Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Dubrulle / Ponnet - Gent 2002
Score 124, 30 12 2005



Gent: zonder betrokken organisatie geen concerten - Verschenen in Score 124, september 2002

Gent, eind mei. De redactie van Score is bezig het septembernummer van Score voor te bereiden. Dat dit nummer grotendeels in het teken van het Filmfestival van Vlaanderen in Gent zou moeten staan was al eerder duidelijk. De organisatoren hadden al in een vroeg stadium helder gemaakt dat de samenwerking tussen de Franse regisseur François Truffaut en de eveneens Franse filmcomponist Georges Delerue een belangrijk thema was. Gent en filmmuziek: ook een onlosmakelijke eenheid. Al jarenlang. Tijd dus om eens even achter de schermen te kijken. Dat deden we tijdens een gesprek in een gastvriendelijke omgeving met de festivalleiding: Jacques Dubrulle, director van het festival en Marian Ponnet, die de concerten en alles daaromheen coördineert. Dubrulle geeft al 22 jaar leiding aan dit festival, sinds 1988 fulltime. Marian Ponnet werkte al die jaren met hem samen en heeft de laatste jaren het accent gelegd op de organisatie van de concerten.

Jubileum

Waarom heeft filmmuziek in Gent zo’n prominente plaats? Dubrulle: “Dat is niet altijd zo geweest. Op een bepaald ogenblik hebben we ons afgevraagd of we ons niet een eigen gezicht aan zouden moeten meten, met competitie-elementen. Waarom niet samenwerken op het gebied van muziek? In Gent gebeurde al van alles. We merkten ook dat er een behoefte was om filmcomponisten live aan het werk te zien. Zo zijn we geleidelijk gekomen tot het organiseren van concerten.”

Wanneer starten de voorbereidingen van een concert? Ponnet: “We zijn nu al bezig met 2003 en 2004. Immers, enerzijds heb je een symfonieorkest nodig. Dat moet op tijd gepland worden. We werken vooral met het Nationaal Orkest van België en af en toe met het Vlaams Radio Orkest. Je moet dus op tijd een orkest hebben. Volgend jaar is voor ons ook nog een jubileumjaar, de 30ste editie. Heel 2003 wordt een jubileumjaar. We plannen een of twee concerten tijdens het festival in oktober, maar ook een of twee concerten elders in het jaar. We zijn met een hele grote naam bezig. We willen ons niet vastpinnen op oktober. Dus is elk ander moment in het jaar ook goed. Dat hebben we destijds ook met Morricone gedaan. Ook hangt de inhoud van het concert af van de componist. Sommigen willen niet live optreden. Ze moeten dan ter plekke al hun muziek uitschrijven, zoals Zimmer twee jaar geleden.”

Brossé

Componist Dirk Brossé heeft al jaren een prominente plaats in het festival. Wat is zijn rol precies? Dubrulle: “Hij dirigeert het orkest. We kennen hem al heel lang. Hij wilde al heel vroeg componist worden en had ondersteuning nodig. We hebben nu jaren een goede intensieve samenwerking. Hij adviseert ons op alle fronten. Ook helpt hij de componisten rond het festival. Want niet alle componisten kunnen dirigeren. Ik vind dat Brossé op het goede moment bij ons is gekomen. Niet alleen voor zijn eigen ontwikkeling is Gent van belang geweest en nog steeds, maar ook zijn ondersteunende rol is niet meer weg te denken. We hebben dus veel aan elkaar.”

Ponnet: “Het samenbrengen van componisten is verrijkend. Niet alleen voor de componisten zelf die elkaar ontmoeten, met elkaar praten en informatie uitwisselen. Ik heb ervaren dat het eigenlijk een eenzaam beroep is. Veel schrijven, hard werken, en veel studiowerk. Contacten heb je nauwelijks. Wel worden ze financieel goed gewaardeerd maar hebben nooit die aandacht die een acteur of regisseur krijgt. Componisten hebben daadwerkelijk behoefte aan contact met collega’s. En Gent voorziet daarin in een behoefte, dat merken we in toenemende mate.”

Dubrulle: “En wat Brossé betreft: wij bepalen de keuze van de componisten, wie er komt. Hij verzorgt de artistieke, muzikale ondersteuning. Hij begeleidt ons daarin. Nu met Delerue is hij er ook weer. En we hebben Jean-Claude Petit gevraagd als dirigent. En we werken nog aan een paar verrassende gasten.”

Keuzes

Hoe komen die keuzes tot stand? Dubrulle: “Dat is vaak een gelukkige samenloop van omstandigheden. George Fenton is nu beschikbaar. We hebben contacten met zijn management gelegd nadat hij bij ons gesolliciteerd had. Dat deed Yared vorig jaar ook. Componisten willen naar ons komen. Er is nu een wachtlijst. Ook Goldenthal wil weer terugkomen.”

Hoe is dat mogelijk? Ponnet: “Ze weten dat ze hier goed ontvangen worden. En we zijn geen amateurs. We zijn een professionele organisatie. Men hoort dat van elkaar. En Brossé is beschikbaar om te dirigeren. Dat wordt door componisten gewaardeerd, hoeven ze het zelf niet te doen. Een goede performance staat voorop, ze worden niet voor de leeuwen geworpen. Ook hebben we een mooie concertzaal. We zitten dus in een situatie dat componisten graag willen komen. Jammer is dat het grote publiek niet altijd enthousiast reageert op grote namen. Die zijn bij het publiek ook niet altijd bekend. Maar we moeten wel volle zalen hebben. Daar moeten we onze p.r. op instellen. Morricone en Williams zijn de enigen die wel een naam hebben. Zimmer niet. Onze hele campagne van twee jaar geleden was opgehangen aan filmtitels waarvoor Zimmer de muziek maakte. Op namen als Gladiator en The Lion King komen wel mensen af. Mensen die naar de concerten komen, hebben een goede avond, zijn blij en enthousiast. We hebben nu een vast publiek weten op te bouwen tot in Amerika toe. Internet zorgt ook voor een positieve bijdrage.”

Formule

We herkennen een vaste formule bij de concerten. Hebben jullie die ook? Dubrulle: “Ja, we hebben een basisformule voor de concerten. Meestal diverse componisten uit Amerika, een Europees land en België. Maar daar moet van afgeweken kunnen worden. Zoals nu: een deel is gewijd aan Delerue, een ander deel aan Fenton. We hebben trouwens een verrassing. In het deel van Delerue horen we muziek uit Mira van Fons Rademakers. De song Zonder Jou wordt live gezongen.”

Ponnet: “We denken trouwens ook aan Nederland. Loek Dikker hebben we hier gehad en vorig jaar zat Henny Vrienten in de jury. We houden hem in beeld. Wellicht volgend jaar, hoewel zijn muziek vertaald moet worden voor de concertzaal.”

Awards

Jullie zijn vorig jaar begonnen met het uitreiken van diverse prijzen op het gebied van filmmuziek. Waarom deze Awards? Dubrulle: “Het lag eigenlijk in de lijn der verwachtingen. We timmeren steeds meer internationaal aan de weg. En we hebben het uitgetest bij de componisten. Er was gewoon belangstelling om een Academy op te richten. We hebben nu 165 leden, allemaal werkende componisten. Ze hebben zich allemaal moeten inschrijven; we hebben goed gescoord en ruime aandacht gekregen in de vakpers. Wellicht breiden de activiteiten van de Academy zich uit in de nabije toekomst, zoals het archiveren van filmmuziek. Maar ja, dat kost tijd en veel geld. De World Soundtrack Awards zijn dus gestart. We hebben een nieuwe tune laten componeren door Elmer Bernstein. Het wordt binnenkort opgenomen.”

En cd-plannen? “Misschien, het is een idee. Zo hebben we ook ideeën om de Academy los te koppelen van Gent en die meer een eigen (Europees) leven te laten leiden. We hebben niet de ambitie die beslist vast te houden. België is maar een klein land met een klein taalgebied. Daardoor hebben we te weinig media-uitstraling. Dit concept heeft meer nodig. Grotere, Europese landen bieden meer mogelijkheden.”

Ponnet: “De organisatie van de Awards ga ik nu voor de eerste keer doen. Componisten zijn bescheiden mensen; de meeste zijn heel rustig om mee om te gaan, Michael Kamen uitgezonderd. Ik verheug me erop. Heel lastig is om de partituren te verzamelen. Het is moeilijk om bladmuziek te krijgen. Meestal wordt het niet bewaard. En slechts een enkele componist maakt een partituur voor een concertuitvoering.”

Seminar

Dubrulle over het seminar: “Het seminar is een vast onderdeel van het festival geworden. We zijn steeds meer thematisch gaan werken. Nu staat de 75ste verjaardag van de geluidsfilm centraal. Het wordt een tweedaagse, met George Fenton als centrale gast. Ieder jaar proberen we ook een samenwerkingskoppel te vinden, zoals nu Truffaut/Delerue. Volgende keer, een grote wens, zouden we het duo Robert Zemeckis/Alan Silvestri willen hebben.”

Ponnet: “En wat zou het fantastisch zijn om hier de hele familie Newman eens te hebben!”  Dubrulle vermeldde tijdens het interview dat Fenton het concert alleen doet en op het seminar aanwezig is en zich uit de jury heeft moeten terugtrekken vanwege drukke werkzaamheden. De Amerikaanse componist John Powell vervangt hem.

Tot slot

Gent is in de loop der jaren uitgegroeid tot een professioneel festival waar filmmuziek prominent aanwezig is. Er wordt hard gewerkt om alles soepel te laten verlopen. De filmmuziekconcerten en overige filmmuzikale activiteiten scoren goed. Er is een tevreden publiek, tevreden componisten die terug willen komen. En dat gaat niet vanzelf. De organisatie, verpersoonlijkt door de twee-eenheid Dubrulle-Ponnet, blijft ook na het festival contacten onderhouden en brengt regelmatig bezoeken aan de States. Zo zijn vriendschapsbanden ontstaan. Een reden temeer dat componisten graag terug willen komen. En niet alleen zij. Ook journalisten worden warm onthaald. De jarenlange samenwerking tussen Score en het festival is dit jaar geformaliseerd. Daarom wil de Scoreredactie op deze plaats een dankwoord richten aan de festivalleiding en met name voor Score de eerst aanspreekbare van Gent, Christian de Schutter.

JW

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 124
Andere artikelen:
The General - Met live muziek
Georges Delerue - Portret
Dubrulle / Ponnet - Gent 2002
Georges Delerue - Samenwerking met Truffaut
Boekbespreking - Filmjaarboek 2001
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy