Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Roque Baños - Interview
Score 175, 04 12 2013

ʽHET VERHAAL MOET MATCHEN MET DE MUZIEKʼ

Roque Baños breekt door in Hollywood

Spanje heeft een reeks vooraanstaande filmcomponisten voortgebracht in de afgelopen twintig jaar. Alberto Iglesias, Javier Navarrete, Fernando Velázquez, Victor Reyes en recent nog Alfonso de Vilallonga met zijn score voor Blancanieves hebben veel aandacht getrokken binnen en buiten Spanje. Tot deze illustere en getalenteerde groep componisten hoort ook Roque Baños. Met meer dan zestig scores in een tijdsspanne van amper zestien jaar heeft Baños een naam voor zichzelf gemaakt. Dankzij twee nogal verschillende Amerikaanse scores lijkt hij nu ook door te breken in Hollywood.

Roque Baños (Jumilla, Murcia, 1968) studeerde aan de conservatoria in zijn geboortestad Murcia en in Madrid. Zijn muzikale studie sloot hij af aan het prestigieuze Berklee College of Music in Boston, waar zijn interesse in filmmuziek werd gestimuleerd evenals zijn liefde voor jazzmuziek. Van de meer dan zestig films waarvoor hij de muziek heeft geschreven, zijn enkele in Nederland uitgebracht: Spaanse films als The Machinist (2004), Frágiles (2005), Alatriste (2006), Celda 211 (2009), Balada triste de trompeta (2010), maar ook enkele Engelstalige producties zoals Sexy Beast (2000) en Intruders (2011). Zijn eerste opdracht uit Hollywood was Evil Dead van Fede Alvarez die in mei van dit jaar in de vaderlandse bioscopen te zien was. Vorige week ging Oldboy van Spike Lee, zijn tweede Amerikaanse film, in de Verenigde Staten en in Nederland gelijktijdig in roulatie.

Oldboy is de remake van Chan-wook Parks befaamde Zuid-Koreaanse film met dezelfde titel. In deze mysterieuze thriller uit 2003 wordt een man gekidnapt en vijftien jaar lang opgesloten. Na zijn vrijlating moet hij binnen vijf dagen degene zien te vinden die hem jarenlang gevangen heeft gehouden. De remake die Spike Lee regisseerde speelt zich af in New Orleans en hier wordt de hoofdfiguur twintig jaar lang opgesloten. Roque Baños werd afgelopen zomer gevraagd de score te schrijven. ʽToen ze me belden om de film te doen, bracht ik de zomer door met mijn kinderen in Spanje. Eenmaal begonnen met deze klus ontving ik weinig aanwijzingen van de producenten of van Spike Lee. Om die reden werkten we als volgt: ik stuurde ze stukken muziek en zij stuurden mij vervolgens feedback. Ik kreeg een heleboel vrijheid om de muziek te creëren die naar mijn inzicht de film optimaal zou begeleiden.ʼ Er was weinig tijd om de score te schrijven. Verwijzend naar de enorme druk merkt Baños op: ʽHet was nogal lastig om de juiste muzikale benadering te vinden voor deze film omdat we een onverbiddelijke deadline hadden. Ik moest vliegensvlug mijn eerste indrukken ten aanzien van het verhaal uitwerken en zo de juiste ingang proberen te vinden. Er was weinig tijd om in het kader van een uitgebreid scheppingsproces verschillende ideeën te ontwikkelen. Het ging er zeer hectisch aan toe. Maar gelukkig had ik veel steun aan een van de producenten, Audrey Chon, die mij hielp de juiste muzikale richting in te slaan. Ik ben haar dan ook veel dank verschuldigd. Zonder haar hulp was het me allemaal niet gelukt.ʼ

                                   Josh Brolin in Oldboy

Uiteenlopende scores

Heeft Baños de originele versie van Oldboy gezien, voordat hij met componeren begon? ʽJazeker, ik vond het origineel prachtig. Ik heb het als een ware uitdaging beschouwd om voor Spike Lee's versie de muziek te mogen schrijven. Je zult merken dat Spike's film verschilt van het origineel door een meer nuchtere benadering. Daarnaast legt hij erg de nadruk op de hoofdpersonages en hun uitgesproken persoonlijkheid.ʼ Gedurende het componeren maakte Baños gebruik van de piano voor het liefdesthema. Strijkers werden ingezet voor het wraakthema. Het resultaat is een wervelende en krachtige score die werd opgenomen door het Bratislava Symfonie Orkest. Klinkt de muziek voor Oldboy heel anders dan de angstaanjagende score van Evil Dead, zijn andere Amerikaanse productie van dit jaar? ʽElke film verdient een eigen muzikale identiteit. Bij Evil Dead leken me gothic geluiden op zijn plaats. Die creëerden we door koor en orkest met elkaar te vermengen. Voor Oldboy leek me dat geen geschikte optie. Voor die film koos ik voor iets anders, namelijk een mix van elektronische muziek met orkest, wat ik net zo graag doe.ʼ

Met twee grote Amerikaanse producties op zijn naam lijkt 2013 het jaar van de doorbraak van Roque Baños in Hollywood te worden. ʽWat zeker is, is dat ik dit jaar heel wat kansen heb gehad om te werken met fantastische regisseurs, waardoor ik me erg gelukkig prijs. Ik vond het geweldig om samen te werken met Fede Alvarez bij Evil Dead. Vanuit die uitstekende samenwerking ontwikkelde zich zelfs een echte vriendschap. Verder ben ik zojuist met Ron Howard begonnen aan zijn nieuwe film In the Heart of the Sea waarover ik heel erg ingenomen ben. Ik voel een diepe bewondering voor hem en ik zie het dan ook als een voorrecht om met hem te mogen samenwerken.ʼ Is er qua muzikale benadering een verschil tussen een Amerikaanse en een Spaanse film? ʽIk geloof dat er helemaal geen verschil is in benadering. Zoals ik al zei, het enige doel voor mij is om het verhaal met de muziek te matchen, op welke plek in de film dan ook.ʼ

Gezien de huidige economische omstandigheden in zijn vaderland lijkt een verhuizing van Spanje naar Hollywood een aanlokkelijke uitdaging voor Baños. ʽDe financiële crisis legt een zware hypotheek op het leven in Spanje op dit moment, ook op de filmindustrie. Dat is de reden waarom we het maken van films in Spanje meer dan ooit moeten ondersteunen zodat de filmindustrie ook in de toekomst levensvatbaar blijft. Ik vind het erg belangrijk om te blijven werken in Spanje en de filmindustrie hoe dan ook te blijven steunen.ʼ Dit jaar verschenen vier films met zijn muziek in de bioscoop. Behalve de twee Amerikaanse deed hij Tres60 en Séptimo, twee Spaanse producties. ʽSpanje zal altijd mijn thuisbasis blijven. Om ook in de Verenigde Staten films te kunnen doen moet ik de juiste balans zien te vinden.ʼ

De cd met de score van Oldboy verschijnt op 14 januari 2014 op Varèse Sarabande (3020672408).

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 175
Andere artikelen:
Boekbespreking - De kunst van het masteren
Benjamin Wallfisch - Interview
Jorrit Kleijnen en Alexander Reumers - Interview
George Fenton - Interview
Roque Baños - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy