Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Filmmuziekserie Beurs van Berlage
Score 119, 03 02 2006



FILMMUZIEKSERIE BEURS VAN BERLAGE - Verschenen in Score 119, juni 2001

Voor de tweede keer organiseert het Nederlands Philharmonisch Orkest een filmmuziekserie. De eerste reeks van vorig seizoen was zonder meer succesvol te noemen. Zowel qua muzikale inhoud als opkomst van publiek had de organisatie geen enkele reden tot klagen. De verwachtingen voor deze nieuwe reeks waren dan ook hooggespannen.

Max Tak

Het Filmorkest Max Tak mocht medio februari het spits afbijten met het eerste concert. Filmorkest Max Tak is een twaalfkoppig orkest met strijkers, riet- en koperblazers, slagwerk, piano en dirigent Leonard van Goudoever. Dit orkest heeft al jarenlang bekendheid met het begeleiden van zwijgende films, zoals The Gold Rush van Charles Chaplin. Inmiddels is dit begeleiden uitgegroeid tot een bijzondere vorm van muziektheater met filmbeelden, beeldanimatie, toneelspel, mime en liedjes. Voor een net half gevulde zaal begon het orkest het programma met Symphony in E Motion. Deze stomme film werd door het Nederlands Filmmuseum speciaal gemonteerd voor het orkest. Bij het maken van deze filmcollage werd de gangbare relatie tussen film en muziek omgekeerd. De filmbeelden volgen de emoties van de vier karakteristieke delen van deze romantische symfonie. De film toont beelden van mensen die een filmportret van zich laten maken, een expositie van koppen uit het begin van de vorige eeuw. De muziek is van Astor Piazzolla.

In Erotiek Anno 1895 gebruikt het orkest dans- en amusementsmuziek uit de jaren ’20 en ‘30. Datzelfde doet het orkest met de begeleiding van Walt Disney's eerste tekenfilm Alice and the Dogcatcher uit 1924, een ongelooflijk knap stukje film van Disney waar speelfilm en tekenfilm door elkaar heen lopen. Heel moderne muziek (van Milhaud) wordt gespeeld bij de film Het zandkasteel van Co Hoedeman uit 1978. Het zijn beeld voor beeld gemonteerde opnames van zand en zandfiguren die een soort scheppingsverhaal vertellen.

Het korte programma wordt besloten met de film The Immigrant van Charles Chaplin, met muziek helemaal in de traditie van dirigent Max Tak van het voormalige Tuschinski Theaterorkest. Het Filmorkest Max Tak maakte er een alleraardigste voorstelling van. De kwaliteiten van het orkest kwamen goed tot uiting. Een stel enthousiaste musici met een nog enthousiastere dirigent. Jammer dat het geheel wat sfeerloos was (te weinig mensen in een te grote ruimte) en net te kort om er nog meer van te genieten. Daar kon ook de voortreffelijke presentatie van Jac. Goderie niets aan veranderen.

Metropole Orkest

Begin april nam het Metropole Orkest de muziek van Henny Vrienten op voor de film The Discovery of Heaven onder regie van Jeroen Krabbé. Vrijwel tegelijkertijd speelde het MO een dubbelconcert voor een uitverkochte Beurs van Berlage in Amsterdam. Muziek uit Nederlandse films en tv-series luidde het thema. Met filmbeelden, foto's en opnieuw de gezellige babbel van Goderie, konden we twee uur luisteren naar Neerlands beste muziekband. Over het MO zijn we lovend, zie onder meer de aandacht voor het orkest in Score 108. Wat we op muzikaal gebied konden verwachten, kwam uit: een vlekkeloos en soepel verlopend muzikaal programma met filmthema's die vrijwel iedereen wel kent en waarbij de diverse speelstijlen van het orkest goed tot uiting kwamen. Een heerlijk avondje thema's luisteren.

Ze kwamen allemaal voorbij: Soldaat van Oranje (onverslaanbaar het beste Nederlandse filmthema ooit), Turks fruit, Help de dokter verzuipt, München '74 (een tv-film), Grijpstra en de Gier, Op hoop van zegen (allemaal van Rogier van Otterloo), Jurre Haanstra's muziek voor De brug, De kleine blonde dood, Wij Alexander en Baantjer, Vrientens sprankelende thema voor Kruimeltje, de thema's voor de tv-series Zwarte sneeuw, Het wassende water, Otto Kettings mooie thema voor Dokter Pulder zaait papavers, Robert Heppeners De stem van het water, natuurlijk Fanfare, het licht klassieke thema van Bob Zimmerman voor De avonden, en een medley van Ruud Bos' muziek voor Pastorale 1943, Rooie Sien en Sterren stralen overal. Het enige niet-Nederlandse fragment kwam van Loek Dikker: de finale voor zijn Amerikaanse film Telling Lies in America, destijds wel door het MO opgenomen. Een prima programma, dat wel, maar echte muzikale uitschieters ontbraken. Wellicht kwam dat ook door het ontbreken van instrumentale en vocale soli.                           

JW

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 119
Andere artikelen:
Zwijgende films in concert - Vooruitblik
Oscar 2001: Oscar goes east
Jeff Rona - Portret
Filmmuziekserie Beurs van Berlage
Boekbespreking - The Reel World
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy