Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Jean-Claude Petit - Interview
Score 125, 23 12 2005



Jean-Claude Petit: standvastig opereren vanuit Frankrijk - Verschenen in Score 125, december 2002

De Franse filmcomponist Jean-Claude Petit was niet zonder reden in Gent. Voor het Fenton/Delerue-concert dirigeerde hij het Nationale Orkest van België gedurende de uitvoering van enkele Delerue-scores. Petit heeft Delerue goed gekend, in het verleden had hij al eens met hem samengewerkt op het Filmfestival van Vlaanderen. Ook erkende hij net als Delerue dat de werkomstandigheden voor filmcomponisten in Frankrijk niet goed waren. Helaas is dat laatste nog steeds zo, beaamde hij in Gent. Desondanks heeft Petit nagenoeg zijn hele carrière als filmcomponist in de Franse filmwereld doorgebracht.

De laatste film met muziek van Petit die we in Nederland hebben kunnen zien was Lumumba (2000) waaraan hij goede herinneringen heeft overgehouden. Veel mensen zullen de film niet hebben gezien, aangezien hij slechts in een handvol zalen heeft gedraaid. Toch kennen heel wat mensen de muziek van Petit, zij het dat ze de man erachter wellicht niet of niet zo goed kennen. Petit’s grootste successen liggen alweer meer dan tien jaar terug, zoals het duo Jean de Florette en Manon des sources (beide 1986) en zijn grootste succes Cyrano de Bergerac (1990). De tientallen films die Petit nadien van muziek heeft voorzien gaan helaas praktisch allemaal aan onze filmneus voorbij.

Dit lot lijkt ook de laatste film waaraan Petit heeft meegewerkt te treffen, namelijk Aime ton père met vader en zoon Depardieu (Gérard en Guillaume) in de hoofdrollen. Werk voor de toekomst heeft Petit meer dan genoeg: ‘Momenteel heb ik veel projecten voor het volgend jaar. Maar ik spreek er zelden over, liever praat ik over films die voltooid zijn. Volgend jaar staan vijf films op mijn programma, plus een opera in Nice.’

Ten slotte spraken we over de tegenstelling Europa - Verenigde Staten. Zo’n 90% van de films in de Europese bioscopen is van Amerikaanse makelij. Petit betreurt het dat we in Europa films uit andere Europese landen weinig of niet kunnen zien. Nederlandse films ziet
hij bij voorbeeld nooit. Wat het aandeel Hollywoodfilms in Europese bioscopen betreft, is de situatie in Frankrijk gelukkig rooskleuriger aangezien een aanzienlijk deel van de vertoonde films van eigen bodem is. De staat moet volgens Petit de nodige steun bieden aan de eigen filmindustrie en dus ook aan filmcomponisten. Dit standpunt vertolkte hij een dag eerder al tijdens het seminar.

Paul S.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 125
Andere artikelen:
Seminar filmmuziek - Verslag
Boekbespreking - Q - The Autobiography of Quincy Jones
Jean-Claude Petit - Interview
Patrick Doyle - Interview
Omniversum Festival - Verslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy