Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Craig Armstrong - Portret
Score 123, 05 01 2006



Craig Armstrong: the score of Armstrong gives the film its heart - Verschenen in Score 123, juni 2002

Craig Armstrong (43) maakt vanaf zijn 17de jaar muziek. Deze van origine Schotse componist is op het gebied van filmmuziek nog niet zo lang actief. Maar in de jaren dat hij nu bezig is, maakte hij een paar opvallende films, zoals Romeo & Juliet (1996), The Bone Collector, Best Laid Plans, beide uit 1999, Moulin Rouge en Kiss of the Dragon, zijn laatste film. Voor Moulin Rouge kreeg hij een Golden Globe voor beste score.

Moulin Rouge

Vanaf het begin was hij bij de productie van Moulin Rouge betrokken. Deze klus kostte hem anderhalf jaar. Hij arrangeerde de songs en deed de orkestraties. Moulin Rouge was een samenwerkingsproject waarin ook music director Marius de Vries een grote rol speelde. Regisseur Baz Luhrmann vroeg hem de muziek te doen. Een niet onlogische vraag omdat ze ook al samenwerkten aan Romeo & Juliet. Dus kende de regisseur Armstrongs werk. In recente interviews gaf Armstrong aan dat het arrangeren veel werk kostte. Maar hij had ervaring. Luhrmann had de visie en veel kennis van muziek. Luhrmann was erg muzikaal hoewel hij zelf geen instrument bespeelde. Hij was de regisseur over de hele muziekafdeling en bepaalde uiteindelijk ook de keuze van de songs, die dus door Armstrong bewerkt werden. Luhrmanns visie op Armstrongs werk is dan ook duidelijk: “The score of Armstrong gives the film its heart.”

Van Romeo & Juliet  verschenen destijds twee albums. Een met de originele songs, de ander, een “more music”-album had muziek van Armstrong met dialoog. Niet iedereen vond dat laatste album even leuk. Maar dat was een artistieke keus van Luhrmann. Hij vond dat met dialoog en muziek het verhaal van de film verteld moest worden. De film was Armstrongs grote doorbraak. Het was ook gelijk zijn eerste symfonische score met een groots koorwerk. Deze muziek, met name van de helikopterscčne, hoor je nog herhaaldelijk in filmtrailers in de bioscoop (o.a. in X-Files). 

Albums

Armstrong doet als componist op dit moment drie verschillende dingen, waar evenveel tijd in gaat zitten. Voor een derde is hij filmcomponist. Voor een ander derde deel maakt hij albums. Zo kwam recent zijn tweede soloalbum As If to Nothing op het Virgin-label uit. En tenslotte maakt hij klassieke muziek. The Bone Collector deed hij op verzoek van regisseur Phillip Noyce. Het was voor hem een sensatie om weer met een groot symfonieorkest te werken. Er was ook een ruim budget. De vraag was dan ook: “How many players can we afford?” Kiss of the Dragon deed hij uitsluitend om in Frankrijk te kunnen werken en ervaring op te doen met een Frans orkest. Producent Luc Besson zorgde voor deze klus. Armstrongs filosofie: zoveel mogelijk de dramatische elementen in de film muzikaal ondersteunen. Maar daarnaast ook muziek die “can be heard on its own”. Armstrong houdt van muziek die ook zelfstandig beluisterd kan worden. Vandaar dat hij zich niet uitsluitend op filmmuziek toelegt. 

De Vries

Het meest trots is Armstrong op de filmmuziek van Moulin Rouge. Daarin staat zijn samenwerking met de Zuid-Afrikaan Marius de Vries (41) centraal. Deze was music director voor de film. De Vries is van origine pianist, violist, muziekjournalist en sessiemuzikant. Maar hij heeft zich ontwikkeld tot een autoriteit op het gebied van muziektechnologie. Hij was producer van mensen als David Bowie, Annie Lennox, Madonna, Lisa Stansfield en anderen. Ook produceerde hij de titelsongs van GoldenEye en Batman Forever en produceerde de scores voor The Avengers en Eye of the Beholder

De Vries zorgde voor de algemene muzikale structuur voor Moulin Rouge. Hij assisteerde de acteurs bij het uitvoeren van hun vertolkingen en produceerde onder meer de soundtrack. Hij was verantwoordelijk voor de hele muziekcoördinatie. Luhrmann was als regisseur zijn baas. Armstrong en De Vries maakten van de film een muzikaal script en maakten samen de stilistische keuzes. Dat muzikale script liep dwars door het scenario heen om te kijken waar muziek nodig was. Het bleek tijdens de opnamen van onschatbare waarde. Tevens bouwden ze voort op hun ervaringen bij Romeo & Juliet. Het moeilijkst was het bewerken van de vele herkenbare songs. Moulin Rouge is in feite ook niet zozeer een musical, maar een filmische viering van 100 jaar muziek met allerlei muziekstijlen, van rock tot hiphop. Vooral de overgang van dialoog naar muziek kreeg aandacht. Moulin Rouge was dus in bijzondere mate teamwork, waarbij een “key-composer” (Armstrong) zorgde voor de emotionele lijn en anderen voor de accenten. Uiteindelijk bleek het een heel lang proces waarin veel songs uiteindelijk weer werden geschrapt of andere niet werden gebruikt omdat er problemen waren met de rechten.

Cd

De soundtrack van de film werd geproduceerd door Baz Luhrmann. Er staan 16 songs op waarvan de meeste worden uitgevoerd door de hoofdrolspelers Nicole Kidman en Ewan  McGregor. Nagezongen beroemde songs als Diamonds are a Girls’s Best Friend, Material Girl, Your Song, One Day I’ll Fly Away, Pride, One More Night en vele andere, soms in een medley gezongen. Juist  die medleys zitten heel knap in elkaar. Allerlei klassieke pophits zijn door elkaar verweven tot bijna een klassieke popopera. Nicole Kidmans rol daarin valt niet tegen. Maar zij zal dan ook tot in den treure gecoacht zijn. Daarnaast zijn er originele songs van David Bowie, Fatboy Slim, Valeria, Bono, Beck, Christina Aguilera en zelfs Alessandro Saffina is te horen in een duet. De songs zijn een muzikale samenvatting van de film en de moeite waard. Armstrong en De Vries produceerden en arrangeerden gezamenlijk of alleen de meeste nummers. En … hou Armstrong in de gaten, we zullen nog veel van hem horen.

(Bron: Soundtrack, Film & Televisie)

 
Filmografie/discografie 

1979
The Boxer

1996
Romeo & Juliet
Capitol Records 24385-61250
20th Century Fox 7243-8-55567-2-2

1997
Orphans

1999
Plunkett & Macleane
Melankolic 47350-29

Best Laid Plans
Virgin Records 47912

The Bone Collector
Decca 466-804-2

One Day in September (additional music)

2001
Moulin Rouge
Interscope Records 4905072

Kiss of the Dragon
Europa 100325

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 123
Andere artikelen:
Sam Cardon - Portret
Oscar 2002: Howard Shore, een jaar lang Heer der Oscars
Craig Armstrong - Portret
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy