Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
WSA 2013 - Verslag
Score 175, 20 10 2013

RIZ ORTOLANI REDT DE WSA 2013

De uitreiking van de dertiende World Soundtrack Awards zal ongetwijfeld de boeken ingaan als het feest zonder winnaars. Van de officiële zes categorieën waren er welgeteld twee winnaars aanwezig. De eerste aanwezige winnaar was de Turkse filmcomponist Rahman Altin die de Public Choice Award in ontvangst nam voor zijn score voor de Turkse film Kelebegin rüyasi (The Butterfly's Dream). Vervolgens lieten Dan Romer en Benh Zeitlin (Discovery Award voor Beasts of the Southern Wild), Adele en Paul Epworth (beste liedje voor Skyfall) en Mychael Danna (filmcomponist van het jaar en beste filmscore van het jaar voor Life of Pi) verstek gaan. Romer en Danna konden wel een dankwoord uitspreken middels een video die werd getoond op het grote scherm achter het orkest. Ook de ontdekking van vorig jaar, de Ier Brian Byrne, was afwezig. Van hem werd muziek uit zijn doorbraak Albert Nobbs gespeeld. Redder van de avond was echter Riz Ortolani. De 82-jarige Italiaan sprak zijn dankwoord in het Italiaans uit en dankzij zijn charme en kranige presentatie kwam de boodschap zonder tolk toch over bij het dankbare publiek. Spontaan bedankte hij dirigent Dirk Brossé, de concertmeester en twee andere violisten voor hun nog te spelen stukken uit zijn immense œuvre alvorens gauw van het podium te worden gevoerd, want het WSA-evenement was veel te laat begonnen, met als gevolg dat het officiële gedeelte volgens een wel heel strak schema erdoorheen werd gejast. Van Ortolani werden drie stukken gespeeld: het bekende thema uit I giorni dell'ira, Oh My Love uit Addio Zio Tom en een suite uit Mondo cane, zijn doorbraak uit 1962.



Riz Ortolani en Dirk Brossé (foto: Luk Monsaert).

Desplat

Na deze ongelukkige prijsuitreiking kon genoten worden van een concert met muziek van de Franse filmcomponist Alexandre Desplat. Vier jaar geleden was hij al eens hoofdgast, zij het in de kleinere, intieme zaal De Bijloke. De muziekkeuze viel dit keer vrijwel uitsluitend op werk dat hij na 2009 componeerde. Begonnen werd met een suite uit de animatiefilm Rise of the Guardians, waarna het hoofdthema uit The Twilight Saga: New Moon werd uitgevoerd. De laatste compositie was wellicht gekozen vanwege het veelvuldig aanwezige jonge publiek. Verrassend was het daarna uitgevoerde hoofdthema uit de film Carnage dat slechts aan het begin van deze film kort te horen is en nu in een langere versie heel fris en als nieuw klonk. Na het hoofdthema uit The King's Speech nam Desplat zelf de dirigeerstok over van Dirk Brossé en dirigeerde hij het Brussels Philharmonic door twee stukken uit The Painted Veil en daarna het hoofdthema uit The Ides of March dat naar een onbetwiste climax werd gevoerd die nogal swingend overkwam.

Dirk Brossé voltooide het een uur durende concert met het nogal traditioneel klinkende The Mission uit Argo, waarna een suite uit Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 & 2 voor opzwepende, overweldigende muziek zorgde, het langste muziekstuk en ook voor het jonge publiek wellicht het hoogtepunt van de avond. Afgesloten werd met een iets kortere suite uit The Ghost Writer, een altijd wat onopvallend gebleven score die zich nu dankzij een ingetogen uitvoering ontpopte als een knap stuk filmmuziek. Dankzij de deels gedurfde keuze van de organisatie zorgde dit concert ervoor dat de eerste helft van de avond goeddeels werd vergeten.

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 175
Andere artikelen:
Boekbespreking - De kunst van het masteren
Benjamin Wallfisch - Interview
Jorrit Kleijnen en Alexander Reumers - Interview
George Fenton - Interview
Roque Baños - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy