Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Paul M. van Brugge - Portret
Score 120, 27 01 2006



Paul M. van Brugge - Portret - Verschenen in Score 120, september 2001

Geboren Rotterdammer (1959). Componist, arrangeur en voormalig toetsenist van diverse bands en theaterproducties. Schrijft ook concertante muziek. Integratie van het jazz- en modern-klassieke idioom en een krachtige expressiviteit zijn kenmerken van zijn werk. Sinds 1997 hoofdvakdocent compositie/arrangeren aan het Conservatorium te Rotterdam. Geeft sinds 1998 jaarlijks masterclasses filmmuziek aan de Nederlandse Film en TV Academie. Schrijft momenteel nieuw werk voor diverse ensembles. En filmmuziek niet te vergeten. Vaste componist van regisseur Alejandro Agresti, voor wie hij al dertien films van muziek heeft voorzien. Belangrijkste films tot nu toe: Wings of Fame (1990), Lang leve de koningin (1995), De rode zwaan (1999) en nu Down voor regisseur/producent Dick Maas.

Start

Van Brugge verdeelt al jarenlang zijn tijd tussen het schrijven van filmmuziek enerzijds en concertmuziek anderzijds. Soms moet hij aanbiedingen afzeggen door gebrek aan tijd, zoals De omweg, De vriendschap, Magonia en Claim. Van Brugge: "Ik wil ruimte blijven maken voor het schrijven van m’n eigen werk, ook omdat ik daarmee de eigenheid in m’n filmmuziek kan blijven ontwikkelen.”

Hoe kwam je aan de opdracht voor Down? De componist: "Dick Maas kende ik natuurlijk van Wings of Fame en Lang leve de koningin. Dick heeft die films geproduceerd en ik schreef daar de scores voor. Hij heeft me daarna ook gevraagd voor Do Not Disturb, maar daar had ik geen tijd voor." Toch is het heel bijzonder dat jij nu de muziek voor Down moest maken, alle vorige films van Maas deed hij de muziek zelf. Van Brugge: "Dick heeft ook de ambitie dat zelf te willen doen, en hij kan adequate filmmuziek schrijven voor zijn films. Ik ben dan ook vereerd dat hij me gevraagd heeft. Ook is de combinatie van producent, regisseur en componist heel uniek. Dat zie ik in Nederland niemand doen. Een heel loffelijk streven."

Opnamen

Van Brugge werd al in een heel vroeg stadium bij de film betrokken. Is de muziekproductie voor Down (geen remake, maar gebaseerd op Maas' vorige film De lift) anders dan bij je vorige scores? Van Brugge: "Nauwelijks. Ik had de beschikking over het Praags Filharmonisch Orkest, maar kende ze al van De rode zwaan. Binnenkort werk ik waarschijnlijk weer met ze samen bij Tom & Thomas. Ik vind dat de score van Down een fantastische klank heeft. Ik heb 68 minuten muziek opgenomen in vier sessies van vier uur elk en hield nog 1½ uur over ook. Als componist ben ik vrij exact en alles was tot in detail uitgeschreven door mijn copyist. Het is muziek voor een symfonische bezetting, een groot orkest, zonder koor. Verschil met m’n vorige scores is dat het hier een combinatie van elektronische en akoestische muziek betreft. De elektronische geluiden heb ik apart laten maken en opgenomen en daarna als rhythmtracks geïntegreerd. Dat had ik zo nog nooit eerder gedaan, maar het is iets wat ze in Hollywood dagelijks doen.

Thema's

“De elektronische muziek is puur percussie, voor het ritme. De lift heeft niet zozeer een melodie die als thema terugkeert. Omdat de lift in zo veel scènes voorkomt, zou je de neiging hebben dat thema telkens te herhalen. Dat heb ik niet gedaan. De hoofdpersoon, de lift dus, heeft wel een herkenbaar klankidioom en ritme. Het gaat om de klankkleur, de suspense. Het laatste half uur van de film klinkt er continu muziek."

Hoe ver gaat je bemoeienis als componist bij deze film? "Ik heb gecomponeerd en geproduceerd, niet gedirigeerd deze keer. Ook heb ik me niet met de allerlaatste mixfase van het totale filmgeluid bemoeid. Wel had ik een uitgebreide demofase met Dick Maas. Hij wilde gewoon veel demomateriaal horen, dat trouwens uiteindelijk bijna allemaal in orkestrale vorm is gebruikt in de film. Ik heb de uiteindelijke score op maat aangeleverd en de mixage vond eind maart in de Pinewoodstudio’s in Londen plaats. Het eindresultaat heb ik nog niet gehoord. Wist je trouwens dat er een song is gebruikt van Aerosmith voor de aftiteling? En Dick heeft zelf de begintitels gecomponeerd, daar had ik na een aantal demorondes geen tijd meer voor. We hebben die titels (elektronische muziek) nog wel samen afgemixt.”

Orkest

Van Brugge werkte vaker met het Praags Filharmonisch Orkest. Lezers kennen dit orkest vanwege de vele cd-opnamen met nagespeelde filmmuziek voor het Engelse label Silva Screen.

Wat zijn Van Brugge's ervaringen? "We gaan naar Praag omdat het daar gewoon goedkoper is. Verder zijn het natuurlijk ook rasmuzikanten. Het orkest is een geoliede machine, het neemt heel veel filmmuziek op. Ze doen ook veel buitenlandse producties. Ik vind het een typisch filmmuziekorkest. Maar omdat ze veel van hetzelfde doen, steeds maar weer die op elkaar lijkende filmmuziekthema's en die korte stukjes, moeten ze oppassen dat ze niet lui worden. Toen ik vlak voor de opnames van de score voor De rode zwaan met de dirigent zijn partituur doornam, verzuchtte hij: ‘This is not film music, this is a concert!’ Mijn filmmuziek is inderdaad soms complex; kleurrijk, soms melodieus, maar altijd met een gelaagde structuur. Zo werk ik nu eenmaal. Bij de score voor Down heb ik de hobo’s vervangen door sopraansaxen, de fagotten vervangen door drie basklarinetten en een contrafagot en vijf extra contrabassen toegevoegd. Dat was nodig voor de sfeer. Die instrumentatie is het uiteindelijke klankidioom voor de lift."

CD

Zijn er cd-plannen? "Dat weet ik eigenlijk nog niet. Ik twijfel of de muziek daarvoor geschikt is. Ik zou wel een verzamel-cd willen maken van mijn filmmuziek. Ik heb net de score geschreven voor Villa des Roses van Frank van Passel. De film komt dit najaar in Gent of Venetië uit. Daarvan zou ik wel een cd willen laten maken met toevoeging van een dialoogsynopsis. Die filmmuziek is goed te beluisteren zonder beeld, en er is veel van mijn eigen identiteit in te herkennen."

Filmografie

(Laatste vijf jaar, zie verder Score 100)

1997 Het elektronische gordijn (doc.)

1997 Lang leve de koningin (tv-serie)

1997 Jean Rhys (doc.)

1997 The Cross

1997 De man met de camera (stomme film uit 1913)

1998 De Eindhovensche Golf (doc.)

1998 Somberman's actie

1998 De ziener (tv-drama)

1998 Wind with the Gone

1998 fl 19,99

1998 Winter '89

1998 Het hofvijversprookje (openluchtfilm)

1998 Letter en geest (doc.)

1999 De rode zwaan

2000 Yo soy asi (doc)

2000 A Night with Sabrina Love

2000 A Saf Flower in the Sand (tv)

2001 Down

2001 Villa des Roses

2001 Tom & Thomas

N.B. Muziek van Van Brugge verscheen tot dusver alleen op de cd van de bioscoopfilm Lang leve de koningin (Bonnet Records BOR 96019414, 1997) en de verzamelaar Filmmuziek waarop zijn hoofdthema van Secret Wedding uit 1988 te horen is (EOP 95368-2, 2000).

JW

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 120
Andere artikelen:
Paul M. van Brugge - Portret
Henny Vrienten - Miniportret
Fons Merkies - Portret
Boekbespreking - Sound and Vision
Boekbespreking - Filmjaarboek 2000
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy