Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Henry Mancini biografie
Score 169, 26 12 2012



BOEKBESPREKING: Zucht naar erkenning


Veel biografieën van filmcomponisten verschijnen er doorgaans niet. Als er dan een wordt uitgegeven, is dat groot nieuws. Zoals de biografie over Henry Mancini die eerder dit jaar is verschenen. Mancini is een nog steeds geliefde componist die een gedegen biografie verdient. De Amerikaanse schrijver John Caps voorziet met dit boek in deze behoefte.

Henry Mancini (1924-1994) publiceerde in 1989 onder de titel Did They Mention the Music? zijn autobiografie, samen met Gene Lees. John Caps heeft weinig gebruik gemaakt van deze voor de hand liggende bron. Veel komen we derhalve niet te weten over Mancini's jeugd en latere privéleven. Des te meer aandacht schenkt Caps aan Mancini's muzikale ontwikkeling met een nadruk op zijn filmscores. Het nieuwe muziekvocabulaire dat mede dankzij Mancini gemeengoed werd in Hollywood komt vanzelfsprekend uitvoerig aan bod. Met name de exemplarische samenwerking met Blake Edwards wordt in enkele hoofdstukken belicht alsook de breuk die een samenwerking gedurende enkele jaren onmogelijk maakte. Uiteraard lezen we ook over de verzoening tussen de bevriende collega's enkele jaren later. 

Misschien het belangrijkste wat Caps onderzoekt is Mancini's zucht naar erkenning als serieus filmcomponist die diepgang weet aan te brengen met zijn muziek en niet alleen maar de hitcomponist is waaraan hij zijn reputatie grotendeels te danken had. Op experimentele scores als The Molly Maguires (1970) en The Night Visitor (1971) gaat Caps dan ook uitgebreid in. Ook experimenten met instrumenten en ongewone scores als White Dawn (1974) passeren de revue. Deze scores staan volgens Caps helaas teveel in de schaduw van de bekende reeks: Breakfast at Tiffany's (1961), Hatari! (1962), Charade (1963), The Pink Panther (1963) etc. Mancini had toen al - zo blijkt uit deze biografie - veel meer in zijn mars en dat gold net zo goed voor de latere fasen in zijn carrière, zoals zijn miskende score voor Lifeforce (1985) onderstreept. Echter, toen was zijn neergang op filmmuziekgebied al begonnen. Zijn laatste jaren in Hollywood waren vaak pijnlijk te noemen; zijn aansluiting bij het nieuwe Hollywood wilde maar niet van de grond komen. 

John Caps schrijft het allemaal zonder al te veel uit te weiden. Hij bespreekt praktisch elke score van Mancini in muzikale termen en met een heldere link naar de betreffende film. Pas in het laatste hoofdstuk gaat hij in op de ondertitel van het boek: Reinventing Film Music. Maar dat had de lezer elders in het boek al begrepen, immers Mancini's plaats in de geschiedenis van de Amerikaanse filmmuziek, maar evenzeer die in de pop/jazz-historie, ja zelfs in de Amerikaanse cultuur is allang bekend. Deze welkome biografie onderbouwt deze unieke positie op een wetenschappelijke, maar vooral ook liefdevolle wijze.

Henry Mancini .... Reinventing Film Music. John Caps. University of Illinois Press, Urbana, Chicago en Springfield, 2012. ISBN: 978-0-252-03673-6, 286 blz. Prijs: € 26,99 (bol.com).                     

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 169
Andere artikelen:
Boekbespreking - Henry Mancini biografie
Herman Witkam - Interview
Annette Focks - Interview
Benjamin Herman - Interview
Dimitri Tiomkin - Portret
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy