Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Het salaris van de componist - Profiel
Score 118, 10 02 2006



HET SALARIS VAN DE COMPONIST - Verschenen in Score 118, maart 2001

Dat (Amerikaanse) filmcomponisten niet de gages opstrijken waarmee de sterren van Hollywood naar huis gaan, zal duidelijk zijn. Niemand in de business kan per slot van rekening tippen aan de tientallen miljoenen dollars - plus soms ook nog een aandeel in de winst - die de Harrison Fords, de Brad Pitts en de Tom Cruises per film incasseren. Maar hoeveel verdienen de componerende mannen en die enkele vrouw dan wel? Daarover deed het Canadese filmblad Film Music onlangs een boekje open (zie ook: www.filmmusicmag.com).

Deal

Een producent sluit doorgaans met een componist f een package deal f een creative fee deal. In het eerste geval krijgt de componist betaald voor een product dat helemaal 'af' is: de kosten van de studio, van de orkestratie, de muzikanten, de opnametechnici, ze zijn allemaal voor rekening van de componist. In het tweede geval komen de kosten van al die ondersteunende, maar broodnodige faciliteiten en mensen voor rekening van de producent en krijgt de componist betaald voor zijn creatieve werk: het schrijven van een score. In de dagen dat er nog met grote live-orkesten werd gewerkt, was de laatste variant de meest gangbare contractvorm. Tegenwoordig zie je creative fee deals gewoonlijk alleen bij die films die een behoorlijk hoog budget hebben of bij tv-series die gebruik maken van een op zijn minst behoorlijk orkest; Star Trek is daarvan een goed voorbeeld. Lowbudgetfilms en het gros van de tv-shows en tv-series bieden componisten in de meeste gevallen package deals. Vrijwel altijd behouden componisten het recht op de zogenaamde 'writer's share of performing rights royalties,' maar is het 'publisher's share' een punt van onderhandeling. Werkt de componist voor de Amerikaanse netwerk-tv of levert hij zijn diensten aan een film met een gemiddeld tot een hoog budget, dan kan hij de 'publisher's share' wel op zijn buik schrijven. In de overige gevallen kan erover onderhandeld worden. Wint de componist, dan resulteert dat meestal in een lagere gage.

Tarieven

Ook van orkestrators, dirigenten en muzikanten is in grote lijnen bekend wat ze verdienen. Voor de laatsten gelden uurtarieven die kunnen variren van 60 tot 92 dollar, afhankelijk van de schaal van de film en het al dan niet lid zijn van de vakbond. Ook de locatie doet ter zake: buiten Los Angeles zijn musici een stuk goedkoper en krijgen ze soms maar 50 dollar per uur. Dirigenten krijgen betaald voor elke opnamesessie. Ze krijgen soms 200% van het bedrag dat een individuele muzikant ontvangt, maar meestal zelfs 300%. Orkestrators ten slotte worden betaald per pagina, hetgeen doorgaans overeenkomt met vier maten volledig uitgeschreven muziek. Hun verdiensten lopen uiteen van 19 tot 53 dollar, afhankelijk van de grootte van het orkest en het projectbudget. Deze bedragen zijn geen wet van Meden en Perzen. Er zijn nu eenmaal altijd uitzonderingen. Hans Zimmer (foto), John Williams (foto) en andere vergelijkbare grootheden valt ongetwijfeld een financieel gesproken royaler behandeling ten deel.

HM


Dit zijn de bedragen (in dollars):


Film

lowbudgetfilm mediumbudgetfilm highbudgetfilm
studio feature
(creative fee = cf)
50.000
150.000 - 250.000
meer dan 500.000
studio feature
(package deal = pkg)
50.000

175.000 - 200.000

meer dan 300.000
indie feature (cf) 5.000 50.000 meer dan 125.000
indie feature (pkg) 5.000
50.000
meer dan 100.000
documentaire (pkg) 10.000 50.000
70.000 - 100.000
guerilla indie feature
(zeer onafhankelijk gemaakte film, pkg)
5.000

20.000

30.000 - 50.000

direct op video (pkg) 4.000
15.000
35.000 - 50.000
studentenfilm - 3.500 7.500

Televisie

tv-film van de week (pkg) 10.000 - 25.000 30.000 - 50.000 meer dan 75.000
netwerk drama serie (pkg) 10.000
18.000
25.000
kabelnet serie (pkg) 8.000
16.000
23.000
kabelnet natuurdoc. (pkg) 8.000
15.000
25.000
netwerk animatieserie (pkg) 5.000

15.000

30.000

kabelnet comedy (pkg) 3.000
7.000
10.000

Multimedia

cd-rom of interactief spel (30 min. muziek) 15.000

30.000

55.000



Meer informatie:

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 118
Andere artikelen:
Het salaris van de componist - Profiel
Theodore van Houten - Interview
Mark Isham - Portret
Boekbespreking - Filmjaarboek 1999
Boekbespreking - Film Composers in America
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy