Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Seminar filmmuziek - Verslag
Score 125, 23 12 2005



Seminar filmmuziek: de pioniersjaren van de filmcomponist - Verschenen in Score 125, december 2002

Geen Filmfestival van Vlaanderen zonder seminar dat geheel is gewijd aan filmmuziek in al zijn facetten. En geen seminar zonder studenten muziek en/of film. Ook dit jaar zag de zaal waar het seminar werd gehouden, in de Vlaamse Opera, zwart van de jongeren. Per slot van rekening is Gent een studentenstad met universiteit en conservatorium. Het seminar bestond ruwweg uit twee gedeeltes: op dag 1 (donderdag 17 oktober) was er een middaggedeelte en op dag 2 (vrijdag 18 oktober) was het seminar over de gehele dag gespreid.

Dag 1

Studenten kwamen het meest aan bod op dag 1. Onder de dynamische titel How to get started in film music vertelde aanstormend talent als Jeff Rona (foto), David Julyan en Peter Vermeersch over hun eerste schreden in de wereld van de filmmuziek. Van deze drie had Rona de meeste ervaring. Hij stond in dit verband vooral stil bij zijn stepping stones, namelijk korte films en studentenfilms. Daarnaast had hij veel ervaring opgedaan met tv-werk. Het belang van samenwerking met een regisseur werd vooral door Julyan genoemd. Hij heeft inmiddels zijn derde score op rij voor regisseur Christopher Nolan geschreven (achtereenvolgens Following, Memento en Insomnia). Gespreksleidster van het gehele seminar was de Amerikaanse Nancy Knutsen die in het dagelijks leven werkzaam is bij de ASCAP, de Amerikaanse vereniging voor de rechten van uitvoerende kunstenaars.

Na de pauze kon het publiek in een Q&A-ronde tips krijgen voor de eerste passen. Dat filmcomponisten vaak eenmansbedrijven zijn bleek uit de opmerking dat ze naast componist ook zakenman (onderhandelen over contracten) en advocaat (rechten, etc.) moeten zijn. Panellid Maggie Rodford (van platenmaatschappij Air Edel) raadde jonge studenten een zogenaamde package fee aan. Waarop Peter Vermeersch zijn honorarium voor Minoes op € 2.000 schatte, hetgeen hij gauw corrigeerde naar € 20.000. Ten slotte merkte Charles Ryan (agent van filmcomponisten uit Los Angeles) op dat een agent geen automatische garantie is voor werk. Je moet als beginnend filmcomponist ook zelf aan de weg blijven timmeren, aldus Ryan.

Dag 2

Gedurende de tweede dag waren er steeds minder studenten naarmate de dag verstreek. Stephen Warbeck beet het spits af met een korte lezing waarin hij het belang van filmmuziek onderstreepte. Dankzij de muziek die hij voor Mrs. Brown had gecomponeerd was hij in staat geweest iets uit te drukken wat niet uit de hoofdrolspelers of handeling sprak. Na de lezing betrad een nieuw forum het podium bestaande uit componisten en platenmensen. Ter discussie stond onder meer de huidige trend om filmmuziek via internet te downloaden, nog voordat de betreffende film in première gaat en de mogelijkheden om deze onzuivere praktijk te bestrijden. De Belgische componist Michel Herr zag de piraterij als blijvend euvel.

Ook de actuele trend om soundtracks steeds meer vol te gooien met liedjes kwam ter sprake (de zogenaamde compilatiesoundtrack). Volgens de Franse filmcomponist Jean-Claude (foto) Petit zijn producenten bang om soundtracks met enkel de originele score uit te brengen. Producenten moeten volgens hem risico’s blijven nemen. Françoise Bickert van Colosseum Schallplatten deelde vervolgens soundtracks in drie groepen in: allereerst is er de soundtrack met muziek die geïnspireerd wordt door de film, dan is er de soundtrack met de originele score plus liedjes en ten slotte de originele score zonder liedjes. In dit verband is de wisselwerking tussen film en muziek van belang: beide producten maken reclame voor elkaar en dan is een goed in het gehoor liggend liedje natuurlijk uiterst handig. Volgens Bickert kopen verzamelaars alleen de soundtrack met de originele score en schaft het grote publiek die slechts incidenteel aan.

Voorts werd de situatie van de Europese filmcomponist vergeleken met die van zijn Amerikaanse collega. Michel Herr zag de Europese filmcomponist als een eenmansbedrijf dat op veel terreinen actief is. In de Verenigde Staten is een en ander beter geregeld voor een filmcomponist. Jean-Claude Petit zag hier een rol weggelegd voor de staat die filmcomponisten actief dient te ondersteunen.

In de pauze konden de seminarbezoekers een eindje verderop in de Handelsbeurs genieten van een lunchconcert dat werd verzorgd door het New Art Trio, drie jonge Belgische muzikanten die filmmuziek speelden van filmcomponisten als Rota, Morricone en Frédéric Devreese. De laatste was in de zaal aanwezig.

Elektronica

Het middaggedeelte stond in het teken van moderne elektronica die bij het schrijven van een score kan worden gebruikt. George Fenton en Jeff Rona (foto) konden hun zegje doen over hun ervaringen aangaande elektronica na een korte inleiding van Nancy Knutsen. Fenton is vooral een vertegenwoordiger van de old school die elektronica weliswaar gebruikt, maar meestal toch scores met pen en papier schrijft. Jeff Rona daarentegen is een voorbeeld bij uitstek van de componist die alleen met een computer aan een score lijkt te kunnen werken. Dat laatste zou kunnen betekenen dat zelfs een leek een kant en klare score kan toveren met behulp van een computerprogramma. Terecht merkte Rona op dat het uiteindelijk toch gaat om het talent van de componist en niet om de behendige programmeur die met een computerprogramma kan toveren. Dit onderonsje was doorspekt met tal van technische termen en begrippen maar wist toch te boeien door enerzijds het enthousiasme van beide heren en anderzijds de humor die al het technische gepalaver steeds goed wist te relativeren.

Stand van zaken

Of dit seminar nieuwe ontwikkelingen in de wereld van de filmmuziek aan het licht heeft gebracht, valt te betwijfelen. De vraag of over 25 jaar filmcomponisten nog steeds bestaan, werd niet eensluidend beantwoord. Echter, zolang er films zijn, is er filmmuziek, zo lijkt het. Dit seminar diende er waarschijnlijk meer toe om de huidige stand van zaken omtrent filmmuziek en filmcomponisten aan de hand van belangwekkende trends en werkwijzen te illustreren. Daarin is het zeker geslaagd. Dat laatste geldt ook voor het wandelgangencircuit waarvan volop gebruik werd gemaakt.

Paul S.


Gerelateerde links
 Startpagina

Score 125
Andere artikelen:
Seminar filmmuziek - Verslag
Boekbespreking - Q - The Autobiography of Quincy Jones
Jean-Claude Petit - Interview
Patrick Doyle - Interview
Omniversum Festival - Verslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy