 |
|
|
|
|
|
|
Componisten |
|
 |
|
|
|
Albums |
|
|
Tracks |
|
| |
| |
GENT-WORKSHOP - Verschenen in Score 117, December 2000
Een dag na het Zimmer-concert was er een seminar over filmmuziek. Helemaal boven in de Sint Pieters Abdij van Gent vulden zo'n 130 mensen een mooie ruimte waar de hele dag gepraat werd over de relatie tussen componist en regisseur. Onder de bezielende titel The Creative Partnership luisterde het gemêleerde gezelschap (veel studenten, maar ook jonge componisten en filmmmakers) naar de praktijkverhalen van een aantal bekende componisten. De Belgische componist Dirk Brossé mocht het spits afbijten in gezelschap van regisseur Stijn Coninx en zijn collega Roland Verhavert. Zoals gebruikelijk vulde Brossé meer dan de helft van de tijd dit gesprek, waarbij ieder met zijn eigen verhalen aanvulde hoe belangrijk de relatie tussen componist en regisseur wel is voor het uiteindelijke eindresultaat.
 In het tweede blok componist-regisseur was het de beurt aan regisseur Régis Wargnier en componist Patrick Doyle over hun samenwerking bij de film East-West. Dit was gemakkelijker te volgen mede door de humor die beide sprekers ten toon spreidden.
Na de lange middagpauze was 'session three' aan de beurt: het echtpaar Julie Taymor (regisseur) en Elliot Goldenthal (componist). Hun samenwerking en werkwijze rond de nieuwe film Titus stond centraal, maar beiden konden het ook niet nalaten over hun theaterervaringen te praten.
De dag werd afgesloten met John Powell en Henning Lohner (Zimmer meldde zich af) over Media Ventures, het componistencollectief waarover Hans Zimmer de zakelijke leiding heeft.
Deze vier lezingen waren uitermate boeiend, zeker voor het grootste deel van het gehoor, de studenten. Voor ingewijden waren het grotendeels bekende verhalen. Conclusie van het geheel: samenwerking tussen componist en regisseur is heel belangrijk om tot een goed eindproduct te komen. Die samenwerking, in bovenstaande gevallen vaak al jaren durend, is gebaseerd op onderling vertrouwen en respect voor ieders deskundigheid. Een compliment voor de organisatoren is op zijn plaats. En waarom kan zoiets nu niet jaarlijks in Utrecht?

JW
|
| |
|