Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
André Dziezuk - Interview
Score 178, 09 01 2015



70 MINUTEN MUZIEK SCHRIJVEN

André Dziezuk over zijn muziek voor Oorlogsgeheimen

Vorige week kwam Oorlogsgeheimen in de bioscopen, de nieuwe film van regisseur Dennis Bots. Twee jaar geleden oogstte hij veel succes met zijn jeugdfilm Achtste-groepers huilen niet. Ook Oorlogsgeheimen is een film voor de jeugd die net zo goed een volwassen publiek weet te behagen. De Franse filmcomponist André Dziezuk schreef de muziek.

André Dziezuk (Thionville, 1966) komt uit een muzikale familie. Zijn vader was leider en accordeonist van een orkest dat uitsluitend bestond uit broers en zussen uit zijn familie. Zelf bezocht Dziezuk op jonge leeftijd de plaatselijke muziekschool en speelde hij klarinet. Na zijn eindexamen volgde hij zowel een studie musicologie aan de universiteit van het nabijgelegen Metz als enkele lessen aan het conservatorium waaronder hobo. Rond zijn negentiende ontdekte hij de wereld van de jazz en speelde hij vaak saxofoon. Daarnaast was hij ook veel in de weer met elektronica op het gebied van drum 'n' bass en triphop.

Bij toeval kwam Dziezuk in de filmwereld terecht. Regisseur Frédéric Fonteyne vroeg hem om de muziek te schrijven voor zijn film Une liaison pornographique (1999) die een jaar later ook in de Nederlandse filmtheaters te zien was. De jaren erna schreef Dziezuk steeds meer voor film: documentaires, korte films, tv-films en bioscoopfilms als Illégal (2010), La vie d'une autre (2012) en Avant l'hiver (2013) die ook in Nederland werden uitgebracht. Voor Avant l'hiver van streekgenoot Philippe Claudel schreef Dziezuk kalme pianostukken. Wat heeft deze film voor zijn carrière betekend? Dziezuk: ʽIk kreeg naar aanleiding van die film veel positieve reacties, ook vanuit Nederland (dankzij Facebook). Maar ik zou niet willen zeggen dat deze film mijn reputatie heeft vergroot.ʼ Dankzij de Luxemburger Donato Rotunno, een van de coproducenten van Oorlogsgeheimen, werd Dziezuk gevraagd voor deze deels in Luxemburg opgenomen film de muziek te schrijven.

70 minuten

Oorlogsgeheimen speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog in Zuid-Limburg (waar de mensen met een zwaar Hollands accent spreken). Tuur, Lambert en Maartje zijn drie klasgenootjes die allerlei avonturen beleven in en vooral buiten hun dorp. De ernst van de bezetting dringt steeds meer tot hen door met uiteindelijk fatale gevolgen. Wat bij het kijken naar de film meteen opvalt is de enorme hoeveelheid muziek die de 95 minuten durende film bevat. ʽTijdens mijn eerste ontmoeting met Dennis Bots vertelde hij mij over zijn werkwijze en over zijn gewoonte om veel muziek te gebruiken in zijn films wat ik ook merkte toen ik Achtste-groepers huilen niet zag. Toen ik in Amsterdam de film met hem spotte, besefte ik dat de muziek alomtegenwoordig en een beslissend onderdeel van de film moest zijn. Ik kon me toen amper voorstellen dat de film na voltooiing 70 minuten aan muziek zou bevatten.ʼ

    Vooraan, van links naar rechts: Maartje (Pippa Allen), Tuur (Maas Bronkhuyzen) en Lambert (Joes Brauers) in Oorlogsgeheimen
 
Voor Avant l'hiver schreef Dziezuk vrij weinig muziek, slechts enkele korte stukjes kamermuziek. Is hij bij Oorlogsgeheimen op dezelfde wijze te werk gegaan? ʽNee. In Avant l'hiver en in veel Franse auteursfilms is muziek vrij schaars en niet echt thematisch. Ze wordt vooral gekenmerkt door een contrapuntisch karakter en richt zich meer op het scheppen van een bepaalde sfeer. Van karakterisering is nauwelijks sprake. Bij Oorlogsgeheimen is de aanpak meer een Angelsaksische, waarbij nauw-keurig wordt besproken hoeveel thema's nodig zijn en wat de gewenste uitwerkingen ervan dienen te zijn. Bovendien was het een ware uitdaging voor mij om 70 minuten muziek te leveren. Ik moet zeggen dat Oorlogsgeheimen een nieuwe fase vormt in mijn bestaan als componist.ʼ Los van deze benadering was er natuurlijk de vraag in hoeverre Dziezuk rekening moest houden met een jong publiek. ʽDennis heeft mij steeds op het hart gedrukt dat ik geen al te kinderlijke muziek moest maken. Met deze film wordt op een veel breder publiek gemikt.ʼ

Thema's

De toon van de film verandert al gauw. Na een idyllisch begin in en om het dorp van de jeugdige hoofdrolspelers gaat deze gauw over in een sfeer van dreiging en uiteindelijk ook geweld. ʽAl in een vroeg stadium werkten we met verschillende thema's die zich gedurende het verloop van de film ontwikkelden. Zoals het thema van de vriendschap dat later het thema van de drie vrienden wordt, het thema van de ontluikende liefde tussen Tuur en Maartje, het thema van het geheim (de oorlog en het verzet) en ten slotte het thema van het verraad (Lambert verraadt Tuur). Vanaf het moment dat deze thema's een vaste plek hadden gekregen hoefde ik alleen maar de verhaallijn te volgen en de duistere ontwikkelingen muzikaal te begeleiden.ʼ 

Tidens het mixen van muziek van Oorlogsgeheimen in de studio
 
Een sleutelscène in de eerste helft van de film is het moment dat Tuur 's nachts de deportatie van de buren stiekem gadeslaat. Dziezuk gebruikt hier onder meer een cimbalom. ʽDat is een instrument dat ik graag gebruik, eigenlijk al vanaf mijn eerste score en ook voor veel films daarna. Dit instrument heeft iets mysterieus wat ook verwijst naar het thema van het geheim in de film. Daarnaast heb ik meer traditionele instrumenten gebruikt zoals diverse strijkinstrumenten en houtblazers die de kern van de score bepalen. En voor het eerst in mijn carrière heb ik veel percussie en koper gebruikt, met name voor de geweldsscènes.ʼ 

De score werd opgenomen in de abdij Neumünster in Luxemburg stad. Waarom werd de muziek in dit centrum voor sociaal-culturele doeleinden opgenomen? ʽEr zijn in Luxemburg geen studio's waar filmmuziek kan worden opgenomen of waar een groot orkest kan worden ondergebracht. Dus moet je een concertzaal huren en een geluidstechnicus (in dit geval Frédéric Briant) die gespecialiseerd is in opnamen van klassieke muziek vragen om al zijn opnameapparatuur mee te nemen naar die zaal. De musici waren allen afkomstig van het Luxemburg Filharmonisch Orkest en het waren stuk voor stuk uitstekende vaklui. Dank ben ik ook verschuldigd aan Loic Collignon die mijn muziek heeft gemixt.ʼ Overigens werd niet alle muziek door een orkest gespeeld. ʽEigenlijk hebben we hier te maken met een hybride score met heel wat elektronische elementen. Aan de ene kant zijn er de elektronische beats en daarnaast heb ik voor de akoestische instrumenten die we niet konden opnemen gebruikgemaakt van elektronica. Ik werk graag met deze combinatie.ʼ 

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 178
Andere artikelen:
We'll Meet Again Kubrick - Boekbespreking
Gladiator in concert - Verslag
Dennis Braunsdorf - Interview
Rens Machielse - Interview
Napoléon - Verslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy