Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Jorrit Kleijnen en Alexander Reumers - Interview
Score 175, 16 03 2014

ʽWIJ KUNNEN HIER ONZE EIGEN DINGEN DOENʼ

In gesprek met Jorrit Kleijnen en Alexander Reumers


Midden in de winternacht werd eind november groots uitgebracht als de eerste echte Nederlandse kerstfilm voor de hele familie. In de film van Lourens Blok komen we een sprekende eland tegen, besneeuwde landschappen en keren we na een happy end tevreden huiswaarts. Voor de muziek koos Blok twee jonge filmcomponisten die eerder dit jaar hun speelfilmdebuut hadden gemaakt met een sprankelende score voor de komedie Valentino. Score sprak met twee bevlogen, jonge componisten.

                           Jorrit Kleijnen en Alexander Reumers


Jorrit Kleijnen (27) en Alexander Reumers (28) komen uit het zuiden van het land. Jorrit is afkomstig uit Kerkrade en Alexander uit Eindhoven. Tijdens hun opleiding aan de faculteit Kunst, Media & Technologie van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) leerden ze elkaar kennen, meteen op de eerste dag dat ze met de studie Computer en Media begonnen. Al op jonge leeftijd speelden beiden piano en Alexander daarnaast ook viool. 

Stage in Hollywood

Aan het einde van hun studie moesten Alexander en Jorrit stage lopen. Beiden hebben een voorliefde voor filmmuziek uit Hollywood, wat verklaart waarom ze al hun kaarten zetten op een stageplek in de befaamde filmstad. Zo probeerde Alexander vergeefs John Powell, zijn favoriete componist, te benaderen. 
 
ʽUiteindelijk heb ik een aantal andere componisten een mailtje gestuurd. Een daarvan was Jeff Rona en die heeft me toen gebeld: ʽIk kan je nu wel gebruiken, dus kom maar.ʼ Toen hij het niet meer zo druk had, vertelde ik hem dat ik benieuwd was hoe het er bij een andere componist aan toe gaat. Hij heeft toen Klaus Badelt gebeld die wegens drukte iemand nodig had. Jeff vertelde hem: ʽIk heb hier iemand die capabel is.ʼ Toen ben ik een tijdje Klaus' technisch assistent geweest.ʼ Wat heeft Alexander in Hollywood opgestoken over filmmuziek? ʽOok mensen die al honderd films hebben gedaan werken gewoon door totdat ze er letterlijk bij neervallen. Ik zag hoe een orkestrator die talloze grote films heeft gedaan in zijn kamertje naast zijn bureaustoel op de grond lag te slapen, om vier uur 's nachts. Dat gaat de hele tijd maar door, de werkethiek is erg hoog. Verder staat er voor je gevoel een kloof tussen jou en de componist, alsof het bijna goden zijn die filmmuziek maken. En dan kom je erachter dat het gewoon mensen zijn zoals jij en ik, mensen die wel heel goed in hun vak zijn. Dat is op zich wel een motivatie voor mij om er nog meer voor te gaan teneinde hun niveau te bereiken.ʼ 

Alexander vertrok begin november 2006 naar Hollywood. Jorrit volgde twee maanden later. Hoe heeft Jorrit het aangepakt? ʽIn 2006 was ik op het filmmuziekfestival Soncinemad in Madrid en daar kwam ik Christopher Young tegen. Ik zei tegen hem: ʽHet zou voor mij heel veel betekenen als ik een kijkje in jouw wereld mag nemen.ʼ Hij gaf me zijn kaartje en zei: ʽRegel het maar met mijn assistente.ʼ Van haar hoorde ik later: ʽOns volgende project is Spider-Man 3. Ben je er bewust van dat je een van de 300 mensen bent die hiervoor in aanmerking komen?ʼ Ik had me er al gauw bij neergelegd dat het niks ging worden. Maar ik wil nu eenmaal hoog inzetten. Op een dag kreeg ik een mailtje uit Hollywood: Hi Jorrit, if you're still interested we would love to have you. Toen heb ik direct een ticket geboekt en maken dat je wegkomt.ʼ Jorrits stage-ervaringen komen overeen met die van Alexander. ʽHet zijn hele goede, ervaren mensen, maar het zijn niet allemaal genieën in Los Angeles. Ze werken vooral heel hard, dus ik besefte dat je met hard werken en focus veel meer kan bereiken dan je denkt en dat het niet alleen maar een kwestie van talent is.ʼ

Paraphrase

Na terugkeer in Nederland rondden beiden hun studie aan de HKU af. Met een medestudent richtten ze in 2008 het bedrijf Paraphrase op. Alexander: ʽNa onze opleiding zijn we naar de Kamer van Koophandel gegaan om ons in te schrijven. Vervolgens hebben we een maand of drie uitgetrokken om eens goed na te denken over hoe het bedrijf in elkaar moest zitten en om de hele buitenkant op te zetten zoals de website en de huisstijl. Daarna zijn we gewoon begonnen. Jorrit had al een paar dingen in de televisiewereld en ook een opdracht van een andere componist en ik had tijdens mijn studie al aan een paar pitches meegedaan voor commercialmuziek.ʼ Om muziek die wat verder van hun bed ligt te kunnen maken, worden soms externe muzikanten ingehuurd. Jorrit: ʽIk denk dat het noodzaak was dat we ons breed inzetten. We mogen gerust zeggen dat we filmcomponisten zijn met een focus op orkestraal werk, maar ook op elektronische muziek. En als iemand bij ons komt met een opdracht, dan zorgen wij ervoor dat die opdracht gedaan wordt, ook al ligt dat soms buiten onze directe expertise.ʼ Alexander: ʽAls het een subgenre is, bijvoorbeeld dubstep, dan kunnen we beter iemand benaderen die daar goed in is en dan in samenwerking met zo iemand iets tot stand brengen.ʼ

Hun eerste volwaardige filmscore schreven Alexander en Jorrit voor Valentino, het speelfilmdebuut van Remy van Heugten, die ook afkomstig is uit het zuiden (Heerlen). Jorrit had Van Heugten enkele jaren eerder direct benaderd met als gevolg de opdracht om de muziek te schrijven voor een aantal afleveringen van de serie Hoe overleef ik? (2011-2012). Op basis van het script van de serie schreven ze muziek die zowel hun samenwerking verfijnde als het vertrouwen van Van Heugten in hen bestendigde. Jorrit: ʽToen ging Remy Valentino doen. Dat was zijn eerste grote film en hij durfde dat natuurlijk niet aan met een componist die hij nog niet kende.ʼ

Valentino is een multicultikomedie met Najib Amhali in de titelrol waarvoor Alexander en Jorrit een sprankelende, veelal humoristische score schreven. Hoe werkten ze samen? Jorrit: ʽWat we steeds vaker doen is dat we allebei iets maken zonder dat we erover praten, en dat we dan heel intuïtief op elkaar reageren. Het grappige is dat we best wel dezelfde smaak hebben, wat wellicht komt omdat we al lang samenwerken. Bij de laatste demo die we gemaakt hebben van een komende film, zitten enkele muzikale elementen die elkaar overlappen. Dat is de keuze van het instrument, de manier waarop je een motiefje opbouwt etc. Het is best ongelofelijk, want ik vraag wel eens aan medecomponisten: ʽHoor je niet dat het door twee mensen gemaakt is?ʼ Ik denk dat het onze allergrootste kracht is, dat wij heel goed vanuit één adem kunnen functioneren, maar toch met twee man werk verzetten.ʼ Er was nog een derde componist bij dit project betrokken: Michelle Bisceglia. Alexander: ʽMet Michelle hebben we al vaker samengewerkt. Bij Valentino was hij medecomponist en heeft hij ook de orkestraties gedaan. Wij zijn niet zo klassiek getraind, wat betekent dat als we een orkest moeten opnemen het voor ons lastig is om wat wij met de computer maken in notenschrift helemaal mooi te krijgen. Dat zouden we wel kunnen, maar daar zijn we dan veel te lang mee bezig.ʼ 

Familiekerstsfeer

Valentino kwam in maart van dit jaar in de bioscopen en kreeg een goede pers. Zowel regisseur Van Heugten als Productiemaatschappij Lemming Film was over de score van de jonge componisten zeer tevreden. Via Lemming Film kwamen Alexander en Jorrit vervolgens terecht bij Lourens Blok die Midden in de winternacht aan het voorbereiden was. En passant deden ze eerst de muziek voor Bloks Feuten het Feestje dat in oktober van dit jaar uitkwam. In de grote Nederlandse kerstfilm van 2013 zit veel muziek. Welke functie heeft de score? Alexander: ʽDie warme familiekerstsfeer hebben wij geprobeerd er in te krijgen. Ik denk dat het wel goed gelukt is, wat wel raar is omdat we de muziek in de zomer aan het maken waren. Goede filmmuziek is voor mij wanneer je het theater uitloopt en je hebt eigenlijk helemaal geen idee meer van de muziek, maar die heeft wel de romantische scènes romantischer gemaakt en de actiescènes spannender.ʼ Jorrit vult aan: ʽJe helpt de kijker ook wanneer hij mag lachen, dat was bij Valentino ook zo. Op het moment dat de muziek komt, denk je: oh ja, dit mag ik grappig vinden ..... Wij hebben allebei in Hollywood gezeten en wij zijn fan van Hans Zimmer en John Powell. Ik denk dat Midden in de winternacht bij uitstek de film is geweest om op ons bordje terecht te komen. Ik ben er dan ook echt intens dankbaar voor dat het lot zo gespeeld heeft dat we net die film mochten doen.ʼ 

                  Dennis Reinsma in Midden in de winternacht

2013 was ongetwijfeld een belangrijk jaar voor Jorrit en Alexander. Binnenkort kunnen we opnieuw muziek van hen horen. Voor het vijfde jaar op rij schreven ze de muziek voor het NOS Jaaroverzicht. Alexander: ʽDat was een van onze eerste klus-sen. Bij de NOS zijn we nog steeds kind aan huis, dus als ze muziek nodig hebben, dan bellen ze ons.ʼ En op filmgebied kunnen ze aan het werk voor Rabarber, een televisiefilm van Mark de Cloe en voor Gluckauf, de nieuwe film van Remy van Heugten die volgend jaar in roulatie gaat.

Hebben Jorrit en Alexander er wel eens aan gedacht terug te keren naar Hollywood? Alexander: ʽAls je teruggaat, dan kies je er echt voor om de rest van je leven of in ieder geval de komende vijf jaar je omhoog te werken en dan ben je non-stop aan het werk, dan geef je daar je leven aan over. Ik vind het nu ook leuk, zoals onlangs toen ik een keer tijd had om met vrienden op stap te gaan. Een ander verschil is dat we als jonge componisten nu al vijf jaar totale autonomie hebben, terwijl in Hollywood twintig mensen aan een film werken en dan ben je zeker de eerste tien jaar dat je er bent slechts een klein radertje.ʼ Jorrit tot slot: ʽEn ben je de hofcomponist, dan moet je nog de muziek van Hans Zimmer namaken. Het is wat Alex zegt: wij kunnen hier wel onze eigen dingen doen.ʼ 

PS 




Gerelateerde links
 Startpagina

Score 175
Andere artikelen:
Boekbespreking - De kunst van het masteren
Benjamin Wallfisch - Interview
Jorrit Kleijnen en Alexander Reumers - Interview
George Fenton - Interview
Roque Baños - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy