Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Krakau 2014 - Verslag
Score 179, 21 03 2015

KRAKAU FILMMUZIEKFESTIVAL 2014

GEGROEID VAN INTIEM CONCERT NAAR SPORTARENA


Zoals in oudere Scores te lezen is, ga ik elk jaar naar het filmmuziekfestival in de Poolse stad Krakau (FMF). Ik weet nog heel goed dat de organisatie twee jaar geleden bijna geen festival meer kon houden door financiële problemen. Gelukkig konden ze dat jaar drie concerten doen. Vorig jaar was het festival daarom beduidend kleiner. We konden genieten van een concert van Ernst Reijseger in een klein kerkje. Dit jaar was het anders. Twee concerten konden worden gegeven in een sportarena voor meer dan 15.000 man. Daarmee heeft het festival zijn publiek verdubbeld sinds vorig jaar.

Van Kieboom tot Zimmer

Het festival had dit jaar heel veel componisten. Naast onze Matthijs Kieboom waren er ook Oscarwinnaars zoals Elliot Goldenthal en Dario Marianelli. Maar zij waren niet alleen! Ze werden vergezeld door Bartosz Chajdecki, Johan Söderqvist, Garry Schyman, Patrick Doyle en tot slot de topper Hans Zimmer. Tijdens het festival waren er weer masterclasses, workshops en vragenuurtjes waar je alle verhalen kon horen over hun ervaringen in de filmmuziekindustrie.

Sommige componisten waren erg open tegenover hun fans. Patrick Doyle is altijd heel vrolijk. Hij is erg nieuwsgierig richting zijn fans en stelt graag vragen. Hans Zimmer is helaas erg gewend aan Hollywood. Er waren altijd mensen in pak bij hem in de buurt zodat een praatje, foto of handtekening eigenlijk onmogelijk was. Het was best tegenstrijdig, wat hij in zijn vragenuur vertelde. Hij zei namelijk dat hij van intimiteit houdt en graag een concert in de huiskamer wil geven. Hoogtepunt van alle dagprogramma’s was het vragenuur op zondag waar alle grote componisten aanwezig waren. Patrick Doyle zorgde voor de vrolijke noot en Elliot Goldenthal kon met zijn scherpe opmerkingen de zaal laten gniffelen.

De concerten in de Arena en de fabriekshal

Het eerste concert was in de welbekende fabriekshal. Op het programma stond de Noorse film Kon-Tiki met muziek van Johan Söderqvist, live gespeeld onder de film. Het was een prima film en dat is voor mij een probleem. Als ik een film bekijk dan let ik op de beelden en de dialogen en besteed ik niet veel aandacht aan de muziek. De muziek is dus helaas niet bij mij blijven hangen. Volgende keer als er weer een concert met film is ga ik van te voren de film eerst bekijken om de muziek meer aandacht te kunnen geven.

          Masterlass met Patrick Doyle, Elliot Goldenthal en Dario Marianelli

Het tweede concert was in de nieuw ge bouwde sportarena in Krakau. Het concert dat gegeven werd, heb ik twee jaar geleden ook al gehoord op Fimucité op Tenerife: liederen van de Bond-films, ook dit keer gedirigeerd door Diego Navarro. Hij was niet alleen van Tenerife gekomen; hij had zijn beste zangeressen ook mee: Lorena García en Esther Ovejero. Samen met bekende en minder bekende Poolse zangers en zangeressen zongen zij de liederen. Voor mij is dit niet echt een filmmuziekconcert. Het zijn voor mij popliedjes met een orkest op de achtergrond. Gelukkig was de uitvoering zeer goed! Mijn favoriet van de avond was de toegift: Another Way to Die met alle zangers op het podium met een spetterend orkest.

Het derde concert was het hoofdconcert van het festival: Gladiator met Hans Zimmer als eregast. Net als Kon-Tiki keken we deze film met live orkest. Gelukkig zijn de muziek en de film mij bekend dus kon ik echt van de muziek genieten. Medecomponist Lisa Gerrard zou ook aanwezig zijn. Helaas was zij op het allerlaatste moment verhinderd. Haar vervanger kon haar aandeel in de muziek uitmuntend vertolken. Het was een geslaagd concert van een goede film met goede muziek. Wel zat er helaas een schoonheidsfoutje in het geluid: de dialogen waren soms slecht te horen. Lastig als je de Poolse ondertitels niet kunt lezen.

Het slotconcert stond in het teken van de Amerikaanse muziekorganisatie ASCAP die 100 jaar bestaat. Eigenlijk was dit het enige concert waar de filmmuziek zelf centraal stond. De avond startte net als vorig jaar met de FMF Young Composer award. Vorig jaar werd deze gewonnen door Matthijs Kieboom. Weer was er een Nederlands succesje: onze Joep Sporck won dit jaar de derde prijs. Het programma werd voortgezet met oude filmmuziek bewerkt voor fluit. Fluitist Sara Andon speelde werken zoals Spartacus en Breakfast at Tiffany's. Verder werden bekende werken gespeeld van de gastcomponisten. Muziek van onder andere Thor, I, Frankenstein, Anna Karenina en nog vele andere. De klappers kwamen aan het einde van de avond beginnend met Grand Gothic Suite van Elliot Goldenthal met muziek uit zijn twee Batmanfilms. Deze muziek werd ondersteund door een indrukwekkende lichtshow met voornamelijk alle Batmanlogo's. De avond eindigde met een zeer indrukwekkende maar vooral luide versie van Inception met Hans Zimmer zelf achter de piano.

FMF gaat door

Het FMF is terug en is groter dan ooit. Naast de normale concerten en sessies overdag waren er zelfs nog meer concerten onder de vlag 'AlterFMF'. Er was bijvoorbeeld een concert in het teken van muziek van videospellen gespeeld door een kleinere bezetting. Ook speelde een jeugdorkest filmmuziek voor kinderen. Ik ben heel benieuwd wat het FMF ons volgend jaar zal brengen.

AS (tekst en foto masterclass)

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 179
Andere artikelen:
John Williams - Boekbespreking
Elmer Bernstein - Boekbespreking
Goldstein en Tarrab - Interview
Krakau 2014 - Verslag
Matthijs Kieboom - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy