Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Marco Beltrami - Interview
Score 173, 13 10 2013

MUZIEK MAKEN MET DIERENSCHEDELS

Marco Beltrami over zijn muziek voor World War Z

Marco Beltrami is een van de drukst bezette hedendaagse filmcomponisten. Dit jaar gingen al drie films met zijn muziek in Nederland in roulatie. En onlangs ging nummer vier, een grote zombieproductie, in de vaderlandse bioscopen draaien. Later deze maand kunnen we genieten van een nieuwe aflevering uit de X-Men-serie. Score sprak met Beltrami over zijn experimentele, imposante score voor World War Z en over de Japanse muziek voor The Wolverine.

World War Z is een groots opgezette film over een aanval van zombies, een aanval die zich als een dodelijk virus over de gehele wereld verspreidt. Regisseur Marc Forster heeft twee jaar aan dit gigantische project gewerkt. Marco Beltrami (New York, 1966) was vanaf het begin in 2011 betrokken bij deze productie. Waarom heeft het zo lang geduurd? Beltrami: ʽNadat de film was opgenomen kwamen de makers tot het inzicht dat het eindproduct niet helemaal was wat ze wilden. Een derde van de film moest worden vervangen en dus opnieuw worden gefilmd. Ik denk dat de oorspronkelijke versie wellicht veel te luguber en experimenteel was. Het moest uiteindelijk meer een familiefilm worden.ʼ

Dierenschedels

De film zoals we die nu in de bioscopen kunnen zien is verre van experimenteel. Dat geldt echter niet voor de muziek. Beltrami heeft veelvuldig geëxperimenteerd met geluiden en muziek. ʽWat me erg opviel toen ik de film voor het eerst zag was dat de zombies zich vermenigvuldigden door mensen te bijten. Tanden werden een wezenlijk aspect van het verhaal van de film en om die reden zocht ik naar een ritmisch geluid dat zijn oorsprong heeft in tanden. Tanden van mensen kwamen niet in aanmerking, en daarom ging ik op zoek naar dieren die met hun tanden communiceren. Een van die diersoorten hier in de Verenigde Staten is de javelina oftewel wild zwijn. Het heeft van die lange hoektanden en communiceert met zijn kaken. Wanneer het de kaken opent, produceren de tanden een piepend geluid en als de javelina de kaken weer sluit heeft het veel weg van een percussieve aanval en aldus vond ik die twee geluiden heel erg boeiend.ʼ Voor de opnamesessies gebruikte Beltrami de schedels en botten van een aantal dieren. ʽEen vriend van mij is een jager en hij schonk mij de schedel van een leeuw die hij in Afrika had doodgeschoten en we hadden ook twee schedels van javelinas. Het kostte ons heel wat tijd om microfoons te bevestigen aan de zijkant van die schedels en die te gebruiken als een ritmisch element dat de gehele score diende te bepalen. We hadden ook enkele schedels van wasbeertjes die we plaatsten op een stok en die gebruikten we als een soort shaker. Een belangrijke scène waar je die geluiden van schedels kunt horen is wanneer Brad Pitt met zijn gezin spullen hamstert in een supermarkt. Een nog betere scène is die waar Pitt en zijn team zich bevinden in de vleugel van het World Health Organization complex in Wales waar de zombies zich ophouden. Als je aandachtig luistert kun je de geluiden van de schedels goed onderscheiden.ʼ

                Beltrami tijdens de opname van World War Z
                 in de Abby Road Studio, April 2013

Een ander geluid dat ten grondslag lag aan de muziek is het Amerikaanse luchtalarm, een geluid dat we in Nederland elke eerste maandag van de maand om 12.00 uur 's middags horen. ʽHet eerste wat ik in de montagekamer zag was de sequentie waa-in de zombies Philadelphia aanvallen, helemaal aan het begin van de film. In de eerste versie van de film zag ik hoe in de straten van de stad een enorme ravage ontstaat en paniek uitbreekt. Het scherm wordt wat wazig en gaat dan op zwart en dan hoor je enkel dat luchtalarm. Dat hoor je in de huidige versie niet meer, maar ik vond het wel een intrigerend geluid. Mijn collega Buck Sanders en ik waren dan ook van mening dat we dit geluid als uitgangspunt van de score moesten gebruiken en zo werd het de basis voor de harmonische en melodische contouren van de score.ʼ

Beltrami benadrukt het belang van geluiden bij het hedendaagse componeren van filmmuziek door te stellen dat ʽhet iets is dat mij de laatste tijd erg bezighoudt. Buck en ik zoeken de scheidslijn tussen geluid en muziek om die vervolgens te verhullen waardoor het publiek vaak niet doorheeft of datgene wat het hoort geluid is of muziek. Volgens mij is het een unieke manier om het publiek te manipuleren zonder dat het zich daar bewust van is.ʼ Een mooi voorbeeld van deze mix van geluid en muziek kan worden beluisterd in The Hurt Locker (2008). ʽDat is een perfect voorbeeld. Ik denk dat dit de eerste film was die we deden waarbij we bewust die mix nastreefden. Die film had veel weg van een documentaire en de bedoeling was dat de emotionele beleving versterkt diende te worden door de muziek, maar die moest niet als zodanig tot het bewustzijn van het publiek doordringen. Voor ons was het indertijd een groot experiment maar sindsdien ben ik mij er erg bewust van bij alle films die ik heb gedaan en vooral nu met World War Z

Intieme films

Wat vond regisseur Marc Forster van die geluidsexperimenten? ʽHij was een grote steun bij die experimentele werkwijze van ons en hij kwam wel eens naar de studio om te luisteren naar de dingen waar we mee bezig waren. Tegelijkertijd was dat voor ons een aansporing om ook op andere gebieden de mogelijkheden te onderzoeken om geluiden te gebruiken. Ik moet wel zeggen dat toen de nieuw gefilmde scènes werden gemonteerd bij de bestaande al mijn probeersels werden meegenomen, ook al werd de score in veel opzichten steeds meer orkestraal.ʼ

World War Z is andere koek na meer intieme films als Trouble with the Curve en The Sessions. Kunnen we meer van die klein-schalige scores verwachten? ʽJa, later dit jaar verschijnt Snowpiercer wat meer een arthousefilm is met een score die wordt gespeeld door een kamerensemble. Daarna volgen beslist meer kleinschalige films. Het bevalt mij prima om dergelijke films met grote producties af te wisselen.ʼ

Maar voor het zover is horen we een nieuwe proeve van Beltrami's filmmuzikale kunnen in The Wolverine, de eerste X-Men-film die wordt uitgebracht in zowel 3D als IMAX en wel op 25 juli aanstaande. Wat krijgen we te horen? ʽNou, deze film speelt zich voor het grootste gedeelte af in Japan. Er zit niets traditioneel Japans in de muziek. Wel gebruik ik enkele Japanse instrumenten als de koto en de taiko drum maar die worden niet gebruikt op de traditionele wijze zoals die oorspronkelijk bedoeld was.ʼ

Niet lang na de première van The Wolverine is Beltrami een van de speciale gasten op het Transatlantyk Festival in Poznán in Polen. Op 4 augustus vindt in deze Poolse stad het Varèse Sarabande Gala plaats met onder andere een concert met muziek uit verscheidene films waaronder muziek van Beltrami. Dit concert is er een uit een reeks concerten om te vieren dat het befaamde soundtracklabel Varèse Sarabande al 35 jaar uitnemende scores op cd uitbrengt. In juni bezocht Beltrami een ander filmmuziekfestival. In het Spaanse Córdoba woonde hij in het kader van het Festival Internacional de Música de Cine een concert bij met eigen muziek en muziek van Elmer Bernstein. Bij deze gelegenheid werd hij ook onderscheiden met de Elmer Bernstein Award, een nieuw ingestelde prijs waarvan hij de eerste ontvanger was. Deze onderscheiding betekende zonder twijfel een welverdiende erkenning voor deze uiterst getalenteerde filmcomponist die met zijn muziek voor Scream in 1996 voor het eerst succes oogstte.           

PS  


Gerelateerde links
 Startpagina

Score 173
Andere artikelen:
Boekbespreking - Stanley Kubricks muziek
Alex Heffes - Interview
De soundtrackverzamelaar anno 2013
Guy Farley - Interview
Fimucité 2013 - Verslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy