Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Atli Örvarsson - Interview
Score 171, 24 05 2013



BAROK 'N ROLL MET HANS EN GRIETJE

Atli Örvarsson over zijn moderne sprookjesscore


Vorig jaar was het 200 jaar geleden dat de sprookjesverzameling van de gebroeders Grimm voor het eerst verscheen in Duitsland. Een van hun geliefdste sprookjes is Hans en Grietje. Een moderne verfilming van dit sprookje ging onlangs in roulatie onder de titel Hansel & Gretel: Witch Hunters. De film werd geregisseerd door de Noor Tommy Wirkola en de score werd geschreven door Atli Örvarsson. De IJslandse filmcomponist sprak met Score over zijn moderne muzikale aanpak.

Atli Örvarsson tijdens de opnames van A single shot in Londen 14 nov. 2012

Als jonge man speelde Atli Örvarsson (Akureyri, 1970) in de IJslandse rockband Sálin hans Jóns míns voordat hij vertrok naar het Berklee College of Music in Boston en de North Carolina School of the Arts in Winstom-Salem om er filmcompositie te studeren. Sinds 1998 woont hij in Los Angeles waar hij begon met projecten als NYPD Blue en drie afleveringen van Law and Order. Enkele jaren later versterkte hij het team van Hans Zimmer in diens Remote Control Studio in Santa Monica waar hij extra muziek maakte voor films als The Holiday, Pirates of the Caribbean: At World's End en Angels & Demons. Daarnaast componeerde Örvarsson zelfstandig muziek voor films als Vantage Point, Babylon A.D. en Season of the Witch. In 2011 oogstte hij lof van de critici met de muziek die hij schreef voor The Eagle, een historische film die zich afspeelt in Schotland in het jaar 140 na Christus. Örvarsson: ʽIk ben erg trots op The Eagle omdat deze score naar mijn mening een bijzondere combinatie is van oude tradities en een moderne muzikale benadering. Het betrof hier een experiment waarvoor ik naar Schotland afreisde en aldaar mensen ontmoette die zijn gespecialiseerd in oude Schotse muziek. Met de authentieke instrumenten die zij hebben verzameld hebben we de muziek voor de film opgenomen.ʼ

Teenagers

Voor zijn volgende film, Hansel & Gretel: Witch Hunters, combineerde Örvarsson opnieuw verschillende muziekstijlen, zowel oude als moderne, en noemde hij die versmelting van stijlen barok 'n roll. ʽEigenlijk komt het erop neer dat enkele barokkenmerken worden vervlochten met elementen uit de rock and roll. Wat begon als een grap toen we aan de score werkten, sloeg vervolgens aan. Je hoort niet zo vaak de klavecimbel naast akkoorden van de elektrische gitaar en daarom vond ik barok 'n roll een passende naam.ʼ Zoals uit de titel blijkt is deze moderne versie van het bekende sprookje niet echt bedoeld voor jonge kinderen. Örvarsson wijst erop dat de film veel meer gericht is op teenagers. ʽDe regisseur en de studio - in dit geval Paramount - wilden dat dit een moderne variant van het sprookje zou worden en dus legden ze de nadruk op rock and roll waardoor ik ook elektronische muziek en dubstep gebruikte.ʼ Hoe kwam de symfonische muziek in de score terecht? ʽDe eerste ideeën over de muziek ontstonden nadat Tommy Wirkola korte stukjes van de film aan elkaar had gemonteerd en die liet zien aan de studio terwijl er nog op locatie werd gefilmd. Het filmpje werd muzikaal begeleid door een Noors rock and roll liedje. Daarmee bepaalde Tommy de toon voor de gehele score. De eerste muzikale weg die we vervolgens opgingen was rock and roll en toen Tommy en zijn editor de film monteerden besefte hij dat je een film niet alleen maar kunt ondersteunen met rock and roll. Het gevolg was dat hij een nieuwe weg insloeg met meer traditionele symfonische muziek. Mogelijk dat hij in die richting te ver doorschoot aangezien de studio toen zei: Nee, kom terug, de muziek moet dichter liggen bij wat je ons eerst liet horen, waarna ze voorstelden om dubstep en andere elektronische muziek te gebruiken en dat was de derde weg die we insloegen. Uiteindelijk hebben we elementen van alle drie de wegen genomen en hebben we daarvan één grote snelweg gemaakt.ʼ

IJslandse wortels

De IJslandse cultuur is rijk aan mysterieuze en duistere verhalen. Heeft deze culturele achtergrond invloed op Örvarsson bij het componeren? ʽJazeker, ik geloof dat er in mijn muziek altijd IJslandse invloeden zitten. IJslandse saga's en sprookjes zijn erg duister. De winters in IJsland zijn buitengewoon donker. In december en januari is het hooguit drie tot vier uur licht, hoewel: het lijkt meer op schemerlicht. Het wordt nooit helemaal helder omdat de zon zo laag aan de horizon staat. Tegen deze achtergrond zijn door de eeuwen heen heel wat griezelige kinderverhalen en sprookjes ontstaan en het is absoluut zo dat ik deze traditie voortzet.ʼ Heeft Örvarsson ooit voor een IJslandse film gewerkt? ʽJa, één keer voor een tv-film een jaar of twintig geleden. Ik wacht nog steeds op een nieuwe opdracht.ʼ Zijn er voldoende mogelijkheden vandaag? ʽNiet zoveel. Het is een klein land zoals je ongetwijfeld weet. Het land zelf is eigenlijk niet echt klein, maar wel het aantal inwoners, dat aantal is gering. Er worden dan ook niet zoveel films geproduceerd. Films worden vooral gemaakt door regisseurs die werken met anderen die ze graag bij hen in de buurt willen hebben en dan wordt het voor mij lastig want ik woon de meeste tijd in Los Angeles.ʼ

Örvarsson woont inmiddels alweer een tijdje in Los Angeles. Wat is het voordeel om als filmcomponist in deze stad te wonen en te werken? ʽDe belangrijkste reden is dat hier zo ontzettend veel films en tv-programma's en producten voor andere media worden gemaakt. Het is de filmhoofdstad van de westerse wereld, zeker als je het aantal films in ogenschouw neemt. Over de kwaliteit kun je natuurlijk altijd van mening verschillen, maar voor het werk moet je hier beslist zijn. En het weer is er aangenaam.ʼ

Femke Janssen in Hansel & Gretel: Witch Hunters

Werken in de hoofdstad van de film betekent dat zich na iedere afgeronde film een nieuwe aandient. Wat heeft Örvarsson voor ons allemaal in petto? ʽAllereerst A Single Shot. Dat is een prachtige film die zich afspeelt in West Virginia. Het was een leuke film om te doen omdat de regisseur goed op de hoogte is van klassieke en avant-garde muziek. Om die reden heb ik muziek geschreven die totaal anders was dan wat ik gewend ben en dat vormde op zich een enorme uitdaging. Evidence is weer iets geheel anders omdat die score geheel elektronisch was en geworteld is in musique concrčte. Het draait hier allemaal om machines en dat vereiste een andere aanpak. Wat ik leuk vind aan dit beroep is dat je altijd nieuwe oplossingen moet bedenken. Daarna vroeg Hans Zimmer mij of ik hem wilde helpen bij Man of Steel wat ik uiteraard heel erg op prijs stelde. Ik herinner me nog dat ik op achtjarige leeftijd Superman zag, de originele versie met Christopher Reeve. Ik kon de verleiding dan ook niet weerstaan om mee te werken en ook deze film kent weer een andere aanpak, namelijk muziek voor een superheld.ʼ Al deze films kennen dus een andere stijl en zullen later dit jaar worden uitgebracht. Aan welke stijl geeft Örvarsson de voorkeur? ʽOm heel eerlijk te zijn: ik ben van nature een romanticus. Ik schrijf graag de prachtigste melodieën. Voor de meeste Amerikaanse films is dat niet altijd mogelijk en daarom werk ik momenteel voor een Tsjechische film. Het gaat hier om een liefdesverhaal dat zich afspeelt in Auschwitz gedurende de Holocaust. Ik kijk steeds weer uit naar dit soort filmopdrachten waarbij ik muziek moet schrijven die uit het diepste van mijn hart komt.ʼ

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 171
Andere artikelen:
Boekbespreking - Vijftig jaar Bond-muziek
Oscar 2013 - Eindelijk erkenning voor Mychael Danna
Richard Rodney Bennett - In memoriam
Atli Örvarsson - Interview
Djurre de Haan - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy