Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Sam Cardon - Portret
Score 123, 05 01 2006



Sam Cardon: ik hou van het IMAX-formaat - Verschenen in Score 123, juni 2002

Deze zomer vindt in het Universum in Den Haag een filmfestival plaats (zie de nieuws-rubriek). Een van de bekendste Amerikaanse componisten van muziek voor IMAX-films is Sam Cardon.

Cardon is een ruime 40-er die met vrouw en vier kinderen in Utah woont. Vanaf 1988 maakt hij muziek voor films. Steeds vaker maakt hij muziek op het IMAX-formaat. Waarom juist hij? Cardon: “Allereerst woon ik niet in Hollywood. Ik zit in een heel ander circuit. Ooit zond ik een tape naar regisseur Keith Marrill, een van de pioniers op het gebied van IMAX-films. Zo kreeg ik mijn eerste score (Zion Canyon, 1993). Ik schrok me werkelijk dood toen ik mijn eerste score moest schrijven. Voor een heel symfonieorkest! Het was wel een fantastische ervaring.” Daarna maakte Cardon de muziek voor nog meer IMAX-films, zoals Mysteries of Egypt (cd op JR 64332), Treasure of the Gods, Trail of Hope, Olympic Glory, Whales, Hearst Castle (cd op JR 43272) en zeer recent Shackleton’s Antarctic Adventure.

Geen speelfilm

Cardon heeft veel ervaring opgebouwd met het schrijven van muziek voor dit genre films. Het zijn films die minder “glamour” hebben dan een speelfilm, vaak een educatief uitgangspunt hebben (de zee, de natuur, het heelal, een dier), maar waarvan het artistiek niveau heel hoog is. Dat trekt een kleine groep regisseurs aan die elkaar voortdurend tegenkomen in een “eigen” circuit. Ook met componisten is dat het geval. Een circuit dat buiten het Hollywoodse valt. Cardon: “Muziek krijgt de kans een eigen hoofdrol te spelen. Als componist ben ik in staat daaraan een eigen karakter te geven, een eigen personality. Zoals de moeder-kind relatie in Wales, waar dat doorklinkt in de muziek.”  Cardon’s muziek is een muzikaal landschap tegen de achtergronden van de beelden: groots, symfonisch, vaak met een koor of menselijke stemmen. Ook elektronische en etnische instrumenten worden gebruikt. En dan te bedenken dat Cardon een jazz- en new age-achtergrond heeft. Diverse albums waren het gevolg (Impulse, Serious Leisure, Earth Cinema). 

Werkwijze

Bij de IMAX-films zit voor het schrijven van de muziek altijd een strak tijdschema. Er is vrijwel altijd drie tot zes weken de tijd voor dit werk. Het script krijgt hij veel eerder, waardoor soms ook al thema’s uitgeschreven zijn voordat hij de film ziet. Alles schrijft hij uit met pen en papier. Hij maakt liever geen gebruik van computers. “Op papier overzie ik alles, ik kan het naast elkaar leggen. Met een computerscherm lukt dat niet. Ik orkestreer ook alles. Dirigeren doe ik liever niet. Dat doet mijn vaste man, Kurt Bestor, al jaren. Het thema is voor mij de rode draad voor de film. Vandaar uit maak ik talloze variaties. I love the IMAX-format. Because it’s so dependent upon music.” In Mysteries of Egypt wordt zijn stijl het meest herkenbaar. Hij beschouwt het ook als zijn meest succesvolle film. De score is zowel elektronisch, etnisch, maar vooral orkestraal. “There’s a lot of character development in IMAX-films. That’s the reason why music becomes as vital as a character.” 

Meer informatie: www.samcardon.com

(bron: Soundtrack)

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 123
Andere artikelen:
Sam Cardon - Portret
Oscar 2002: Howard Shore, een jaar lang Heer der Oscars
Craig Armstrong - Portret
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy