Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Screencraft: Film Music
Score 120, 27 01 2006



Boekbespreking - Screencraft: Film Music - Verschenen in Score 120, september 2001

MOOIE PLAATJES BIJ MOOIE MUZIEK

Wie nietsvermoedend het boek Screencraft: Film Music van achter naar voren doorbladert, vraagt zich al gauw af waar dit fraai geïllustreerde boek in vredesnaam over gaat. Gaat het over acteurs, regisseurs of over cameralieden? Niets is minder waar. Wie voorin het boek is gekomen, vindt er een cd. Op deze cd staan 13 filmmuziekfragmenten. Dit boek gaat dus over filmmuziek!

Screencraft: Film Music is het derde boek in een reeks fraaie koffietafelboeken dat elk een filmcraft belicht. Na cinematography en production design & art direction is deel 3 geheel gewijd aan filmmuziek. Schrijvers Mark Russell en James Young komen beiden uit Engeland en hebben hun bescheiden sporen op het gebied van filmmuziek reeds verdiend. Russell schreef muziek voor televisie en film (Saving Grace) en Young is vooral als auteur werkzaam.

In de inleiding van het boek geven ze een kort historisch overzicht van de filmmuziek uit de vorige eeuw, waarbij ze het belang van scores binnen een film benadrukken. Vervolgens passeren dertien filmcomponisten de revue: een reeds overleden componist (Bernard Herrmann) en twaalf nog levende en actieve componisten (Bernstein, Jarre, Goldsmith, Barry, Schifrin, Nyman, Yared, Glass, Shore, Elfman, Preisner en Sakamoto). De selectie van die twaalf is terug te voeren op hun belang en hun invloed binnen de hedendaagse filmmuziekwereld. Herrmann werd geselecteerd wegens zijn enorme invloed op bijna elke filmcomponist van dit moment, aldus de schrijvers. De keuze van de twaalf hedendaagse componisten is overigens zo gek nog niet. Een handvol is werkzaam in Hollywood, de rest werkt elders in de wereld, dat wil zeggen Europa en Japan. Kortom, een gevarieerde selectie die ook recht doet aan filmcomponisten uit andere streken dan het oppermachtige Hollywood.

Met elke filmcomponist hebben de samenstellers een interview gehouden dat steeds begint bij hun jeugdjaren en vervolgens stilstaat bij de belangrijkste en meest exemplarische films die zij van muziek hebben voorzien. Alleen het gedeelte over wijlen Herrmann is door een ander geschreven. Erg diepgaand en onthullend zijn de meeste portretten niet, daarvoor is de hoeveelheid tekst wat te beperkt. Elders kan de geïnteresseerde lezer wellicht meer informatie over de betreffende componist vinden.

Wat opvalt is dat elke componist een hechte samenwerking kent of gekend heeft met één of meerdere vaste regisseurs. Ook valt op dat deze regisseurs een scherp oor hebben voor muziek hetgeen deze samenwerking zeer bevordert of bevorderd heeft. Zo schijnt Martin Scorsese tijdens de opnamen van Kundun te hebben uitgeroepen: zonder muziek geen filmopname! Componist in kwestie was Philip Glass.

Het boek sluit af met een beknopte lijst met filmmuziektermen en instrumenten die in de filmmuziekwereld veelvuldig worden gebruikt. Voor een ieder die eens wat meer over filmcomponisten wil weten, vormt dit fraai vormgegeven boek een uitstekend begin: informatieve teksten gelardeerd met veel kleuren- en zwart-witfoto’s en een cd waarop van elk van de dertien componisten een exemplarisch muziekfragment staat. Kortom, een koffietafelboek dat prima in de boekenkast tussen andere filmmuziekboeken past.

Mark Russell, James Young: Screencraft: Film Music. RotoVision SA, Crans-Près-Céligny (Zwitserland) 2000. ISBN 2880464412. 192 blz. Prijs: ƒ 137,- 

Paul S.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 120
Andere artikelen:
Paul M. van Brugge - Portret
Henny Vrienten - Miniportret
Fons Merkies - Portret
Boekbespreking - Sound and Vision
Boekbespreking - Filmjaarboek 2000
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy