Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
WSA 2014 - Verslag
Score 180, 26 10 2014

Matte prijsuitreiking en een grandioos concert


In een matig gevuld Kuipke in Gent vond gisteravond voor de veertiende keer de jaarlijkse uitreiking van de World Soundtrack Awards plaats. Grote winnaar was ditmaal wederom Alexandre Desplat, zowel als filmcomponist van het jaar (voor zijn scores voor Godzilla, Marius, Philomena, The Grand Budapest Hotel, The Monuments Men, Venus in Fur en Zulu) en als componist van de beste score (The Grand Budapest Hotel). Anders dan voorgaande jaren schitterde de Fransman door afwezigheid. In twee videoboodschappen sprak hij kort zijn dankwoord uit; bij begin van de tweede video sprak hij de woorden ‘Hello Again.’ Prins Laurent van België stuntelde - bewust of onbewust - bij zijn opkomst om de Discovery Award uit te reiken. Die ging naar een wat verbouwereerd kijkende Daniel Pemberton - wiens naam door de prins op zijn Frans werd uitgesproken - voor zijn scores voor The Counselor en Cuban Fury. Andere prijzen gingen naar Michelino Bisceglia (Spotify Public Choice Award voor Marina), Cyril Molesti (Sabam Award for Young Composer) en wat de klapper van de avond had moeten worden: Pharrell Williams, voor het liedje Happy uit Despicable Me 2. Ook hij schitterde door afwezigheid. Maar dirigent van de avond, maestro Dirk Brossé, vertelde diezelfde avond op de Belgische tv dat Gent steeds meer aan belang wint, want de genomineerden zijn praktisch allemaal aanwezig. Francis Lai ten slotte ontving de Lifetime Achievement Award, een terecht eerbetoon voor deze 82-jarige grijsaard die in zijn dankwoord de naam van de maestro moest worden ingefluisterd. De selectie uit de 100+ scores van de Franse filmmuzieklegende was weinig verrassend maar werd goed uitgevoerd door het Brussels Philharmonic, mede dankzij enkele zangeressen en zanger Helmut Lotti. Te horen waren stukken uit Itinéraire d'un enfant gâté, Bilitis, Un homme et une femme en natuurlijk zijn met een Oscar onderscheiden thema uit Love Story.



Francis Lai en Bruno Coulais.

Na de pauze volgde het filmconcert, ditmaal met muziek van twee componisten. Jef Neve trapte af met een stemmig pianostuk uit de tv-serie In Vlaamse velden. Uit dezelfde tv-serie volgde War Scene, een heus requiem dat veelbelovend klonk en werd gezongen door twee zangeressen en twee zangers. En toen was het de beurt aan Cliff Martinez, de hoofdgast van dit jaar. Eerst speelde het Brussels Philharmonic, onder de leiding van Dirk Brossé, twee stukken uit Solaris en daarna enkele stukken uit Ŕ l'origine. Vooral die laatste overwegend symfonische score leende zich goed voor een symfonieorkest. De nadruk van dit concert lag dan ook op de orkestrale kant van Martinez' muziek. Zijn scores worden gekenmerkt door elektronische instrumenten en een krachtige ondersteuning door percussie, immers Martinez is vooral bekend als ex-drummer van The Red Hot Chili Peppers. Het concert werd vervolgd met vooral korte composities uit films als Kafka, Espion(s) en Only God Forgives. Mooi waren enkele stukken uit The Company You Keep. Verder was muziek te horen uit Underneath en Wicker Park. De maestro droeg zowaar headphones bij onder meer de twee laatste stukken uit Contagion: elektronische, ritmische klanken met een orkestrale begeleiding. Cliff Martinez' muziek zal niet eenieder behagen, echter dankzij dit verrassende concert werd zijn muziek toegankelijker gemaakt voor een groot publiek, wat gerust een gedurfde zet van de organisatie van het WSA mag worden genoemd. Jammer alleen dat het publiek het dit jaar liet afweten. Kennelijk is Martinez geen grote naam vergeleken met vorige zwaargewichten als Hans Zimmer en Alexandres Desplat. Zijn wat verlegen optreden tussen de vele muziekstukken sprak dan ook boekdelen: dit is een inventieve componist met een eigen geluid dat niet past in de mainstream en daarom wellicht meer is weggelegd voor de fijnproevers onder ons.

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 180
Andere artikelen:
Boekbespreking - Musicals met een zward randje
Jóhann Jóhannsson - Interview
Maurice Horsthuis - Interview
Andrey Dergatsjev - Interview
114 scores in de race
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy