Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Oscar 2013 - Eindelijk erkenning voor Mychael Danna
Score 171, 24 05 2013



OSCAR 2013






Eindelijk erkenning voor Mychael Danna






Film en muziek, dat was het thema van de 85ste Oscaruitreiking vorige week zondag. Tussen de vele prijzen en optredens waren talloze bekende thema's uit musicals en flarden iconische muziek uit films uit een nabij en vooral ver verleden te horen. Omdat 2012, het jaar waarop de prijzen betrekking hadden, het jaar van James Bond was, werd het publiek getrakteerd op een collage van muzikale Bondhoogtepunten. De Oscar voor de beste score ging echter niet naar Skyfall, de laatste Bond-film, maar naar Mychael Danna (foto) die daarmee eindelijk de erkenning kreeg die hij al sinds vele jaren verdient. En wie met zijn dankwoord niet binnen de tijdslimiet bleef werd door het dreigende Jaws-thema de mond gesnoerd.

De 85ste Oscaruitreiking zal vermoedelijk de boeken ingaan als een perfect georganiseerde show zonder schandaal of hilarische onderbreking. Alles liep gesmeerd en de keurige verdeling van de prijzen over diverse films zonder een absolute winnaar zorgde ervoor dat wellicht iedereen - ook de verliezers - tevreden huiswaarts kon keren. 2012 was het gouden jaar van James Bond, niet alleen omdat de uitermate succesvolle serie haar 50-jarig jubileum mocht vieren, ook vanwege het feit dat Skyfall een onverwacht groot mondiaal succes werd met een opbrengst ruim boven de 1 miljard dollar. Maar Skyfall zorgde voor meer - zij het niet nieuwe - wapenfeiten. Zowel de originele score van Thomas Newman als het door Adele en Paul Epworth geschreven titellied werd genomineerd voor een Oscar en dat is sinds The Spy Who Loved Me niet meer gebeurd. Voor die film werden in 1978 de score van Marvin Hamlisch en het liedje Nobody Does It Better van Hamlisch (muziek) en Carole Bayer Sager (tekst) genomineerd, indertijd een noviteit. Gedurende een eerbetoon aan 50 jaar James Bond lag de nadruk op de muziek. Achtereenvolgens kon worden genoten van het overbekende Bond-thema, Live and Let Die en Goldfinger, gezongen door Dame Shirley Bassey die het er ondanks haar leeftijd (76) aardig vanaf bracht. Een staande ovatie was het gevolg en zo werd de vijf decennia durende 'snub' van de immer populaire Bondmuziek toch nog een beetje rechtgezet.

Bondmuziek zorgde later op de avond voor nog een aardig intermezzo toen Adele het uiteindelijk winnende Skyfall zong, haar eerste optreden sinds de geboorte van haar zoontje vorig jaar en ongetwijfeld het meest verwachte optreden van de avond. De andere genomineerde liedjes werden niet allemaal uitgevoerd. Wel was er een optreden van Barbra Streisand die ter nagedachtenis aan de vorig jaar overleden componist Marvin Hamlisch diens The Way We Were zong. De diva verscheen op het podium toen aan het einde van het jaarlijkse In memoriam een foto van de betreurde componist in beeld kwam. Andere componisten die zo werden gememoreerd waren Richard Robbins, Richard Rodney Bennett en Robert B. Sherman alsmede tekstschrijver Hal David.

Gemiddelde leeftijd

De keuze van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences in de scorecategorie week dit jaar nauwelijks af van de keuze bij de Golden Globes. Bij de Globes werd in plaats van Skyfall het componistentrio van Cloud Atlas genomineerd. Bij de BAFTA's werden zelfs dezelfde vijf componisten genomineerd als bij de Oscars. Grootste afwezige dit jaar was - behalve Cloud Atlas - Howard Shore die met The Hobbit: An Unexpected Journey en Cosmopolis twee uiteenlopende scores afleverde. Ook ontbrak Danny Elfman onder de genomineerden ondanks of dankzij een rijk jaar met liefst zes scores waaronder Frankenweenie en Silver Linings Playbook.

Maar eigenlijk verandert er in de scorecategorie niet heel veel. De genomineerden vormen sinds jaar en dag een internationaal gezelschap mannen. Newman en Williams zijn Amerikaan, Desplat komt uit Frankrijk, Danna is Canadees en Marianelli is Italiaan. Hun gemiddelde leeftijd stijgt wel gestaag, want die is inmiddels gekomen op 58,4 jaar en dat hoge gemiddelde komt vooral op het conto van John Williams die een maand geleden zijn 81ste verjaardag vierde. Drie jaar geleden was de gemiddelde leeftijd nog 46. Ondanks deze vergrijzing is allerminst sprake van conventionele muziek. Opmerkelijk is dit jaar de etnische klankkleur van de scores voor Argo en Life of Pi. Een orkestrale dan wel symfonische aanpak blijft evenwel nog steeds de boventoon voeren. Een lichte verschuiving viel dit jaar op te merken in opnamestad: twee scores werden opgenomen in Londen (Anna Karenina en Skyfall), twee in Los Angeles (Argo en Life of Pi) en nieuw dit jaar was Chicago (Lincoln). 

Blijft de vraag of Life of Pi werkelijk de beste van de vijf genomineerde scores was. Van alle vijf de scores verscheen een cd en alle vijf de films zijn in Nederland te zien geweest vůůr de uitreiking. Op basis van hoe de scores werken binnen de film (In) en buiten de film (Out) wordt onderzocht of de keuze van de Academy de juiste was.


DE VIJF GENOMINEERDE SCORES
 
ANNA KARENINA - DARIO MARIANELLI

Algemeen: het gouden trio Wright-Knightley-Marianelli zet zijn zegetocht voort met deze prachtig aangeklede literatuurverfilming. Voor de componist is 2012 Łberhaupt een vruchtbaar jaar gebleken want ook Salmon Fishing in the Yemen had een prettig in het gehoor liggende score. Daarnaast schreef de Italiaan nog de muziek voor Quartet, het regiedebuut van Dustin Hoffman. Die laatste film komt in mei naar ons land. 

In: regisseur Joe Wright maakt het de doorsneetoeschouwer niet makkelijk met deze ogenschijnlijk toneelmatige verfilming van Lev Tolstoj. Maar wie zich laat meeslepen door de weelderige kostuums, de jachtige camera, de aantrekkelijke acteurs en de betoverende muziek vergeet al gauw dat dit een ten onrechte statisch genoemde literatuurverfilming is. Dankzij de wervelende muziek komt er vaart en diepgang in het noodlottige bestaan van Anna Karenina en de mensen om haar heen. De fenomenaal gechoreografeerde walsen worden gedanst op basis van aanstekelijke muziek van de Italiaanse componist, waardoor de score alleen al hierom een bestaansrecht krijgt. Hoogtepunt is Dance With Me waarin Marianelli twee melodieŽn perfect in elkaar laat overvloeien.

Out: buiten de film om valt zeer te genieten van de score, vooral als je van walsmuziek houdt, want gedurende de eerste helft van de cd voert die de boventoon. Het walsritme fungeert hier als een dance of life. De variatie van deze score valt buiten de film mogelijk ook nog meer op waaronder de solerende viool en de vaak Russische klankkleur waardoor verschillende composities welhaast grenzen aan zigeuner- of klezmermuziek. Van de vijf genomineerde scores lijkt deze nog het meest op een symfonie: beginnend met een ouverture, daarna een wervelende eerste helft, gevolgd door een meer bespiegelende tweede helft en als sluitstuk een coda die bestaat uit een tamelijk vrolijk dansje.  

Technische gegevens: 24 tracks, 55:28.

Oscarhistorie: Dario Marianelli won voor Atonement (2007) een Oscar. Genomineerd werd hij voor Pride and Prejudice (2005).


ARGO - ALEXANDRE DESPLAT

Algemeen: voor Alexandre Desplat was 2012 een bijzonder productief jaar. In totaal acht films verschenen er met zijn muziek. Die output was als vanouds zeer uiteenlopend qua stijl, variŽrend van lichtvoetig (Moonrise Kingdom) tot somber (Zero Dark Thirty) en van symfonisch (Rise of the Guardians) tot ontregelend (De rouille et d'os). De Academy koos Argo, wellicht omdat de film zelf ook heel wat nominaties vergaarde.

In: voor een film die zich grotendeels afspeelt in een Midden-Oosters land ligt een score met een oosterse tint voor de hand. Desplat is uitstekend in staat filmmuziek te maken die westerse orkestrale klanken verbindt met een oosters instrumentarium. Tijdens het kijken naar de film doet deze mix het goed, maar het realisme wordt evenzeer verhoogd door de prachtige zang van Sussan Deyhim en de ritmische basis van de vele composities waardoor de onvermijdelijke spanning soms wordt opgevoerd naar een zenuwslopende hoogte. 

Out: de componist biedt een grote variatie aan thema's waardoor de aandacht en het luistergenot worden gestimuleerd. De orkestratie en de melodieuze klanken doen de rest, maar wel moet worden opgemerkt dat je op zijn minst open moet staan voor muziek uit het Midden-Oosten die wordt overheerst door etnische instrumenten plus zang alsmede door een sterk pompende percussie. Tegen het einde van de film overheerst westerse orkestrale muziek steeds meer. Overigens geldt zowel voor de muziek binnen als buiten de film dat deze met name tijdens de vele actiemomenten nooit luidruchtig wordt. Desplat weet zich goed te beheersen, als vanouds.

Technische gegevens: 17 tracks, 58:38.

Oscarhistorie: Alexandre Desplat ontving eerder nominaties voor The Queen (2006), The Curious Case of Benjamin Button (2008), Fantastic Mr. Fox (2009) en The King's Speech (2010). 


LIFE OF PI - MYCHAEL DANNA

Algemeen: de Canadees Mychael Danna is sinds jaar en dag de vaste componist van regisseur Atom Egoyan. Een paar jaar geleden leek Danna van de radar te zijn verdwenen, maar met Moneyball (2011) was er weer een teken van leven. Met regisseur Ang Lee werkte Danna eerder voor The Ice Storm (1997) en Ride With the Devil (1999). Life of Pi betekende een hernieuwde en zeer welkome samenwerking die voor beiden vruchten heeft afgeworpen. Life of Pi was Danna's enige filmscore uit 2012.

In: voor Danna moet dit filmproject een ware uitdaging zijn geweest. Immers, een groot deel van de film speelt zich op de Stille Oceaan af in en naast een reddingsboot die enkel wordt bemand door een jongen en een Bengaalse tijger. Van lange dialogen is dan ook geen sprake en dat biedt volop kansen voor de componist om deze zowel wonderbaarlijke als angstaanjagende scŤnes muzikaal te mogen ondersteunen. Daarbij diende Danna een breed palet aan gevoelens en sfeermomenten te moeten accentueren: spanning, actie, overweldiging (de walvis), godsvrees en Pi's psychologische ontwikkeling van adolescent naar volwassen man. De score treedt soms als een onzichtbaar personage op de voorgrond, zo vitaal is zij. Zonder muziek was de film half zo imponerend.

Out: luisteren naar Life of Pi is een muzikale reis door meerdere continenten en muzikale werelden. We volgen Pi's ontwikkeling tot volwassen man, beginnend in het Oosten (India) en eindigend in het Westen (Canada). Danna componeerde diverse thema's die niet alleen oorstrelend zijn, maar misschien nog meer opvallen door hun exotische instrumentkeuze. De van Danna bekende voorkeur voor gamelanmuziek en Indiase instrumenten, waaronder de onvermijdelijke sitar, verhoogt daarnaast de fantasie, culminerend in de lange track Back to the World waarin alle hoofdthema's en de bijzondere instrumenten uitgebreid de revue passeren. Samen met het ontroerende Pi's Lullaby schotelt Danna zowel luisteraar als kijker een complete luisterervaring voor. 

Technische gegevens: 28 tracks, 65:11.

Oscarhistorie: voor Life of Pi ontving Mychael Danna zijn eerste nominatie, wat heet: hij kreeg er gelijk twee, want ook het liedje Pi's Lullaby werd genomineerd. Danna deelde de nominatie met tekstschrijver Bombay Jayashri die het liedje ook zingt.


LINCOLN - JOHN WILLIAMS

Algemeen: zolang Steven Spielberg films blijft maken worden we steevast verrast met een nieuwe score van John Williams. Vorig jaar was Williams met liefst twee scores in de race; geen van beide leverde hem een nieuw beeldje op. Na Memoirs of a Geisha (2005) heeft Williams alleen nog voor Spielberg gewerkt. De komende jaren staan weer nieuwe films op stapel, dus we zijn nog niet uitgeluisterd. 

In: hoewel gedurende grote delen van de film de muziek louter op de achtergrond weerklinkt, zijn er ook genoeg momenten waarop we de score wat nadrukkelijker kunnen horen. Behalve enkele composities met enig machtsvertoon (marsmuziek en militaire zang) heeft Williams voornamelijk stukken geschreven die de moeizame en soms uitzichtloze strijd van Abraham Lincoln om de slavernij afgeschaft te krijgen moeten begeleiden. Die composities variŽren van verheven naar omineus en van folk (met fiddle) naar hymnes. Zoals gewoonlijk herhaalt Williams het gehele muzikale palet - thema's en variaties - tijdens de aftiteling in ťťn lange track en dat is altijd een muzikale weldaad.

Out: Lincoln is Williams op zijn rustigst. Er is nauwelijks een spoor te bekennen van de bombast van Stars Wars en Indiana Jones. Op sommige momenten is eerder sprake van het tegendeel: een spaarzaam georkestreerde compositie met slechts piano waarmee de componist even goed zijn punt maakt. Lincoln lijkt zo een intieme score zonder overbodige franje op te leveren. De gedegen uitvoering door het Chicago Symphony Orchestra, relatief onbekend op het terrein van filmmuziek, draagt bij aan de ambachtelijke, solide werking van de score die buiten de film net zo, of mogelijk nog beter tot zijn recht komt. Alleen het wezenlijke telt, dat lijkt het motto van deze plechtstatige score die serieus, beheerst maar geenszins bloedeloos klinkt.

Technische gegevens: 17 tracks, 58:56.

Oscarhistorie: dit is alweer de 48ste nominatie voor Williams. In totaal vijf Oscars staan bij hem thuis op de schoorsteenmantel: Fiddler on the Roof (1971), Jaws (1975), Star Wars (1977), E.T.: The Extra-Terrestrial (1982) en Schindler's List (1993). 


SKYFALL - THOMAS NEWMAN

Algemeen: de verrassing was vorig jaar groot toen bekend werd gemaakt dat niet David Arnold maar Thomas Newman de muziek van de nieuwe James Bond zou doen. Deze topfilm moet Newman als een geschenk hebben ervaren want zijn scores van de afgelopen jaren haalden het niet bij
zijn vernieuwende werk rond de millenniumwisseling. Met The Iron Lady (2011) - vorig jaar niet genomineerd - herstelde hij zijn reputatie enigszins. Zijn andere score van 2012 was The Bext Exotic Marigold Hotel die meer ambachtelijk dan vindingrijk klonk.

In: een onmisbaar ingrediŽnt van een geslaagde aflevering uit de James Bond-serie is een pakkende, robuuste score. Thomas Newman voorziet hierin door zijn unieke stijl van componeren te koppelen aan de wetten van James Bond-muziek. En zo worden Newman's ijle, veelal elektronische klanken vermengd met het opwindende koper van Bond. In de film werkt de muziek opperbest. Het zit er allemaal in: spanning, mysterie, romantiek, humor en bovenal actie. Dat laatste zijn we van Newman nauwelijks gewend, maar het lukt hem aardig de wind er goed onder te houden. Ook weet hij de couleur locale van Istanboel en China behendig te laten weerklinken in de bijbehorende stukken. Kortom, een functionele score, zij het soms ietwat vlak.

Out: hoe goed de score zijn werk ook doet tijdens het kijken, zo vermoeiend kan het luisteren naar de cd hier en daar uitpakken. Niet verwonderlijk, want James Bond beleeft talloze avonturen en die vereisen nu eenmaal gespierde actiemuziek. Als je daarvan houdt, is deze score goed aan jou besteed, anders is het misschien teveel van hetzelfde. De muziek op de overvolle cd raast maar door met af en toe een moment van bezinning.  

Technische gegevens: 30 tracks, 77:33.

Oscarhistorie: Newman werd tienmaal eerder genomineerd, voor Little Women (1994), The Shawshank Redemption (1994), Unstrung Heroes (1995), American Beauty (1999), Road to Perdition (2002), Finding Nemo (2003), Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events (2004), The Good German (2006) en Wall-E (score en liedje Down to Earth, liedje met Peter Gabriel).

DE WINNAAR .....

De Oscar die Mychael Danna won mag als een terechte keuze worden aangezien. De Canadese filmcomponist kan inmiddels bogen op een rijk en gevarieerd úuvre en het is toch merkwaardig dat hij nooit eerder erkenning heeft mogen krijgen van de Academy, vooral gezien zijn persoonlijke, herkenbare stijl en zijn uitzonderlijke samenwerking met Atom Egoyan, Ang Lee en andere regisseurs. Life of Pi is een bij vlagen monumentale score met een episch karakter die door het integreren van muziek uit Oost en West een unieke muzikale wereld weet te creŽren. De tijdens de tweede helft van de film naar grote hoogten reikende score is even overweldigend als beheerst en bevestigt daarmee de muzikale kracht en visie van de componist. 

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 171
Andere artikelen:
Boekbespreking - Vijftig jaar Bond-muziek
Oscar 2013 - Eindelijk erkenning voor Mychael Danna
Richard Rodney Bennett - In memoriam
Atli ÷rvarsson - Interview
Djurre de Haan - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy