Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Fons Merkies - Portret
Score 120, 27 01 2006



Fons Merkies - Portret - Verschenen in Score 120, september 2001

Fons Merkies

Een afspraak maken met Fons Markies. Dat moest er een keer van komen. Nog nooit (!) besteedden we aandacht aan deze jonge componist. Hoewel we hem al langere tijd in beeld hadden, was het er nog nooit van gekomen. Een afspraak was gauw gemaakt. In Amsterdam dus. In zo'n bekende Amsterdamse woning twee hoog met van die hoge plafonds. Tegenover ons een opkomend componist van een jongere generatie dan die van Breuker, Vrienten, Van Rooyen en Bos.

Geboren in 1966 in Zaandam. Speelde in bandjes. Wat gitaarles, maar dat ging niet zo best. Schreef op jeugdige leeftijd al liedjes. Toen naar de Kleinkunstacademie gegaan en lessen op het conservatorium gevolgd. Kreeg pianoles van een jazzdocent. Bracht hem de liefde voor muziek bij. Wilde muziektheater maken in de stijl van Orkater. Een combinatie van acteurs en muziek. In musicals gespeeld. Veel theatermuziek gemaakt. Onder de indruk van Stravinsky's Histoire du soldat. Hoorde dit en maakte daarmee een muzikale inhaalslag op het gebied van klassieke muziek, met name het werk van 19de en 20ste eeuwse componisten. Rond 1996 daarmee gestopt. Heeft het sinds All Stars druk en mag zich nu naast Henny Vrienten een echte filmcomponist noemen (kan er zijn brood mee verdienen).

Regisseur Martin Koolhoven over Fons Merkies: "We kennen elkaar al geruime tijd. Hij heeft al mijn films van muziek voorzien. De eerste was mijn examenfilm De orde der dingen. Daarna Het duister licht voor de VPRO. Fons is, denk ik, echt doorgebroken met zijn muziek voor Suzy Q. AmnesiA is begin dit jaar uitgekomen en de laatste film van onze samenwerking is De grot die in Utrecht eind september gaat draaien. Het klikte al vanaf onze eerste ontmoeting. Ik haal hem vanaf de scenariofase al bij de filmproductie. Dan kan hij meedenken tijdens het hele proces. Waarom ik hem goed vind? Hij heeft een uitermate goed dramatisch inzicht. Hij begrijpt film. Hij vindt het ook leuk om vanaf de scenariofase tot de eindmontage erbij te zijn. Zo wordt de hele film ook in muzikaal opzicht doorgespit." En over zijn stijl van componeren: "Fons is een kameleon. Hij heeft de meest uiteenlopende stijlen gecomponeerd. Toch is hij vooral te herkennen in zijn orkestrale muziek. Het heeft een noodlottig randje, ook in de melodie."

Essen

Merkies: "Toen ik op de Kleinkunstacademie zat, werd ik gevraagd muziek te maken. Ik ben gewoon begonnen. Zo heb ik alle toneelschoolfilms van muziek voorzien, bij voorbeeld die onder regie van Pieter Verhoeff en Gerrit Verhage. Zo maakte ik ook mijn eerste bioscoopfilm. Ik was zenuwachtig, maar ben gewoon begonnen. Ik maakte muziek die ik mooi vond en die bij de film paste. En ik vind het nog steeds mooie muziek. Anderen werden enthousiast en zo werd ik onder meer voorgesteld aan Paula van der Oest. Ze attendeerden me op een filmmuziekworkshop in Essen, Duitsland. Met een aanbevelingsbrief in mijn hand werd ik uitgenodigd. Ik kreeg les van Maurice Jarre, Ennio Morricone, Michael Nyman en Wojciech Kilar. Het heeft mijn visie op filmmuziek helder gemaakt. Muziek maken als filmmuziek kan elke componist. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom wat je met die filmmuziek doet! Veel filmmuziek is inwisselbaar. Kijk maar eens naar die tv-series. Vanaf dat moment wist ik het. Niet elke acteur is ook een filmacteur. En niet elke componist is een filmcomponist. Je moet er eer in scheppen filmmuziek te maken. Het uiteindelijke doel is dat de film beter van de muziek moet worden, zodat je dat tijdens de eindmontage ook feilloos kan zeggen. Je moet dit vak je eigen maken."

Vijf films

Pratend over Essen: "Dit is bepalend voor mijn kijk op filmmuziek. Ik wil dan ook het liefst bij de hele filmproductie betrokken worden. Tot de eindmontage toe. Zo heb ik met Pieter Verhoeff eindeloze gesprekken gevoerd. Ik wil muziek maken waarvan iemand onder de indruk is. Mijn belangrijkste les: het gaat niet om de muziek maar om de film. Dit gegeven voedt je om keuzes te maken. Ik componeer nu vooral voor jonge filmers. Het laatste halfjaar zijn er maar liefst vijf films van mij verschenen en allemaal met goede regisseurs zoals Paula van der Oest en Martin Koolhoven. Ik ben maar voel me ook gezegend met zulke mensen en prachtige films. Vooral De grot is een meesterwerk."

Over het bespelen van een instrument: "Dat kan ik eigenlijk niet. Die gitaar stelt niets voor en ook piano spelen kan ik nauwelijks. Schrijven kan ik wel. En ik arrangeer ook alles. Ik componeer en arrangeer dus. Dirigeren doe ik ook niet. Weet wel exact hoe ik het wil hebben. Ook met het mixen. Ik weet precies wat ik wil horen. En ben dan ook niet snel tevreden.”

Stijl

Voor De Poolse bruid maakte ik twaalf minuten muziek. Mijn eerste score was heel warme, romantische muziek. De producent vond het niets. Die wilde liever geen dan wel muziek. Ik maakte de muziek opnieuw. Iets met percussie en een basklarinet. En dat werkte fantastisch!"

Bestaat er zoiets als een Fons Merkies-stijl? Herkennen anderen je muziek? Merkies: "Elke film is anders. Kijk naar De Poolse bruid en All Stars. Grote tegenstellingen. Ook in de muziek. In Met grote blijdschap zat veel sound design. Daar gaat de muziek over in het overige filmgeluid en andersom. Gekke muziek, gekke geluiden, muziek zonder thema. All Stars heeft die thema's weer wel. Voor een buitenstaander is dat dus moeilijk herkenbaar. Ik beweeg me in het hele circuit tussen de grotere commerciële films en de art house-films. Daar zitten veel afwisselende films bij met vaak aparte muziek. Martin Koolhoven zegt dat hij mijn stijl herkent. Maar hij kent me ook goed. Maar welke stijl? Volgens mij zit het hem in de voorliefde voor de klankkleur en niet in de instrumentatie.

Collega's

“Ik let trouwens altijd op de muziek. Het is een afwijking, een extra zintuig, ik kan niet anders. En ik vind er altijd wel iets van. Dat sla ik onbewust op: een bepaalde aanpak, akkoorden, geluid, alles. Mijn hersenen gebruik ik als een soort opschrijfboekje in mijn hoofd. Voor Lek heb ik het geluid van een luchtbuis gesampled. Ook heb ik vrij veel gitaar gebruikt, met allerlei vervormingen. Ook gebruik ik regelmatig een temptrack. Vooral de muziek voor American Beauty is in de mode. Die gebruikte ik ook voor de score van Monte Carlo. Bij AmnesiA pakte dat goed uit, voor Monte Carlo niet. In principe haal ik nooit een cd uit de kast met voorbeelden."

Heb je goede voorbeelden? "Goede filmmuziek die dicht bij me ligt. Morricone bij voorbeeld met The Mission en Once Upon a Time in America. Nino Rota voor zijn Godfather-score. Of de muziek van John Williams. Ik zou graag op mijn manier zo'n Williamsachtige score willen schrijven. Heel meeslepend. Hou ook van Piovani, Thomas Newman, Howard Shore, Danny Elfman. Ik ben geen Zimmer fan. Wel weer van Herrmann (Vertigo) of Jerry Goldsmith. Zijn muziek voor Basic Instinct is heel goed gedaan."

Filmografie

1994 Eenmaal geslagen nooit meer bewogen

1995 De schaduwlopers

1996 De nieuwe moeder

1996 De orde der dingen (korte film)

1996 Lap rouge (doc.)

1996 Red Rain (kort)

1997 All Stars (cd-single op Polydor 573372-2)

1997 Afscheid (kort)

1997 De tranen van Castro (kort)

1997 Just a Moment (kort)

1997 Het duister licht (tv-drama)

1997 Mijn familie (doc.)

1998 Celluloid Blues (tv-drama)

1998 De man met de hond

1998 De Poolse bruid (cd op RCV 2603)

1998 De zeven deugden - Doolhof (tv-drama)

1998 Kort Rotterdams (kort)

1998 Meedingers (tv-drama)

1998 Novellen - Everest (tv-drama)

1998 Novellen - Gekruiste vingers (tv-drama)

1998 Novellen - Tussen de Bomen (tv-drama)

1998 Het 14de kippetje (cd op BMG Ariola 74321 618312)

1998 De trip van Teetje

1999 De zeven deugden - Wodan (tv-drama)

1999 Dichter op de Zeedijk (tv-drama)

1999 Enigma

2000 Lek

2000 Les diseurs de vérité

2000 De kapsalon (tv-drama)

2000 Rua do cinema (doc.)

2000 Suzy Q (tv-drama)

2000 Dalheim (kort)

2000 Het negende uur (tv-drama)

2000 I Want You, Not the Money (kort)

2000 Ochtendzwemmers (tv-film)

2000 Tus ojos negros (kort)

2001 AmnesiA

2001 Met grote blijdschap

2001 De grot

2001 Monte Carlo

2001 Zus en zo


N.B. Van een enkele film verscheen een soundtrack. Daar staat echter geen muziek van Fons Merkies op. De eerste soundtrack met zijn muziek moet dus nog komen.

JW

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 120
Andere artikelen:
Paul M. van Brugge - Portret
Henny Vrienten - Miniportret
Fons Merkies - Portret
Boekbespreking - Sound and Vision
Boekbespreking - Filmjaarboek 2000
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy