Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Annette Focks - Interview
Score 169, 26 12 2012



ʽDE MUZIEK IS DE PLOT VAN DE FILMʼ

Annette Focks en haar score voor Simon


Marianne Fredrikssons roman Simon was een groot succes in ons land. Onlangs verscheen de verfilming van Simon onder de titel Simon and the Oaks in de bioscoop. Voor de muziek van de film van Lisa Ohlin werd de Duitse filmcomponiste Annette Focks gevraagd. Ze schreef een meeslepende score die de dramatische film veel diepgang verleent.

In Nederland is Annette Focks (foto) nog vrij onbekend. Films met haar muziek die bij ons te zien waren, zijn onder andere Vier Minuten (2006), Krabat (2008) en John Rabe (2009). Ze werd in 1964 geboren niet ver van de Nederlandse grens in Thuine, Nedersaksen. Haar studie volgde ze aan de Muziekhogeschool in Keulen en aan de Hogeschool voor Muziek en Theater in MŘnchen. Met een studiebeurs zette ze haar opleiding gedurende twee jaar voort aan de European Biennial for Music en daarna bezocht ze een orkestratieworkshop van Steven Scott Smarley in Los Angeles. ʽHet componeren bij beelden, de relatie tussen muziek en film vond ik altijd al spannend,ʼ zo licht de componiste haar liefde voor filmmuziek toe.

Slotconcert

Tot nu toe heeft Focks meer dan vijftig scores voor film en televisie geschreven. Een groot succes beleefde ze met haar muziek voor het ook bij ons uitgebrachte drama Vier Minuten van Chris Kraus. In deze film over een jonge gedetineerde vrouw speelt muziek een grote rol. In het bijzonder het pianostuk waarmee de gevangene aan het einde van de film eindelijk haar verdrongen voorliefde voor het pianospel weer durft te laten horen, was een grote uitdaging voor de componiste. ʽHet Vier Minuten-slotconcert heb ik vˇˇr de opnames gecomponeerd. Ik kende het script weliswaar, maar met de regisseur heb ik pas veel later kennis gemaakt. Vlak vˇˇr de opnames stond voor de regisseur en zijn team vast dat het muziekstuk de plot van de film moest worden. De druk was dan ook enorm en het is maar goed dat ik er niet van op de hoogte was. Ik voelde me helemaal vrij en ik heb geprobeerd me te verplaatsen in het hoofdpersonage. Het stuk heeft veel raakvlakken met mijzelf en is echt een van mijn meest persoonlijke filmmuziekcomposities geworden.ʼ

Vandaag de dag hoort Annette Focks tot de vooraanstaande en meest gevraagde Duitse filmcomponisten. Gemiddeld werkt ze aan drie tot vier films per jaar. Het is dan ook een lange weg geweest van de korte studentenfilms uit de jaren '90 naar het succes en de erkenning van nu. ʽHet heeft lang geduurd voordat ik kon leven van filmmuziek. Je kunt nergens solliciteren. Ik heb een hele reeks studentenfilms gedaan voordat ik het aanbod kreeg om lange films te doen. Het is een zaak van lange adem, maar sinds een paar jaar krijg ik genoeg opdrachten. In Duitsland is er een kring van filmcomponisten die af en toe bij elkaar komt en dan ervaringen uitwisselt.ʼ

               Helen Sj÷holm en Jonatan S. Wńchter in Simon
 
Niet alleen voor Duitse films wordt Focks thans gevraagd, ook voor buitenlandse producties heeft ze enkele keren gewerkt zoals het Zuidafrikaans-Duitse drama Themba (2010). Onlangs rondde ze de opnames voor de internationale coproductie Night Train to Lisbon van Bille August af. De verfilming van Pascal Merciers bestseller met sterbezetting gaat hoogstwaarschijnlijk eind februari 2013 in Duitsland in premiŔre. Tussen deze internationale producties schreef Focks voor Simon and the Oaks een indringende, rijke score. Hoe ontstond de samenwerking? ʽSimon werd geproduceerd door Deense, Zweedse, Noorse en Duitse producenten. De Duitse coproducenten Schmidtz, Katze Filmkollektiv hebben mij aan boord gehaald. We kenden elkaar niet persoonlijk, maar ik had al eens van hen gehoord en zij kenden enkele van mijn scores, onder meer mijn muziek voor Vier Minuten. In Simon and the Oaks zit net als bij Vier Minuten een sleutelscŔne waarin een solerende muzikant live op het toneel speelt. Het vioolconcert moest daarom net als het pianoconcert van Vier Minuten vˇˇr de opnames worden gecomponeerd en opgenomen. Ook bij Simon is de muziek de plot van de film.ʼ

Soloviool

Hoe intensief was de samenwerking met regisseuse Lisa Ohlin? ʽWe hebben vooraf intensief met elkaar over de film en de muziek gesproken. Vanaf het begin was het duidelijk dat op grond van het verhaal de soloviool een hoofdrol in de muziek zou gaan spelen. Het joodse element wilden we daarentegen in eerste instantie slechts licht aanstippen om het vervolgens gedurende het vioolconcert in volle glorie te laten weerklinken.ʼ In de film worstelt de titelfiguur als opgroeiende jongen aan het begin van de Tweede Wereldoorlog met zijn identiteit. Hij vermoedt dat zijn ouders niet zijn biologische ouders zijn. Komt deze worsteling ook tot uitdrukking in de score? ʽDe score moest de rode draad door het verhaal worden. Het geheim van de echte vader, een joodse soloviolist uit Berlijn, speelt een grote rol in de film, maar gedurende lange passages meer onderhuids. De muziek verwijst naar dit geheim en lost het aan het einde van de film op. De muziek is de subtekst van de filmhandeling.ʼ 

Is na deze ervaringen met Europese films een opdracht uit Hollywood de volgende stap? ʽHet bevalt me prima om met Europese filmmakers samen te werken, maar natuurlijk zou ik ook wel in Amerika willen werken. Het belangrijkste is dat een filmproject mijn interesse wekt. Wanneer het script mij niet aanspreekt en ik er persoonlijk geen affiniteit mee heb, blaas ik een film af. Muziek componeren is voor mij een zeer persoonlijke aangelegenheid, ik draag maandenlang het verhaal met mij mee. Dat kan ik alleen maar als het script mij ook werkelijk raakt.ʼ

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 169
Andere artikelen:
Boekbespreking - Henry Mancini biografie
Herman Witkam - Interview
Annette Focks - Interview
Benjamin Herman - Interview
Dimitri Tiomkin - Portret
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


ę 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy