Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Afgewezen scores
Score 172, 08 08 2013



BOEKBESPREKING: Het hoort erbij
Waar je ook werkt als filmcomponist, vroeg of laat ben ook jij aan de beurt: de score die je zojuist met veel bloed, zweet en tranen hebt gecomponeerd wordt afgewezen en door een andere vervangen. Het verschijnsel van de afgewezen score hangt als een zwaard van Damocles boven het vak van filmcomponist, want werkelijk iedere filmcomponist heeft het al eens meegemaakt. Behalve John Williams .....

De lijst met scores die werden vervangen is schier oneindig, zo lijkt het onderhand. De vraag was dan ook niet of, maar eerder wanneer er een boek zou verschijnen over dit nog altijd controversiële onderwerp. Nu is het dan zover, vorig jaar verscheen Torn Music: Rejected Film Scores. De Hongaarse wetenschapper Gergely Hubai somt in dit lijvige boekwerk tegen de 300 films op waarvan de score werd afgekeurd en vervolgens vervangen door een nieuwe. Van alle films en hun scores schetst hij in rake bewoordingen hun ontstaansgeschiedenis gevolgd door de perikelen omtrent de muziek.

De eerste film die Hubai onder de loep neemt is The Most Dangerous Game uit 1932 waarvoor W. Franke Harling in eerste instantie de muziek schreef. Die score werd vervangen door niemand minder dan Max Steiner, de pionier van de filmmuziek. In de hierop volgende jaren werden scores geweigerd van grote componisten als Schönberg en Stravinsky, kunstenaars die zich weigerden aan te passen aan de destijds heersende Hollywoodregels inzake muziek. Maar ook elders, in Frankrijk, ving een gevestigd componist bot: Ravel. Niet altijd was sprake van algehele vervanging. In het geval van A Place in the Sun (1951) werd de score van Franz Waxman aangevuld met muziek van twee andere componisten, waarna Waxman alleen de Oscar in ontvangst mocht nemen!

Uiteraard ontbreken beruchte gevallen niet en aldus lezen we wat we al grotendeels wisten over films als Dr. No (1962), Torn Curtain (1966), 2001: A Space Odyssey (1968), The Exorcist (1973), Platoon (1986) en de misschien wel meest besproken afgewezen score van de laatste tien jaar: Troy (2004). Soms waren er films waarbij de vervangende componist ook nog eens de laan uit werd gestuurd zoals bij See No Evil (1971). Het boek eindigt in 2008 met Gears of War 2, een videogame overigens. In het nawoord merkt Hubai op dat het fenomeen van afgekeurde scores zonder twijfel zal blijven voortbestaan.

In het voorwoord merkt Christopher Young terecht op dat je pas een volwaardig filmcomponist bent wanneer een van je scores wordt afgewezen. Young overkwam het diverse malen, zo kunnen we lezen in dit uitstekend gedocumenteerde, boeiend geschreven naslagwerk dat regelmatig uit-nodigt tot een gevoel van verbijstering, maar ook geregeld tot een glimlach.

Torn Music: Rejected Film Scores, A Se-lected History. Gergely Hubai. Silman-James Press, Los Angeles, 2012. ISBN 978-1-935247-05-0, 476 blz. Prijs: € 23,99 (Bol.com).                                        

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 172
Andere artikelen:
Boekbespreking - Afgewezen scores
Armando Trovajoli - In memoriam
Martin van Wouw - Interview
Paul M. van Brugge - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy