Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Bijbelse filmscores van weleer
Score 182, 28 08 2015

BOEKBESPREKING: Bijbelse filmscores van weleer
Marsen, fanfares, romantiek, grootse symfonische orkesten, af en toe een snufje etnisch. Bijbelse filmscores uit de naoorlogse jaren hebben hun stempel gedrukt op de ontwikkeling van de filmmuziek. Een boek over dit specifieke filmmuziekgenre is onlangs verschenen. Na westerns en sciencefictionfilms is nu de Bijbelse film aan de beurt om muzikaal onderzocht te worden.

Epic Sound heet het boek van Stephen C. Meyer, onderzoeker aan de Universiteit van Syracuse in Syracuse, New York. Meyer steekt het belang van de muziek die grootheden als Alfred Newman, Elmer Bernstein en bovenal Miklós Rózsa schreven voor films als The Robe (1953), The Ten Commandments (1956) en Ben-Hur (1959) niet onder stoelen of banken. De invloed van deze en andere Bijbelse scores is vandaag de dag nog voelbaar, getuige films als Gladiator (2000) en onlangs nog Exodus: Gods and Kings, beide van Ridley Scott. 

Wat de lezer van dit boek voorlief moet nemen is een brede historisch-culturele uiteenzetting die Meyer telkens vooraf laat gaan aan de bespreking van de door hem onderzochte scores. Want film en score passen naadloos in de jaren na de Tweede Wereldoorlog waarin de Verenigde Staten zich intensief bezighielden met religie en daarnaast worstelden met hun rol als kersvers wereldleider. Dat er ook economische en technische redenen ten grondslag lagen aan de hausse aan Bijbelfilms komt slechts zijdelings ter sprake. De eerste score die Meyer bespreekt is die van Victor Young voor Samson and Delilah (1949). Die wortelde nog deels in een vooroorlogse traditie en werd daarom niet echt als vernieuwend gezien. Dat laatste gold wel voor Quo Vadis (1951), waarvoor Miklós Rózsa langdurig en gedegen onderzoek deed naar de muziek uit de beginjaren van onze jaartelling. Hoogtepunten binnen het genre waren The Ten Commandments en Ben-Hur, films die ook door hun enorme omvang en budget perfect aansloten bij de overdaad van de late jaren '50 in de Verenigde Staten. Na de grandeur van deze scores verdween dit specifieke genre via films als King of Kings (1961) en The Greatest Story Ever Told (1965) langzaam uit beeld.

Meyer besteedt niet heel veel aandacht aan de muziek van de Bijbelse blockbusters. De bijbehorende films en hun plaats in de toenmalige Amerikaanse samenleving worden uitvoerig beschreven en daardoor lijkt het alsof de superlatieve scores wat onderbelicht blijven. Gezien hun omvang, een ander kenmerk van die scores, is dat soms wat jammer. 

Epic Sound: Music in Postwar Hollywood Biblical Films. Stephen C. Meyer. Indiana University Press, Bloomington, 2015. ISBN 9780253014511, 273 blz. Prijs: € 32,99 (Bol.com).

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 182
Andere artikelen:
Boekbespreking - Bijbelse filmscores van weleer
Music of Hollywood - Concertverslag
Flip Jansen - Interview
Meirmans/Oonk/Wiegel - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy