Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Guy Farley - Interview
Score 173, 14 10 2013

IDEEËN, MOTIEVEN EN THEMA'S

Guy Farley over zijn score voor Tula: The Revolt

Tula: The Revolt ging onlangs in de vaderlandse bioscopen in roulatie. Het slavendrama is een coproductie tussen Nederland en de Nederlandse Antillen, mogelijk de eerste coproductie ooit tussen de twee landsdelen. Jeroen Leinders is de regisseur van dit epos over de slaaf Tula die de grote slavenopstand op Curaçao leidde in 1795. Het was Leinders' eerste film als regisseur. Hij schreef ook mee aan het scenario en hij was een van de producenten van dit filmepos met Nederlandse acteurs als Jeroen Krabbé, Derek de Lint en Jeroen Willems (in zijn laatste filmrol) evenals Britse acteurs als Obi Abili als Tula en Natalie Simpson als zijn geliefde Speranza. Voor de score koos Leinders de Britse filmcomponist Guy Farley (foto) die heel nauw samenwerkte met de debuterende Nederlandse regisseur.


Guy Farley (1963) heeft meer dan veertig scores voor film en televisie gecomponeerd sinds 1998. Films als Modigliani (2004), Cashback (2006) en The Flock (2007) waren te zien in de Nederlandse bioscopen. Van de scores die op cd zijn verschenen viel The Hot Potato (2011) op vanwege de vrolijke Barry-Bond-pastiche. Jeroen Leinders kende het werk van Farley, in het bijzonder zijn score voor Modigliani. Hij zocht contact met de componist via zijn agent waarop Farley meteen werd gegrepen door het hartverscheurende verhaal van de slavenopstand die in de voormalige Nederlandse kolonie plaatsvond. Gedurende zijn ontmoeting met Leinders zette de componist zijn ideeën voor de score uiteen. Farley: ʽIk sprak met hem wat ik wilde gebruiken: van Afrikaanse instrumenten tot en met het geluid van ketenen vanwege de slaven en mogelijkerwijs ook zang, namelijk Afrikaanse zang.ʼ Twee dagen later kreeg Farley de opdracht de muziek te schrijven: ʽIk had vijf weken voor de opdracht. Uiteindelijk heb ik zestig minuten muziek geschreven. Een hoop werk dus. Ik ben zoals altijd van start gegaan met het schrijven van ideeën, motieven, thema's en andere dingen die ik wilde gebruiken en zo stelde ik mijn palet aan muziek en geluiden samen.ʼ

Thema's

Wat voor soort thema's heeft Farley gecomponeerd? ʽWanneer ik een script doorneem of ik bekijk de film waarvoor ik componeer, dan bedenk ik thema's en muzikale ideeën bij het verhaal. Bijvoorbeeld Tula's thema, het thema van de slaven, het succes van de slaven wat een thema vol vreugde en vrijheid moest worden, maar ook een tragisch thema voor de nederlaag. Verder wilde ik een thema voor Tula en Speranza en ook een thema voor de Nederlandse kolonisten.ʼ Het andere vertrekpunt naast het bedenken van thema's is de instrumentale invulling van de film: ʽIk wist dat ik solozang, Afrikaanse instrumenten en een orkest nodig had.ʼ

        Guy Farley dirigeert de muziek van Tula: The Revolt in Air Studio in Londen
 
Welke etnische instrumenten heeft Farley gebruikt? ʽHet merendeel van de percussie was Afrikaans: ik heb vier soorten Afrikaanse shakers gebruikt, huid drums en tribale drums. Ik heb ook een prachtig instrument gebruikt dat kora heet, oftewel een Afrikaanse harp. Ik heb het nooit eerder gebruikt maar het heeft een ongelooflijk mooie klank. Oorspronkelijk was ik van plan om een Afrikaanse zangstem te ge-bruiken, maar op de een of andere manier zou die te nadrukkelijk zijn geweest. In plaats daarvan heb ik een westerse stem gekozen die buitengewoon puur klonk.ʼ Andere etnische instrumenten waren de Afrikaanse marimba, Afrikaanse bamboefluiten en tinnen fluiten. ʽAls je eenmaal een zangstem, Afrikaanse fluiten, Afrikaanse percussie en een instrument als de kora tot je beschikking hebt, krijgt een merendeels orkestrale score een aanmerkelijk Afrikaanse klankkleur.ʼ

Voor één thema werd de piano gebruikt. ʽHet thema dat ik schreef voor Tula en Speranza is het enige waarbij de piano in de score te horen is. Ik had mijn twijfels over de piano aangezien ik een orkestrale score met een etnische klankkleur had geschreven en de piano leek in dat verband vergezocht. Maar wat Jeroen zo aantrekkelijk vond aan de piano was dat deze juist goed paste bij het verhaal, namelijk het moment dat Tula bij Speranza kon zijn.ʼ

Muziekkennis

Hoewel Tula: The Revolt Jeroen Leinders' eerste film was, bezit hij volgens Farley een grote kennis van muziek in films: ʽHij weet heel goed waar hij met de film naartoe wil en hij weet ook heel goed in hoeverre de muziek het verhaal weet te ondersteunen. Dat droeg bij aan een prettige samenwerking. Zo kwam hij dan bij me langs om te luisteren naar tien composities en van die tien vond hij er vier goed, bij twee composities wilde hij andere ideeën en voor de andere drie of vier stukken vroeg hij kleine aanpassingen. Al met al denk ik dat van de gehele score er maar één enkele compositie was die ik had geschreven voor een bepaalde scène waarvan hij vond dat die er niet bij hoorde passen en hij had gelijk.ʼ

De score werd opgenomen in Air Studio in Londen. ʽIk heb de muziek met een geweldig orkest opgenomen, een orkest dat bestaat uit enkele van de beste muzikanten uit Londen. De opnamen vonden plaats in de hal die bekend is van de Bond en Batman scores. Hans Zimmer neemt de meeste van zijn scores op in Air Studio, een van de beste studio's ter wereld. Ik zei tegen Jeroen: Beter dan hier kan het niet. Je krijgt nergens betere muzikanten, een betere studio bestaat niet, dit is de top.ʼ Farley dirigeert altijd zijn eigen werk en aldus geschiedde ook bij deze score. En al was Leinders voortdurend op pad tijdens de postproductie van de film, de opnamesessie heeft hij helemaal bijgewoond. De rest van de opnamen vond plaats in Farley's eigen studio. ʽToen we klaar waren met de orkestopnamen togen we naar mijn studio om er de solostem en alle solo-instrumenten op te nemen evenals alle percussie. Dat heeft allemaal bij elkaar enkele dagen geduurd en vervolgens hebben we alles gemixt.ʼ

     Obi Abili als Tula in Tula: The Revolt
 
Tula: The Revolt vormde een unieke ervaring voor Farley. ʽAls een regisseur tegen me zegt: Ik heb naar je muziek zitten luisteren en ik kon er niets in vinden dat geschikt is voor mijn film, dan zeg ik altijd: Dat is prachtig, omdat alles wat ik van plan ben te gaan schrijven geheel nieuw moet zijn. Anders gezegd: ik heb het nooit eerder geschreven. Maar hoe lastig wordt het als iemand zegt: Ik ben gek op de muziek die je hebt geschreven voor Modigliani, kun je die voor mij kopiëren? Dat is echt afschuwelijk. Ik vind het erg vervelend als mensen als het ware controle op je willen uitoefenen door te vragen je eigen muziek te herschrijven of de temp muziek te volgen. Dat maakt het bestaan van een componist er niet makkelijker op. Het is juist een verademing als je met iets geheel nieuws kunt beginnen. Alles aan Tula was nieuw: nieuwe acteurs, nieuwe personages, een nieuwe locatie. Ik vond het geweldig en ik zou het zo weer doen.ʼ De werkrelatie met Jeroen Leinders was fantastisch. ʽIk zou dolgraag weer met Jeroen willen samenwerken. Hij is op dit moment bezig met enkele boeiende projecten.ʼ 

Het componeren van de muziek voor Tula: The Revolt was een enorme onderneming. Farley kan zich de opnamen nog prima voor de geest halen: ʽHet eerste stuk dat we speelden was de muziek van de aftiteling, Tula's thema. Het was een grootse compositie, thematisch, krachtig en zoals het orkest speelde klonk het overweldigend. Dit was de eerste muziek die Jeroen hoorde. Wat ik als eerste hoorde was het orkest dat vóór mij zat te spelen. Dat is zoiets wonderbaarlijks omdat ik nog maar vijf weken daarvoor achter de piano zat en tegen mezelf zei: Wat zal ik gaan schrijven? Waar moet ik beginnen? In welke toonhoogte zal ik beginnen? Wat is de functie van de muziek? Wat voor soort melodieën zal ik gaan schrijven? Waar leidt het thema naartoe? Weet je, wanneer ik nu naar de piano kijk, dan denk ik terug aan het begin: Wat zal ik gaan schrijven? En het is een hele weg van dat beginpunt naar het moment waarop je hoort hoe het orkest alle composities die je hebt geschreven uitvoert. En dat is misschien wel de grootste voldoening voor al mijn inspanningen omdat de weg die ik als componist ga vol is met tal van hindernissen en momenten van grote onzekerheid, waarna het een zegen is wanneer de regisseur zegt: Ik vind deze muziek werkelijk prachtig. Dat zorgt voor een ongekend gevoel.

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 173
Andere artikelen:
Boekbespreking - Stanley Kubricks muziek
Alex Heffes - Interview
De soundtrackverzamelaar anno 2013
Guy Farley - Interview
Fimucité 2013 - Verslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy