Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Vrouwelijke / mannelijke filmmuziek
Score 170, 09 03 2013



BOEKBESPREKING: Vrouwelijke en mannelijke filmmuziek

In de Engelstalige wetenschappelijke wereld is filmmuziek al geruime tijd een onderwerp waar diepgaand onderzoek naar wordt verricht. Ook in Duitsland is sprake van een groeiende aandacht voor dit onderwerp. Een onlangs uitgebrachte verzameling wetenschappelijke artikelen bevestigt deze traditie die al lang vóór de Tweede Wereldoorlog voorzichtige eerste stappen zette.

Al in de jaren '30 lieten filmwetenschappers als Rudolf Arnheim - in zijn baanbrekende werk Film als Kunst (1932) - en Kurt London - in zijn in het Engels vertaalde werk Film Music (1936) - hun licht schijnen op muziek bij films. Een minstens zo invloedrijk boek is Composing for the Films (1947) dat Theodor Adorno en Hanns Eisler eerst in het Engels uitbrachten en in 1969 in een Duitse vertaling publiceerden. Eerder dit jaar verscheen Film und Musik als multimedialer Raum, een bundel die veertien bijdragen bevat van Duitse en Oostenrijkse wetenschappers die een breed spectrum aan onderwerpen op het gebied van filmmuziek hebben onderzocht.

Opvallend is dat de auteurs vaak kozen voor niet-Duitse filmmuziek. Zo is er een bijdrage over de muziek in Bird van Clint Eastwoord, wordt de mythische kant van het optreden van The Band en haar vele gastcollega's tijdens The Last Waltz onderzocht en beschrijft Wolfgang Thiel de geschiedenis van de filmmuziek in Hollywood. Duitse filmmuziek komt iets minder prominent aan bod zoals in een bijdrage over liederen in Carl Froelichs film Heimat met zangeres Zarah Leander in de hoofdrol.

Dat ook in Duitse wetenschappelijke kringen onderzoek wordt gedaan naar het verschil tussen muziek voor vrouwen en voor mannen in films bewijst een interessant hoofdstuk van Claudia Bullerjahn waarin zij haarfijn uitlegt welke muzikale kenmerken van toepassing zijn op vrouwen en mannen in films uit zowel Hollywood als Duitsland. Zo hebben melodieën voor mannelijke personages in films een hoger tempo en wordt muziek voor vrouwen uitgevoerd door strijkers, fluit en piano terwijl dat bij mannenmuziek geschiedt door onder meer gitaar en trompet. Ook in de Engelstalige wetenschappelijke wereld is veelvuldig onderzoek gedaan naar dit verschijnsel, getuige auteurs als Caryl Flinn (in Strains of Utopia: Gender, Nostalgia, and Hollywood Film Music (1992)).

Film und Musik als multimedialer Raum biedt voor elk wat wils, zij het dat het enige inspanning vergt om tot de kern van menig essay door te dringen, want sommige auteurs schrijven in een stijl die kennis van zowel taal als muziektechniek paart aan een aardige dosis filosofische voorkennis.

Film und Musik als multimedialer Raum. Samengesteld door Tarek Krohn en Willem Strank. Schüren Verlag GmbH, Marburg, 2012. ISBN 978-3-89472-767-3, 240 blz. Prijs: € 27,99 (Bol.com).

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 170
Andere artikelen:
Boekbespreking - Vrouwelijke / mannelijke filmmuziek
Marvin Hamlisch - In memoriam
Ennio Morricone - Concertverslag
Bart Westerlaken - Interview
Christopher Young - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy