Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Carmen - Concertverslag
Score 115, 03 03 2006



EEN ZWIJGENDE CARMEN: OPERA ZONDER ZANG - Verschenen in Score 115, juni 2000

Zwijgende films met een live orkestuitvoering lijken een vast publiek te hebben. Met de woorden “hopelijk zien we u volgend jaar weer,” sloot Theodore van Houten van de stichting Film in Concert de inleiding voorafgaande aan de zwijgende filmopera Carmen af. Alsof hetzelfde publiek al voor de zoveelste keer aanwezig was, zo leek het. Maar misschien was dat daadwerkelijk zo, want zwijgende films plus muzikale begeleiding zijn momenteel populair.

En ook al was de grote zaal van de Oosterpoort te Groningen op deze avond (1 april jongstleden) net zoals op voorgaande avonden niet geheel gevuld, toch komt het circus van Van Houten geregeld naar het hoge noorden. Het enthousiasme van het publiek en de drukbezochte inleiding vooraf bewijzen in ieder geval dat de behoefte aan zwijgende films plus muzikale begeleiding groot is en mogelijk zelfs toeneemt. Voor het welslagen van deze voorstelling van Carmen zal wellicht hebben meegespeeld dat diverse liefhebbers werden aangetrokken: niet alleen film- en muziekliefhebbers, maar ook operaliefhebbers.

Curieus

Het was een wat rare belevenis, deze Carmen zonder zang. Regisseur Cecil B. de Mille wist natuurlijk dat geluid en zang onmogelijk waren in een tijd van zwijgende films. Dus werd er door niemand ‘gezongen’ in deze film uit 1915. In plaats van een opera zagen wij een dramatische Carmen-geschiedenis in pakweg 60 minuten. De filmkopie was haarzuiver en van goede kwaliteit. Toch zal de oorspronkelijke film langer dan een uur hebben geduurd, want niet altijd was de overgang tussen de opeenvolgende scènes perfect en her en der kon een verdwenen filmscène of een passage worden vermoed. Het deed er allemaal niet toe, want het door de Amerikaanse Gillian Anderson gedirigeerde Residentie Orkest begeleidde de film prima. De muziek was uiteraard een aaneenschakeling van herkenbare passages uit de oorspronkelijke opera, vernuftig aan elkaar gebreid door Hugo Riesenfeld. Kortom: een mini-Carmen.

Minstens zo aangenaam was de korte voorfilm La p’tite Lilie van Alberto Cavalcanti uit 1927. De destijds door de Franse componist Darius Milhaud geschreven muziek werd passend gebruikt.

Tussen beide films kon worden genoten van een door Loes Luca geschreven en uitgevoerde opera buffa in een akte, getiteld La mail-aimée du poissonnier. Getuige de staande ovatie was dit onderdeel misschien wel het meest verrassende van de avond. Wellicht komt dat ook omdat het ontbreken van zang bij de hoofdfilm tijdens deze mini-opera toereikend en op originele wijze gecompenseerd werd.

Seizoen 2000-2001

Volgend seizoen is het weer genieten geblazen. Liefst drie films staan dan op het programma van de serie Film & Muziek, wederom alle georganiseerd door de stichting Film in Concert. Achtereenvolgens worden vertoond Safety Last (1923) met komiek Harold Lloyd, Cecil B. de Mille’s eerste versie van The Ten Commandments (1923) en The Iron Mask (1929) met Douglas Fairbanks sr. Carl Davis schreef de muziek van Safety Last en The Iron Mask. Hij zal de muziek van beide films ook zelf dirigeren. De muziek voor The Ten Commandments werd geschreven door Hugo Riesenfeld en zal worden gedirigeerd door Gillian Anderson. En Theodore van Houten houdt zoals gebruikelijk de inleidingen voor het eveneens gebruikelijke publiek, hopelijk aangevuld met nieuwe liefhebbers van een filmgenre dat aandacht blijft verdienen. (Nadere gegevens volgen in komende nummers van Score.)

Paul S.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 115
Andere artikelen:
Boekbespreking: U.S. Soundtracks on CD
Saturn - Portret
Boekbespreking - The Score, Interviews With Film Composers
Legendary Movie Orchestra - Portret
James Newton Howard - Portret
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy