Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Rutger Reinders - Interview
Score 181, 04 03 2015

‘MIJN MUZIEK IS ALTIJD INTENS’

Interview met Rutger Reinders, componist van Zurich


Filmcomponist Rutger Reinders studeerde in 2004 af aan het conservatorium in Alkmaar, richting piano en gitaar. Na die muziekopleiding had hij het gevoel dat uitvoerend musicus worden niet de weg was die hij moest inslaan. Hij kocht een computer en begon - ‘zoals zoveel mensen tegenwoordig’ - tunes te schrijven. Dat werd na een aantal jaren een serieuze bezigheid, hij maakte een portfolio, ging op zijn 26ste stage lopen bij een muziekbureau en is sindsdien actief als componist van muziek voor lange en korte films en een grote hoeveelheid commercials van onder meer Unox, Menzis, Vodaphone, Nivea, Travelbird en ABN-AMRO.


Reinders (foto) schreef de muziek voor de zopas in premičre gegane, sublieme Nederlandse film Zurich, de nieuwste productie van regietalent Sacha Polak, waarin hoofdfiguur Nina (de eerste filmrol van zangeres Wende Snijders) langs de snelwegen van Europa zwerft, gedreven door de pijn van het ultieme verraad dat haar is overkomen. Momenteel werkt Reinders aan de muziek voor de internationale productie Mammal van Rebecca Daly over een vrouw die, rouwend om het verlies van haar zoon, een dakloze jongeman in huis neemt met wie ze een rauwe seksuele relatie begint.

Het lijkt erop dat u inmiddels de huiscomponist bent van Sacha Polak, na onder meer Zurich, Hemel en de documentaire Nieuwe tieten.

Reinders lacht: ‘Sterker, ik heb zelfs een kind met haar. Maar ja, dat kun je wel zeggen: ik ben haar vaste componist. Aanvankelijk ging het vooral goed met mij als componist van reclametunes. Dat ik Hemel  mocht doen was op dat moment misschien wel iets te hoog gegrepen. Ik had immers geen ervaring met lange speelfilms. Het was een flinke sprong in het diepe, maar ik ben blij met het resultaat.’        

U werkt met bescheiden bezettingen en bent meestal zelf de uitvoerend musicus.

‘Dat klopt. Dat heeft overigens ook budgettaire redenen. Maar los daarvan heb ik nog nooit aan een film meegewerkt waar een orkestrale score op zijn plaats zou zijn geweest. Ik zoek altijd naar een soort concept voor de muziek, en maak daarin bewuste keuzes. Dat betekent vaak dat ik muziek schrijf voor gitaar met synthesizer. Bij commercials heb ik wel voor orkest geschreven. Dat heeft onmiskenbaar voordelen: het geluid staat al vast. Ik bedoel: als je iets in de laagte nodig hebt, dan weet je dat je dus iets voor contrabas moet schrijven. Eigenlijk vermijd je zo een gigantische zoektocht naar de juiste sound. Toch vind ik liever steeds het wiel opnieuw uit. Ik probeer muziek te maken die een extra laag geeft en daarmee de film een muzikale handtekening geeft. De noten vind ik vrij snel - die harmonie hier, dat percussieve ritme daar - maar de vraag is steeds: met wat voer je ze uit?  

                                 Wende Snijders in Zurich.
 
Ik probeer altijd zo vroeg mogelijk in het montageproces in te stappen, om het gebruik van temptracks te voorkomen, en ervoor te zorgen dat mijn eigen temps in de film komen. Daar kan dan zomaar een stuk muziek uit voortkomen dat werkt: dan hebben we houvast en een beginpunt voor de uiteindelijke score. Maar ik besef dat ik het mezelf zo ook moeilijk maak. Denk alleen maar aan de zorgen en hoofdpijn die je krijgt van scčnes die nog niet duidelijk zijn, maar waarvoor je al wel muziek moet schrijven. Als een eerste montage niet goed werkt, kun je eigenlijk ook niet goed componeren. Het lijkt me juist daarom ook wel tof om eens een keer op het laatste moment als componist te worden ingevlogen. 

Het komt ook nu wel voor dat ik pas een stuk later betrokken raak bij een film, die dan vaak helemaal vol zit met temptracks. Dat confronteert je met het bekende probleem dat regisseurs vaak verliefd zijn op die dingen. Alles wat je anders doet dan de temps zal hij of zij dan minder geschikt vinden. Maar ja, het moet niet hetzelfde worden; dat kan om auteursrechtelijke redenen niet, en dat wil ikzelf ook niet. Ik heb dan meestal een goed gesprek en laat andere temps horen, zodat ze loskomen van hun vastgeroeste ideeën over de muziek. 
       
            Wende Snijders en Sacha Alexander Gersak in Zurich.
 
Overigens ben ik alleen maar blij als regisseurs sowieso ideeën  hebben over de muziek. Als iets naar mijn gevoel niet gaat werken, kan ik altijd met nieuwe suggesties komen. Ik heb dan ook het gevoel dat ik veel vrijheid geniet; de meeste makers overzien nu eenmaal niet hoeveel muzikale mogelijkheden er zijn. Regisseurs kunnen het bovendien waarderen dat ik me ook met de sourcemuziek bemoei. Liedjes, clubmuziek in een disco - denk aan de techno in Hemel - ik vind het leuk om alles te maken. Ik heb daar graag de controle over, want sourcemuziek luistert heel erg nauw. Neem het liedje dat je hoort nadat Hemel verkracht is en thuiskomt. Het is een wat onbetekenend liedje dat als het ophoudt, het begin tekent van haar downfall. Ze graaft zich volledig in en dan komt daar een mooier, emotioneler nummer achteraan. Dat komt volgens mij keihard aan: het begint op de radio maar zet zich voort en wordt luider als Hemel op straat loopt. Zo wordt het onderdeel van de filmscore.’

Werkt u heel functioneel, dat wil zeggen: verdient elke film zijn ‘eigen’ karakteristieke muziek, of is uw ‘handtekening’ in al uw scores herkenbaar?

‘Dat weet ik niet zo goed. Ik ben het aan mezelf verplicht, vind ik, om me steeds te vernieuwen. Ik wil me niet herhalen, dat voelt niet goed. Mijn muziek is altijd wel intens; ik heb de neiging romantisch, misschien wel te romantisch te schrijven. Misschien is dat wel een valkuil. Het is altijd catchy.’  

Dat laatste is natuurlijk ook uw kracht als componist voor commercials. Blijft u dat doen?

‘Ja. Voor commercials schrijven heeft misschien een wat plat stigma, maar ik vind het leuk werk. Het is snel - je moet het altijd in een paar dagen voor elkaar hebben - het moet inderdaad altijd supercatchy zijn en je mag uitpakken, je hoeft je niet in te houden. Het is een goede afwisseling met de grotere filmprojecten. Daar ga ik uiteraard dieper in, maar ik slaap dan ook anderhalve maand niet goed.’ 

HM

 
Filmografie

Zurich 2015

All Those Sunflowers 2014

Brozer 2014

Jongens 2014

One Night Stand IX - Ketamine 2014

Chauffeur (korte film) 2013

Greifensee (korte film) 2013

Het paard en de nachtegaal (korte film) 2013

Nieuwe tieten (documentaire) 2013

One Night Stand VIII - Op zee 2013

Van God Los - Loverboys 2013

Van God Los - Warriors 2013

Hemel 2012

Toonders denkraam (documentaire) 2012

Sevilla (korte film) 2012

Broer (korte film) 2011

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 181
Andere artikelen:
Oscar 2014 - London Rules
Antoine Duhamel - In memoriam
Boekbespreking - Jerry Goldsmith
Manuel De Sica - In memoriam
Rutger Reinders - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy