Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Musicals met een zward randje
Score 180, 24 03 2015

BOEKBESPREKING: Musicals met een zwart randje


Wat hebben The Red Shoes, A Star Is Born en West Side Story met elkaar gemeen? Het zijn alle noir musicals die mee hielpen bij het scheppen van deze musicalvorm die tot op de dag van vandaag voortleeft. In haar boek Music in the Shadows: Noir Musical Films beschrijft Sheri Chinen Biesen het ontstaan en de ontwikkeling van dit subgenre van de musical.

Sheri Chinen Biesen doceert aan Rowan University in Glassboro, New Jersey op het gebied van radio, televisie en film. Negen jaar geleden publiceerde ze haar boek Blackout: World War II and the Origins of Film Noir. Met Music in the Shadows vervolgt zij haar onderzoek naar de bronnen van de film noir, waarbij ditmaal de musical centraal staat. Blues in the Night (1941) van Anatole Litvak is volgens Biesen de eerste echte noir musical die als prototype geldt voor praktisch alle volgende noir musicals zoals The Red Shoes (1948), A Star Is Born (1954), Love Me or Leave Me (1955), West Side Story (1961) en New York, New York (1977). In Blues in the Night draait het om een groep jonge muzikanten die succesvol wil zijn en in contact komt met plaatselijke gangsters. De film mengt muzikale (jazz)momenten met de donkere, expressionistische en naar realisme neigende stijlfiguren die de opkomende film noir indertijd zo kenmerkten.

Musicals werden in de jaren '40 vaak in kleur gedraaid en aldus onderzoekt Biesen een kleurenmusical als Cover Girl (1944) naast zwart-wit films als Phantom Lady (1944) en Gilda (1946). Ondanks de uitbundige kleuren van de Technicolormusicals uit de jaren '40 en '50 kan volgens Biesen in films als The Red Shoes (geen Hollywoodproductie maar een Britse film van Powell en Pressburger) en A Star Is Born wel degelijk sprake zijn van film noirinvloeden, want bij die laatste film is volgens haar sprake van 'donkere' kleuren. De muziek in deze films was voor het merendeel jazz, een genre dat vaak werd geassocieerd met het woelige leven in de grote stad. Ondertussen konden moderne thema's als ras, seksualiteit en maatschappelijke misstanden in dit subgenre van de musical steeds meer tot uiting komen zoals in West Side Story, een ander hoogtepunt uit de noir musicalstroming die zich zo afscheidde van musicals die puur entertainment boden.

Dat de donkere musical met het heengaan van het oude studiosysteem eind jaren '50 niet werd begraven blijkt uit films die na West Side Story de trend voortzetten als Cabaret (1972), All That Jazz (1979), Round Midnight (1986) en in deze eeuw Chicago (2002). Sheri Chinen Biesen schenkt in Music in the Shadows vooral aandacht aan de visuele kant van de noir musical, de muziek krijgt helaas minder aandacht. Dat laatste is het enige minpunt van dit verder leesbare boek dat aanleiding is om al die prachtige musicals nog eens te gaan zien.

Music in the Shadows: Noir Musical Films. Sheri Chinen Biesen. Johns Hopkins University Press, Baltimore, 2014. ISBN 9781421408385, 210 p. Prijs: € 25,99 (Bol.com).                                             

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 180
Andere artikelen:
Boekbespreking - Musicals met een zward randje
Jóhann Jóhannsson - Interview
Maurice Horsthuis - Interview
Andrey Dergatsjev - Interview
114 scores in de race
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy