Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Lucas Vidal - Interview
Score 177, 03 08 2014

VAN MADRID NAAR HOLLYWOOD

Portret van een Spaans wonderkind


Aan de stroom Spaanse filmcomponisten lijkt geen einde te komen. Grote namen als Alberto Iglesias, Javier Navarette en Roque Baños hebben hun weg naar Hollywood allang gevonden zonder hun vaderland filmmuzikaal in de steek te laten. De nog jonge Spanjaard Lucas Vidal past naadloos in dit rijtje. Sinds zijn debuut in 2007 vervolgt hij zijn loopbaan in zowel Hollywood als Spanje met uiteenlopende scores zoals die voor The Quiet Ones die deze week in Nederland in roulatie is gegaan.

Lucas Vidal is met zijn 29 jaar nog erg jong en kan nu al bogen op een opmerkelijke loopbaan als filmcomponist. De in Madrid geboren Vidal groeide als het ware op met muziek. Zijn grootvader José Manuel Vidal Zapater was in 1953 oprichter van het befaamde label Hispavox. De kleine Lucas begon op vierjarige leeftijd met het bespelen van de piano en de fluit. Op vijftienjarige leeftijd deed hij mee aan een zomercursus voor jongeren aan het Berklee College of Music in Boston. Dat beviel zo goed dat hij enkele jaren later terugkeerde naar dit instituut om er zijn in Spanje begonnen muziekstudie te vervolgen met een filmmuziekopleiding die hij succesvol afsloot.

Op Berklee leerde hij Steve Dzialowski kennen met wie hij MUMO (Music and Motion Production) oprichtte, een bedrijf dat op maat gesneden muzikale producten en diensten aanbiedt: van scores tot muzieksupervisie. Vidal over zijn eerste schreden in de filmwereld: ʽIk deed veel korte films. Op Berklee werden mijn zakenpartner en ik optimaal gesteund wat tot gevolg had dat we nog meer filmprojecten kregen. Dat leidde ertoe dat ik in contact kwam met een producent die op zoek was naar een componist voor een kleinschalige productie. We namen de muziek met een orkest op waarna ik naar New York vertrok om lessen te volgen aan het Juilliard College of Music. Daarna verhuisde ik naar Los Angeles.ʼ Deze eerste score schreef Vidal op 21-jarige leeftijd voor de Amerikaanse productie Cathedral Pines. Zijn eerste Spaanse film was La isla interior (2009) en na enkele kleinschalige films zoals The Immortal Voyage of Captain Drake (2009) en Vanishing on 7th Street (2010) brak hij door met een drietal scores waarvoor hij in 2012 een nominatie kreeg voor de Discovery Award van The World Soundtrack Academy.

Hedendaagse muziek

Van deze drie scores deed die voor The Raven het meeste voor Vidals internationale naamsbekendheid. The Raven gaat over de laatste dagen van horrorschrijver Edgar Allan Poe wanneer deze een moordmysterie moet zien op te lossen. Regisseur James McTeigue wilde voor deze historische film geen historische muziek maar meer een mix van elektronisch en symfonisch. Vidal: ʽMcTeigue wilde moderne, hedendaagse muziek ondanks de historische achtergrond van de film. Om die reden zijn we aan het experimenteren geslagen. In het hoofdthema van Allan Poe hoor je de elektrische gitaar en dat is wel het laatste wat je zou verwachten van Poe, nietwaar? Het kostte me best wel wat tijd voordat ik de juiste toon had gevonden, maar daarna ging alles van een leien dakje.ʼ McTeigue noemt Vidal in het cd-boekje van The Raven een wonderkind. Hoe verliep de samenwerking met de regisseur? ʽHij houdt van gitaren en is een groot muziekkenner, vooral van de jaren tachtig en negentig. Hij kent veel bands en weet daardoor precies wat voor muziek hij wil, tot in de details.ʼ

Van de drie genomineerde scores is The Cold Light of Day wellicht de minst originele, al werkt de mix van actie, spanning en ritme tijdens het kijken naar deze in Spanje gesitueerde thriller van Mabrouk el Mechri prima met tegen het einde actiemuziek à la James Bond. Veel vernuftiger is
de score voor Mientras duermes van regisseur Jaume Balagueró.

In deze Spaanse thriller die in Nederland werd uitgebracht onder de titel Sleep Tight volgen we César, een als conciërge werkzame dertiger die zonder geluk is geboren en mede daardoor het ongeluk van anderen als zijn enige troost ziet. Vidal: ʽJaume Balagueró is erg muzikaal en heeft een scherp oor. Tijdens de muziekopnamen zei hij dan: ʽDeze noot van de harp, kun je die niet iets hoger spelen? En kun je dat pianostuk twee seconden aanpassen?ʼ Dat bevalt mij wel!ʼ Over de muziek voor César zei Vidal in de Making of van de film: ʽHet personage van César wordt steeds duisterder. De muziek moest donker zijn, zonder in het begin te veel te onthullen en te benadrukken dat het een eigenaardige man was. We besloten een toon van de vibrafoon te herhalen, dat is een nogal kil geluid, en met het akoestische geluid van een orkest. Later komen er steeds meer elektronische elementen bij naarmate César meer laat zien waartoe hij in staat is. Er is een soort hoofdthema tijdens die streken dat verband houdt met het beginthema van de film.ʼ Wat hij allemaal uitspookt is niet mis, zo zal eenieder die deze nagelbijtende film heeft gezien, beamen. Een van de streken die hij uithaalt is zicht- en misschien ook wel voelbaar in de scène met de kakkerlakken in het appartement van Clara, de vrouw waar hij zijn zinnen op heeft gezet. ʽVoor deze scène wilden we twee dingen: we wilden de schrik van Clara weergeven wanneer ze het ongedierte ontdekt. En vervolgens de reactie van César wanneer hij bij Clara komt en ziet dat zijn plan werkt; hij heeft succes. We vonden het een goed idee om muziek te componeren die de triomf van César zou weergeven. Dat levert een mooi thema op gebaseerd op het hoofdthema, nu met violen.ʼ

De score werd opgenomen in Londen. ʽIk had het geluk dat ik naar Abbey Road mocht. De geluidstechnicus daar was geweldig en de orkestleden waren fantastisch. Het orkest bestond uit strijkers, fluiten, hobo's, klarinetten, een harp, een vibrafoon, een piano en percussie.ʼ Ook zijn volgende score werd in deze vermaarde studio opgenomen: Furious 6, een Hollywoodblockbuster die een ongekend financieel succes was in het voorjaar van 2013 en Vidals carrière van de ene op de andere dag in een stroomversnelling deed belanden. Ook al is zijn score niet echt vernieuwend te noemen, de gespierde actiemuziek, doorspekt met talloze elektronische beats, zorgt beslist voor een perfecte muzikale begeleiding bij deze film met de betreurde Paul Walker in een van de hoofdrollen. 

Spanje

Maar er zijn ook nog steeds projecten in zijn vaderland zoals Remember It van Andreu Castro. ʽIk probeer zowel in Los Angeles als in Madrid te werken. Ik heb een studio in Madrid en als Spanjaard voelt het geweldig om thuis te komen en een film in mijn vaderland te doen. Dan zie ik mijn familie en mijn vrienden weer en zo raak ik niet vervreemd van mijn wortels. Het zal vast lastiger worden omdat ik steeds meer Amerikaanse films doe maar ik wil toch ruimte houden voor Europese films.ʼ Over de kansen op de Spaanse filmmarkt: ʽIk mag van geluk spreken, want ik krijg geregeld verzoeken voor diverse filmprojecten. Het probleem is alleen dat ik soms moet afzeggen wegens andere verplichtingen.ʼ

Eerst kunnen we genieten van zijn griezelige muziek voor The Quiet Ones, een Britse horrorfilm uit de weer tot leven gewekte Hammerstudio. Is Vidal niet bang om getypecast te worden als horrorcomponist? ʽNee hoor, want mijn volgende films zijn geen horrorfilms. Ik zou niet graag de rest van mijn leven horrormuziek willen doen, aangezien dit niet het genre is waar ik erg veel van houd.ʼ Een van de projecten waaraan hij nu werkt is Kidnapping Freddy Heineken van Daniel Alfredson en hoe spannend deze film ongetwijfeld gaat worden, van pure horror zal hier wellicht geen sprake zijn.

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 177
Andere artikelen:
Boekbespreking - College van Morricone
Lyn Murray - Portret
Lucas Vidal - Interview
Vidjay Beerepoot - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy