Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Henny Vrienten - Miniportret
Score 120, 27 01 2006



Henny Vrienten - Miniportret - Verschenen in Score 120, september 2001

Henny Vrienten

Lezers van Score kennen Vrienten. Aan hem wijdden we grotere interviews in Score 71 en Score 109. In 1996 kreeg hij al een Gouden Kalf. Zijn productie en niveau van componeren heeft hij de laatste jaren kunnen handhaven. In oktober gaat De ontdekking van de hemel in première. Daarover praatten we onlangs met hem in zijn Amsterdamse huis. Vrienten is bezig met de afronding van de soundtrack-cd die bij Virgin uitkomt. Hij laat wat stukjes horen. Grootse orkestrale muziek met koor en stemmen. Een sterk ritmische ondertoon. Gedachten aan de eveneens orkestrale muziek van Christopher Young doemen op. Dit is on-Nederlands en zeker niet "typisch" Vrienten. Hij heeft met deze muziek weer grenzen verlegd. Zijn eerste grote, bijna Hollywoodachtige, filmscore.

The Discovery of Heaven, een internationale productie met een Engelse cast, is de tweede film van regisseur Jeroen Krabbé. Wanneer ben je er bij betrokken? Vrienten: "Jeroen was er al een hele tijd mee bezig. Hij had me al een paar keer gezegd dat hij met een groot project bezig was. En als het zou doorgaan dat ik de muziek zou maken."

MO

Is de film anders dan je gewend bent? "Het was ingewikkeldere, zwaardere, grotere muziek dan ooit. Zware thema's, een zwaardere score, breder en er zit een koor in. We hebben het begin september 2000 opgenomen met het Metropole Orkest, een flink uitgebreider orkest met dubbele strijkers en extra contrabassen. Het koor heb ik apart samengesteld en op diverse plekken opgenomen omdat alles niet in één keer in de studio paste."

Wanneer ben je met de muziek begonnen? Vrienten: "In een heel vroeg stadium was ik er al bij. De afronding van de film liet op zich wachten omdat er een andere editor moest komen. En ik dacht zelf dat ik het niet zou halen. Ik had maar weinig opnametijd, niet meer dan een week. Een aantal mensen hebben dag en nacht zitten schrijven voor die orkestpartijen. Het ging goed, het was op het nippertje."

Hemelthema

De film speelt zich voor een groot deel af in de hemel, waar engelen een belangrijke rol vervullen. Wat voor muziek hoort daar nu bij? "Bij hemel denk je ongetwijfeld aan engelachtige muzikale sferen. Maar daar had ik geen zin in. Toen dacht ik: hemel, als die er is, moeten daar veel mensen zijn en heel veel generaties. En die wilde ik laten horen. Met stemmen, niet zingend, maar murmelend en de muziek eromheen. Het geluid van duizenden monniken. Ik vind het goed gelukt. Het stemgeluid, de hemel dus, loopt als een rode draad door de film. Trouwens, het is een complexe film. De symbolische motieven uit Mulisch' boek moesten in beeld en geluid worden omgezet. De schrijver was er zeer over te spreken. Ik heb alle vrijheid gekregen om mijn boek te schrijven, zij hebben alle vrijheid hun film te maken, had hij bij de persconferentie gezegd.”

Andere thema's

“Voor de hoofdpersonages heb ik verschillende thema's. Voor de steeds wisselende gebeurtenissen heb ik een thema, dat ik telkens op die momenten laat terugkomen. De muziek is groots, orkestraal. Dit keer geen gekke geluiden of aparte instrumenten wat ik anders doe. Hoewel, ik laat wel een soort Portugese gitaar horen. Maar de muziek is overwegend orkestraal.

Mijn muziek is nu eenmaal klein, voorzichtig. Ben toch ook wel wat angstig voor grote muziek. Kleine muziek is ook niet zo dwingend. Nu is het wel groots, maar dat komt door die hemel. En deze film vraagt nu eenmaal om grotere muziek."

Zit er een song in de film? "Neen, de muziek is uitsluitend instrumentaal met veel stemmen op de achtergrond."

Vrienten is deze zomermaanden bezig de soundtrack-cd af te maken. Hij is nog steeds een veelgevraagd componist en moest in de tijd dat hij met deze film bezig was, vier à vijf andere films laten gaan waarvoor hij werd gevraagd. Maar Vrienten volgt een nieuw policy. Hij wil niet van alles doen, maar de tijd nemen voor wat langere projecten, zoals nu voor zijn vriend George Sluizer voor wie hij binnenkort de muziek maakt voor diens Het stenen vlot, een Spaans-Portugese productie.

Goede filmmuziek

Gebruik je een temptrack? Vrienten, fel: "Nooit! Dan ga je het naspelen. Ik vraag altijd om cleane banden, geen muziek. Wil andere muziek ook niet horen. Ik gebruik trouwens ook geen computer. Ik maak muziek, speel met banden, instrumenten en geluiden. Ik hou me met kleine filmmuziek bezig. Dat hoort bij me. Trouwens, ken je de muziek van Magnolia? Vond ik schitterend. Maar vooral ook de score van Elliot Goldenthal voor Titus. Geweldig!!"


Filmografie Henny Vrienten

(laatste drie jaar, zie verder Score 109)

1998 Cesare Pavese (doc.)

1999 Kruimeltje (Virgin 7243 848731 2 7)

1999 Moët and Chandon (kort)

1999 Spiegelbezoek (doc.)

2000 De verlossing (regie: Hugo Claus)

2000 Basani (doc.)

2001 The Discovery of Heaven (cd bij Virgin verwacht)

2001 Het stenen vlot (regie: George Sluizer)

2001 ED (VARA tv-serie)

2002 Pietje Bel (kerstfilm van 2002)

JW 

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 120
Andere artikelen:
Paul M. van Brugge - Portret
Henny Vrienten - Miniportret
Fons Merkies - Portret
Boekbespreking - Sound and Vision
Boekbespreking - Filmjaarboek 2000
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy