in veel gevallen is het boek goed toegankelijk voor de in filmmuziek geÔnteresseerde lezer. Niet alleen komen we meer te weten over de cruciale positie van muziek binnen het gehele ontstaansproces van een film, maar ook is het steeds weer een genot te zien hoe de auteurs met behulp van de score een western nog beter weten te doorgronden.

Music in the Western: Notes From the Frontier. Samengesteld door Kathryn Kalinak. Routledge, New York, 2011. ISBN: 978-0-415-88227-9, 238 blz. Prijs: Ä 28,99 (Bol.com).                             
 
PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 168
Andere artikelen:
Boekbespreking: Westernmuziek geanalyseerd
Victor Young - Portret
Holland Festival 2012 - Verslag
Fons Merkies - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy