Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Bart Westerlaken - Interview
Score 170, 09 03 2013



VIER COMPONISTEN EN EEN FILM

Bart Westerlaken over de muziek van Koning van Katoren

Het heeft lang geduurd, maar sinds kort kan de verfilming van Koning van Katoren in de vaderlandse bioscopen worden aanschouwd. Het populaire jeugdboek van Jan Terlouw is in de handen van regisseur Ben Sombogaart uitgegroeid tot een jeugdfilm voor jong en oud. Vůůr de premiŤre begin deze maand kwam de film al regelmatig in het nieuws. De opnames in ItaliŽ verliepen niet geheel vlekkeloos, zo leek het. Dat de realisatie van deze grote productie heel wat voeten in de aarde had, gold ook voor de muzikale omlijsting. Filmcomponist Bart Westerlaken (foto) vertelt over de roerige ontstaansgeschiedenis van de score.
Op de aftiteling van Koning van Katoren prijken liefst vier componisten: twee Italianen, een Duitser en de Nederlandse filmcomponist Bart Westerlaken (Amsterdam, 1977). De laatste studeerde in 2001 af als cameraman aan de Filmacademie te Amsterdam. Hoe is het componeren van filmmuziek begonnen? ʽMijn eerste filmmuziek maakte ik op de Filmacademie voor de lol met een viooltje, een gitaartje, een geluidskaart en wat samples voor eindexamenfilms. Tijdens het eindexamenjaar heb ik drie eindexamenfilms van muziek voorzien en een van die films was een film die ik ook zelf gedraaid had als cameraman en die was geregisseerd door een collega-cameraman uit mijn klas, Diederik van Rooijen.ʼ Na het afstuderen volgden enkele jaren van zoeken naar de geschikte filmdiscipline. ʽIk heb vijf jaar lang op filmsets rondgelopen als grip, lichtman en camera-assistent. Als cameraman draaide ik documentaires. Maar op gegeven moment moet je kiezen wat je het leukst vindt en dat was muziek. In 2005 heb ik mijn eerste grote opdracht gedaan, Parels & zwijnen, een televisieserie van Talpa, met Diederik van Rooijen als regisseur en daarnaast heel veel korte films met Diederik. Eigenlijk is daarna het balletje steeds harder gaan rollen en heb ik, nog steeds met veel plezier, met Diederik al zijn projecten gedaan tot en met zijn laatste film Taped en ook de serie Penoza die op dit moment een succesvol tweede seizoen beleeftʼ.

Ben Sombogaart (op stoel), Sander Burger en Bart Westerlaken tijdens opnames
 
Scenario

Ook met regisseur Sander Burger werkte Westerlaken enkele malen, zoals de films Olivier etc. (2006) en The Panman: Rhythm of the Palms (2009). Ze kenden elkaar ook van de Filmacademie. En precies hier lag de kiem voor de verfilming van Koning van Katoren. Beide studenten begonnen veertien jaar geleden aan het script, meer als grap en als hobby. ʽDat was eigenlijk iets wat we heel leuk vonden, gewoon schrijven; we ontdekten dat dit het favoriete jeugdboek van ons allebei was.ʼ Contact met producent Kees Kasander was er al in een vroeg stadium en nadat een keur aan regisseurs zoals Martin Koolhoven, Paula van der Oest en Peter de Baan vergeefs met de verfilming bezig waren geweest vond hij twee jaar geleden eindelijk de uitgelezen regisseur voor de inmiddels prestigieuze klus. ʽHet was wel duidelijk dat het een dure film zou worden, dus dan heb je een naam nodig, iemand die zijn sporen heeft verdiend, en dat was Ben Sombogaart.ʼ

Koning van Katoren (op de foto: Hans Leendertse en Mingus Dagelet) is grotendeels in ItaliŽ opgenomen. Die opnames haalden afgelopen jaar regelmatig het nieuws. Het zou vooral gaan om problemen met de uitbetaling van de Italiaanse cast en crew. Ook het ontstaan van de score ging niet van een leien dakje. Aanvankelijk werden twee Italiaanse componisten - Francesco de Luca en Alessandro Forti - geŽngageerd die al gedurende de opnames muziek schreven die bij de montage als temp werd gebruikt. Producent Kees Kasander was niet geheel tevreden met hun muziek en zocht vervolgens een vervanger. Westerlaken was al als coscenarist aan de film verbonden en meldde zich als gegadigde voor de score. ʽAlleen toen was er vrij weinig tijd. Ik ben wel meteen begonnen uiteraard want het was echt een buitenkansje. Het was echt heel veel werk en toen bleek dat de Italiaanse componisten nog wel in beeld waren. Toen hebben Ben en ik bedacht: het is nu zo kort dag en ze hebben al zoveel muziek gemaakt voor de montage, laten we ze toch weer erbij betrekken.ʼ Zo hadden de Italianen een liefdesthema geschreven dat uiteindelijk toch van Sombogaart in de score mocht blijven omdat het als thema goed werkte bij alle liefdesscŤnes. Eevierde componist diende zich tenslotte aan in de persoon van Konrad Koselleck, een in Nederland woonachtige Duitse componist van jazzmuziek en leider van een bigband. Ook komen in de film bestaande liedjes voor, waardoor de muziek vooral in de eerste helft van de film wat onsamenhangend en soms rommelig overkomt. ʽDe reden daarvan is dat er inderdaad vier componisten aan de score hebben gewerkt en dat er veel bestaande nummers in gestopt zijn, waardoor je de ene vijf minuten een popnummer hoort en dan weer een klassiek nummer en dan weer een jazzy nummer. Je vliegt van de ene muzieksoort in de andere .... hoewel dat op bepaalde momenten ook wel verfrissend is.ʼ
Bigband

Om koning van Katoren te kunnen worden moet de hoofdpersoon, de zeventienjarige Stach, vijf opdrachten uitvoeren. Het middenstuk van de film bestaat dan ook uit vijf afgebakende delen die zich steeds in een andere stad of streek afspelen. Ook qua muziek is sprake van vijf afgeronde delen. Zo komt Stach in een Italiaans dorp waar een bepaald soort muziek is te horen en weer later reist hij naar een Tirools dorp waar eveneens een bepaald soort muziek is te horen. Westerlaken heeft bij zijn aandeel aan de score intensief samengewerkt met Konrad Koselleck. ʽToen wij smaakjes begonnen te zoeken voor de verschillende steden dacht ik vrij snel bij Estor-Sione, het Italiaanse dorp waar Stach als eerste naartoe gaat, dat moet een jazzy sound worden en dat moet een bigband spelen met veel glimmend koper, dat laatste ook om te zien in de film. Toen kwam eigenlijk het idee om de hele filmmuziek in dat dorp ook die jazzy sound mee te geven en uiteindelijk ook het idee om alle muziek met de bigband op te nemen.ʼ De muziekkeuze beviel goed evenals het werken met een bigband. ʽToen hebben we gekeken naar de hele film: waar kunnen we deze sound nog meer gebruiken? En toen hebben we op een aantal andere plekken in de film die sound ook ingezet. Het was heel verfrissend om met een bigband te werken. Ook was het prettig samenwerken met Konrad, want normaal werk ik met heel veel solisten en heel veel samples. Zo ben ik ooit de filmmuziek in gerold en nu dan met een bigband, dat was even wennen maar uiteindelijk heel leuk.ʼ

Westerlaken was vanaf het allereerste begin als scriptschrijver betrokken bij de verfilming. Tijdens het schrijven speelden ideeŽn over bijpassende muziek al op de achtergrond mee. Zo zingt Frits Lambrechts als Janus het volkslied achter de piano. ʽDe tekst van het volkslied staat letterlijk in het scenario en de melodie was er ook al gauw. Voor de opnames moesten we natuurlijk al een demo van het volkslied hebben omdat iedereen op de set mee moest zingen. Frits Lambrechts moest ook weten wat hij moest zingen, dus hebben we dat bij hem thuis geoefend en hij bleek toen een hele goede pianist te zijn.ʼ

Frits Lambrechts en Bart Westerlaken tijdens de repetities bij Lambrechts thuis
 
Ondanks dat het een haastklus was, kijkt Westerlaken tevreden terug op dit grote filmproject. ʽHet was een lastige shoot en een vrij korte postproductie, maar ik vind wel dat het is geslaagd: heel de film zit vol met muziek. We hebben in vrij korte tijd deze score eronder gezet. Als ik dat meeneem ben ik wel tevreden, als ik dat niet meeneem, dan heb ik uiteraard allemaal ideeŽn die nog beter kunnen. Maar goed, dat blijf je houden.ʼ Hoe ziet de toekomst eruit? ʽIk heb net een Ierse film afgerond, Love Eternal. Penoza seizoen 2 heb ik ook net afgerond. Mijn volgende project is Daglicht met Fedja van HuÍt, Monique van de Ven en Angela Schijf. Die film wordt geproduceerd door Eyeworks en wordt ook weer geregisseerd door Diederik van Rooijen. Daar ga ik waarschijnlijk in januari mee beginnen. En Penoza 3 staat ook op stapel voor volgend jaar en dat zou ook weer geregisseerd worden door Diederik. Dus dat is op dit moment mijn toekomst. Ik wil veel en goed doen en ik heb weer een heleboel bijgeleerd dit jaar met heel veel muzikanten en mensen die ik heb leren kennen. Ik ben nog niet klaar.ʼ

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 170
Andere artikelen:
Boekbespreking - Vrouwelijke / mannelijke filmmuziek
Marvin Hamlisch - In memoriam
Ennio Morricone - Concertverslag
Bart Westerlaken - Interview
Christopher Young - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy