Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Music of Hollywood - Concertverslag
Score 182, 28 08 2015

‘MUSIC OF HOLLYWOOD’ IN PRAAG
Het concert

Voor de vierde keer werd in de Tsjechische hoofdstad een liefdadigheidsconcert gegeven waar filmmuziek centraal staat. Ook dit keer was het liefdadigheidsdoel de strijd tegen kanker. Ik had van deze concerten gehoord omdat ze elk jaar wel een bekende componist hebben en zijn of haar muziek dan spelen. Componisten zoals Patrick Doyle, Elliot Goldenthal en Rachel Portman zijn de revue al gepasseerd. Dit jaar werd aangekondigd dat er muziek zou worden gespeeld van Harry Gregson-Williams en John Powell. Deze twee componisten heb ik persoonlijk heel hoog zitten. Gregson-Williams' muziek van Spy Game is één van mijn eerste scores en Sinbad: Legend of the Seven Seas is één van mijn favorieten in mijn collectie. John Powell is pas later onder mijn aandacht gekomen. X-Men: The Last Stand en How to Train Your Dragon draai ik op dit moment grijs in mijn auto.

Na het kopen van de kaarten kreeg ik te horen dat in ieder geval John Powell niet aanwezig kon zijn. Ook Harry Gregson-Williams was onzeker. Na dit nieuws werd aangekondigd dat er ook muziek gespeeld zou gaan worden van de componist Fernando Velázquez die onder andere de muziek heeft geschreven voor de Spaanse horrorfilm The Orphanage en de actiefilm Hercules met Hollywoodster Dwayne Johnson in de hoofdrol.

Harry

De eerste helft van het concert stond volledig in het teken van Harry Gregson-Williams die gelukkig op het laatste moment er wel kon zijn. De avond werd geopend door mijn topper Sinbad: Legend of the Seven Seas. Het was fantastisch om deze suite live te mogen horen. Een ervaring die ik niet snel zal vergeten. Spy Game met sopraansolo van Markéta Mátlová deed mij ook een traantje wegpinken. Daarna werden suites van Kingdom of Heaven, Bridget Jones: The Edge of Reason en Chronicles of Narnia gespeeld die in de Dvořzák-zaal prima klonken, zonder enige vorm van versterking. Vóór de pauze aan rende Harry zelf het podium op om Shrek te dirigeren. Eerst moest nog wel zijn stropdas af, jasje uit en de veters nog even gestrikt worden. Harry te zien dirigeren bracht echt een extra dimensie aan dit mooie stuk.

John en Fernando

Na de pauze werden drie werken uitgevoerd van John Powell. Het eerste werk was een suite van How to Train Your Dragon 2. Voor het tweede deel van deze filmreeks heeft John Powell mooie nieuwe muziek geschreven. Zo kwam het ‘mother’-thema heel mooi naar voren. Voor mij was er wel de kleine teleurstelling dat geen van de terugkomende thema’s uit het eerste deel gespeeld werden. Na Ice Age 3 was het de beurt aan The Last Stand. Ik had hier hoge verwachtingen van. De ‘Phoenix’-thema’s brengen mij rillingen over de rug. Helaas was het in dit geval ook zo dat uitgerekend deze thema’s niet gespeeld werden. Alleen het laatste nummer van de soundtrack werd uitgevoerd. Waarschijnlijk had ik mijn verwachtingen te hoog. Niets ten nadeel van het Tsjechisch Nationaal Symfonie Orkest dat dit concert prima heeft uitgevoerd.

  Harry Gregson-Williams dirigeert het Tsjechisch N. S. orkest (foto: Václav Horecký)
 
Hierna nam Fernando het dirigeerstokje over van dirigent James Shearman. Zijn gedeelte begon met The Orphanage. Niet te geloven dat dit werk voor een horrorfilm was geschreven. Na Zip & Zap and the Marble Gang, Crimson Peak en The Impossible werd Fernando’s blok afgesloten door het machtige Hercules.

Toetje

Als laatste nummer stond Chicken Run op het programma omdat dit geschreven is door John Powell en Harry Gregson-Williams samen. Het is altijd leuk om te zien hoe de koorleden op hun kazoos spelen en het klinkt elke keer weer fantastisch. Natuurlijk werden er nog toegiften gedaan. Harry dirigeerde, nu met jasje en dasje, Prince of Persia. En ook Fernando deed nog een eigen werk.

Praag

Praag ligt op rijafstand van Nederland, maar er is ook eenvoudig heen te vliegen. Het is een fantastische stad waar geen enkel nieuw gebouw te vinden is. Praag heeft een rijke geschiedenis, zoals kerken, synagogen, musea en de stad zelf. Overdag is de stad wel overspoeld met toeristen die voornamelijk de astronomische klok willen bekijken. Dit maakt het centrum erg levendig. Als bonus is er altijd wel ergens in de stad een klassiek concert te beluisteren. Deze staan met borden overal in het centrum aangegeven.

Rest mij alleen nog de drie wijze lessen mee te geven van onze gids en dan ben je helemaal klaar om deze stad te bezoeken en van de muziek te genieten. Ten eerste: drinken op de markt is veel te duur, ten tweede: kijk uit voor zakkenrollers en tot slot: taxi’s lichten je graag op. Nu weet je alles om zelf van dit jaarlijkse concert te genieten volgend jaar.
                                                     
AS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 182
Andere artikelen:
Boekbespreking - Bijbelse filmscores van weleer
Music of Hollywood - Concertverslag
Flip Jansen - Interview
Meirmans/Oonk/Wiegel - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy