Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Djurre de Haan - Interview
Score 171, 24 02 2013



LUISTERLIEDJES EN MELANCHOLISCHE, GRAPPIGE EN IRONISCHE MUZIEK

Djurre de Haan over zijn muziek voor De ontmaagding van Eva van End
Onlangs ging Michiel ten Horns film De ontmaagding van Eva van End in roulatie. De vaderlandse pers was overwegend lovend over deze eerste lange speelfilm van Ten Horn. Minstens zo enthousiast werd gereageerd op de muziek die debuterend filmcomponist Djurre de Haan (foto) schreef voor de absurdistische komedie.

              

Eigenlijk had Michiel ten Horn al in een vroeg stadium enkele liedjes van Djurre de Haan, alias Awkward i, onder de film gezet. Toen bij een eerste viewing enkele originele scorestukken van een andere componist niet bleken te voldoen werd De Haan (Groningen, 1981) verzocht deze te vervangen met muziek die qua stijl naadloos diende aan te sluiten bij de reeds gekozen liedjes (twee waren van andere artiesten). Zo ontstond een score die voor de ene helft bestaat uit bestaande nummers en daarnaast uit nieuw gecomponeerde muziek, waarbij beide delen een perfecte eenheid vormen. Djurre de Haan heeft de afgelopen jaren naam gemaakt met Awkward i en als bassist van de Amsterdamse rockband Alamo Race Track die in 2011 succes boekte met het album Unicorn Loves Deer. Als soloartiest speelt De Haan liedjes in het singer-songwriter-genre zoals we dat kennen van de vroeg gestorven Elliott Smith: rustige, intieme luisterliedjes met invloeden van folk.

Openingssequentie

Na de viewing werd De Haan naar huis gestuurd met de opdracht muziek te maken bij de beelden waarmee de film opent en waarin we kennis maken met de vijftienjarige Eva van End, haar twee oudere broers en haar ouders die samen een onmiskenbaar disfunctionele familie vormen. ʽIn de openingssequentie komen alle karakters voorbij en passeren meerdere soorten van emotie de revue, maar de film slaat nog niet een bepaald pad in. Je weet niet precies wat je gaat krijgen en dat moet de muziek ook in zich hebben; de muziek mag dus niet prijsgeven waar het naartoe gaat.ʼ Een hele kluif dus, zoals De Haan het zelf opmerkt, niet alleen omdat het fragment ruim vier minuten duurt, maar ook omdat het hier natuurlijk de eerste compositie betrof. Michiel ten Horn reageerde tevreden op deze eerste proeve van bekwaamheid en aldus lag de weg open voor de rest van de nog te schrijven score. ʽWe hebben ook heel veel voordeel gehad van die openingssequentie waarin ik mijn muziek vierenhalve minuut moesten laten meanderen langs alle karakters. We beginnen met een pizzicato en dan gaan we over naar gitaar, naar harp en dan neemt een hoorn het over. Dan heb je eigenlijk al in die introsequentie zoveel instrumenten gebruikt dat dit min of meer je palet wordt voor de film.ʼ 

       

Vivian Dierickx (Eva) en Rafael Gareisen (Veit) in De ontmaagding van Eva van End.

Eva is een tobbende puber die niet lekker in haar vel zit. Op een dag verschijnt op school Veit, een Duitse jongen die enkele weken bij de Van Ends intrekt in het kader van een uitwisselingsprogramma. Zijn komst zal het leven van Eva en haar familieleden behoorlijk op de kop zetten. ʽMichiel had een bestaand nummer van mij gebruikt waarin alleen maar stemmen zitten, een soort koraalstuk, dat te horen is wanneer Eva Veit van de bus ophaalt. Het is een soort coda van een ander nummer dat op mijn plaat daarvoor te horen is. Ik vond het heel goed werken in de film.ʼ Deze sleutelscène mag dan wel serieus van toon zijn, voor grote delen van de film geldt een prettig hilarische ambiance. De Haan over de overwegend opgewekte klankkleur van de score: ʽIk vind het prachtig dat we erin geslaagd zijn om de toon melancholisch, grappig en ironisch te houden.ʼ

Uittekenen

Dankzij dit vaak speelse, ironische karakter van de score is De ontmaagding van Eva van End tot het einde toe een goed te behappen tragikomedie geworden die zowel voor amusement zorgt als tot enig nadenken stemt. Hoe kijkt De Haan terug op zijn debuutscore? ʽNu het klaar is valt het wel mee, maar toen ik de opdracht net had aangenomen werd ik er wel geheel door in beslag genomen en heb ik de film op papier uit zitten tekenen. Op een lege muur bij mij thuis tekende ik alle scènes omdat ik grip wilde hebben op wat dan nog zo lang lijkt: een film die een uur en drie kwartier duurt. Wat je helemaal moet invullen of juist niet moet invullen, dat is een keus. Voor dat laatste had ik wel aanwijzingen gekregen van Michiel: waar hij wel en niet muziek voor zich zag. Maar ik heb me daar echt wel zorgen over gemaakt. Dat moet denk ik ook met zo'n opdracht, want dat doe ik ook bij een optreden waarvoor ik gespannen ben. Daardoor raak je geconcentreerd.ʼ Een opleiding in films scoren heeft De Haan niet gevolgd. ʽNee, ook niet voor liedjes schrijven. Ik heb wel bij kortere filmpjes muziek gemaakt. Ik bekijk het gewoon en denk er dan over na: wat is de bedoeling hier, wat is het effect van de muziek? Ik heb literatuurwetenschappen gestudeerd en dan denk je ook wel na over hoe bepaalde dingen betekenis krijgen. Het is ook een manier van nadenken die je mogelijk helpt thematisch te kunnen analyseren.ʼ

Over toekomstige filmprojecten merkt hij op: ʽIk hoop dat ik die vaker kan doen. Ik luister ook terug en denk dan: de volgende keer zal ik het zó doen. Ook heb ik bijvoorbeeld naar de soundtrack van Moonrise Kingdom van Wes Anderson geluisterd waarvoor Alexandre Desplat de muziek heeft gedaan en waarvoor hij een heel orkest tot zijn beschikking had wat hij ook tot in detail uitlegt. Dat had ik graag ook zo gedaan, maar dat is natuurlijk een ander soort productie met een heel ander budget, wil je die muziek zo opnemen. Dat zou voor mij het hoogst haalbare zijn om te doen: met een orkest opnemen.ʼ

PS

Foto Djurre de Haan: Tim Knol.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 171
Andere artikelen:
Boekbespreking - Vijftig jaar Bond-muziek
Oscar 2013 - Eindelijk erkenning voor Mychael Danna
Richard Rodney Bennett - In memoriam
Atli Örvarsson - Interview
Djurre de Haan - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy