 |
|
|
|
|
|
|
Componisten |
|
 |
|
|
|
Albums |
|
|
Tracks |
|
| |
| |
Gabriel Yared - Portret
Score 121, 20 01 2006
|
|
The Talented GABRIEL YARED - Verschenen in Score 121, December 2001
 Tot 1996 genoot hij weinig bekendheid, maar sinds hij in dat jaar een Oscar won voor de soundtrack van The English Patient is Gabriel Yared niet meer weg te denken uit de wereld van de cinema. Zijn score voor het meesterwerk van Anthony Minghella en de Oscar die daar uit voortvloeide, kwamen voor velen als een verrassing en dat terwijl Yared toch al sinds 1980 actief is als filmcomponist. Eerder dit jaar, op 18 oktober om precies te zijn, was zijn muziek het middelpunt van een groots concert tijdens het International Filmfestival van Vlaanderen.
Yared, geboren in Libanon in 1949, wilde aanvankelijk rechten studeren, maar hield die opleiding begin jaren ’70 voor gezien en verhuisde naar Brazilië waar hij zichzelf de beginselen van de muziek aanleerde om vervolgens weer naar Parijs te verhuizen. Daar studeerde hij niet alleen compositie en orkestratie, maar begon hij zijn carrière door samen te werken met Franse topartiesten als Charles Aznavour, Mireille Mathieu en Johnny Hallyday. In 1980 schreef hij zijn eerste soundtrack voor Jean-Luc Godard’s Sauve Qui Peut La Vie. Zes jaar en een handvol films later deed hij Betty Blue, een aparte mengeling van diverse muziekstijlen van over de hele wereld. Deze score leidde tot Yared’s eerste Amerikaanse film Clean And Sober, maar de echte doorbraak liet tot 1996 op zich wachten.
Regisseur Anthony Minghella kende Yared van Betty Blue en The Lover en wilde graag met hem samenwerken. Voordat ze aan The English Patient begonnen, werkten Yared en Minghella aan een aantal commercials om te zien of ze goed met elkaar konden opschieten. “Een film is als een huwelijk”, vindt Yared, “en deze commercials waren onze verloving.” Minghella zocht en vond in Yared een componist en niet zozeer een filmcomponist. Yared’s werkwijze is ook opmerkelijk te noemen. “Als je me een film geeft en zegt: schrijf maar wat muziek, dan kan ik dat niet. Ik moet in mijzelf kijken en heel goed de woorden van het script herinneren. Het kijken naar de film inspireert mij niet.”
Na het Oscarsucces werkte Yared aan City Of Angels, Message In A Bottle en Autumn In New York. Allen kenmerkten zich door een bijzondere orkestratie. Geen religieuze koorzang voor City Of Angels, maar juist een eenvoudige gitaar. Geholpen door de vocalen van Miriam Stockley klonk Autumn In New York als een heuse lovestory, maar nergens verviel de componist tot grote-stad clichés. De score voor de thriller The Talented Mr Ripley leverde Yared een tweede Oscarnominatie op.
Yared’s muziek valt mede op door het gebruik van synthesizers. De componist heeft altijd al gewerkt met elektronische instrumenten, zo waren scores als Invitation Au Voyage, Vincent And Theo en Moon In The Gutter van begin jaren ’80 volledig elektronisch uitgevoerd. “Ik gebruik synthesizers nooit om akoestische instrumenten te vervangen”, legt de componist uit, “maar om harmonieën te creëren die met akoestische instrumenten niet maakbaar zijn.”
Behalve soundtracks componeert Yared ook voor ballet. Daarnaast is hij de oprichter van de Pleiade Academy, een broedplaats voor jong muzikaal talent. Sinds Sauve Qui Peut La Vie heeft Yared ruim 50 filmscores geschreven en dat aantal groeit gestaag. “Ik ben geen snelle componist”, weet Yared van zichzelf, “ik wil zo vroeg mogelijk bij een film betrokken raken. Ik schrijf namelijk betere muziek als ik het script uitgebreid kan doorlezen en veel kan praten met de regisseur. De opgenomen filmbeelden doen mij niets.”
Filmo-/discografie van Gabriel Yared
1980 Malevil Sauve qui peut (la vie)
1982 Invitation au voyage Interdit au moins de treize ans
1983 La lune dans le caniveau La Java des ombres La scarlatine Sarah Les petites guerres Hanna K
1984 Némo La diagonale du fou Tir à vue
1985 Le téléphone sonne toujours deux fois Adieu Bonaparte CAM 493207-2 Scout toujours
1986 Betty Blue (37,2º le matin) Virgin Records 257870 Zone rouge Flagrant désir Désordre
1987 Beyond Therapy Agent trouble Milan CD361 Gandahar contre les hommes machines
1988 Le testament d'un poète juif assassiné Les saisons du plaisir Milan CD361 L'homme voilé Clean and Sober Une nuit à l'Assemblée Nationale La Romana Camille Claudel Virgin Records 30673
1989 Romero Tennessee Nights Les Mille Et Une Nuits Musidics 189938
1990 Vincent & Theo Tatie Danielle Virgin Records 30761 The King's Whore (Jeanne, la putain du roi)
1991 The Lover (L'amant) Virgin Records 30948-2, Varèse Sarabande VSD 5394 L'arche et les déluges Columbia 4742052 IP5 Philips 512639-2
1992 Map of the Human Heart Philips 5149002 The First Circle La fille de l'air L'instinct de l'ange
1993 Des feux mal éteints Les marmottes RCA 17370-2 Profil bas RCA 74321 18118-2
1995 Wings of Courage Sony Classical SK 68350 Noir comme le souvenir
1996 The English Patient Polydor 537325-2 Hercule et Sherlock LBS 10961202
1997 Tonka Polygram 191802-2
1998 City of Angels Warner Sunset 9362-46867-2
1999 The Talented Mr. Ripley Sony Classical SK 51337 Message in a Bottle Atlantic 83179-2
2000 Autumn in New York Hollywood Records 0122802HWR The Next Best Thing
2001 Possession Not Afraid, Not Afraid Lisa
Peter S.
|
| |
|