Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
James Newton Howard - Portret
Score 115, 03 03 2006



JAMES NEWTON HOWARD: Portret - Verschenen in Score 115, juni 2000

'IK PROBEER FILMMUZIEK INTERESSANTER TE MAKEN DAN HET NORMAAL GESPROKEN ZOU ZIJN'

Hij kan wel onder de stoel kruipen van schaamte wanneer hij zijn muziek voor Dave hoort. "De orkestratie is zo primitief. Filmmuziek schrijven is een evolutionair leerproces en ik ben pas begonnen. Ik probeer niet in herhaling te vallen maar heb toch een aantal scores geschreven die als typisch James Newton Howard klinken."

Afkomstig uit de wereld van de popmuziek maakt James Newton Howard in 1986 de overstap naar filmmuziek. Head Office heet zijn eerste film. Vijf jaar later haalt hij met The Prince of Tides zijn eerste Oscarnominatie binnen. De man die ooit Elton John en andere grootheden muzikaal ondersteunde, is een eigen muzikaal leven gaan leiden. "Ik ben er altijd huiverig voor geweest om filmcomponist te worden. Kan ik muziek op bestelling schrijven? Hoe leer ik muziek synchroon te laten lopen met de film? Ik ben zonder enige verwachting als filmcomponist begonnen en ben van het vak gaan houden."

De producties tijdens zijn beginperiode zijn wisselend. "Mijn carrière bewoog zich twee stappen vooruit en een stap terug," herinnert Howard zich. Alive uit 1993 vindt hij het keerpunt in zijn loopbaan. "Toen pas zag ik enige echte vooruitgang als symfonisch componist." Opmerkelijk genoeg is dat pas na de Oscargenomineerde The Prince of Tides en publiekslievelingen zoals Flatliners en Dying Young, maar Howard heeft genoeg van zijn eigen piano-overladen soundtracks. "Ik hoop dat ik pianoscores zoals die van Dying Young en Dave definitief achter mij heb gelaten." Een comfortzone noemt de componist het zelf, een tijd waarin je veel van hetzelfde schrijft. The Fugitive, eveneens uit 1993, biedt de mogelijkheid om eens iets anders te doen. Een moderne, ritmische thrillerscore en het levert hem prompt een tweede Oscarnominatie op.

Kip of ei?

James Newton Howard wordt gewaardeerd om zijn moderne stijl, waarbij het traditionele orkest moeiteloos wordt gecombineerd met synthesizerklanken. Voor de componist zelf is het de normaalste zaak van de wereld. "Wat was er eerst? De kip of het ei? Ik ben opgegroeid met klassieke muziek, maar ook met moderne muziek. Toen ik mijn eerste soundtrack schreef, leek het keyboard de beste oplossing om de regisseur te laten horen wat ik van plan was. Die manier is mijn methode geworden. Ik kan best zonder al die apparatuur, al zal het dan toch moeilijk worden voor mij. Het belangrijkste aan deze techniek is dat je de filmmakers kunt laten horen hoe de score ongeveer gaat klinken," legt Howard uit. The Devil's Advocate mag gerust het elektronisch hoogtepunt in zijn oeuvre worden genoemd. Computergestuurde ritmes en achterwaarts gespeelde geluiden spelen een belangrijke rol naast een immens orkest en solosopraan. "Het is in feite de grootste score die ik ooit heb geschreven," vindt James. "Het gaat over grootse thema's zoals leven en dood, goed en slecht, hemel en hel." Howard heeft de rol van het koor bewust klein gehouden. "Iedere keer als ik begon te werken, bedacht ik mij dat ik het al eens zo gedaan had en nog beter ook!" Hij duidt daarmee op de prachtige koorzang in Flatliners, de thriller van Joel Schumacher.

Thema's

Inmiddels heeft de componist er met The Sixth Sense een nieuwe duivelse thriller opzitten, die alom goede kritieken kreeg. Volgens diverse critici is de muziek voor deze laatste horrorfilm beter dan The Devil's Advocate omdat het subtieler en minder bombastisch is. Naast de soundtracks die Howard schrijft, is hij ook erg behulpzaam bij het lanceren van andermans carrières. Zo helpt hij John Frizzell een handje bij Dante's Peak en John Debney met Liar Liar. Voor beide films schrijft Howard de hoofdthema's waarna de anderen het werk af mogen maken. "Voor mij is dat niet zo'n groot offer," vindt hij. "Ik weet dat er een heleboel talent rondloopt en er is geen reden waarom die mensen niet mogen schrijven. Debney is volgens mij enorm talentvol, dus heb ik hem de rest van de score gegeven. In het geval van Dante's Peak veranderde de tijdsplanning van de film, waardoor ik geen tijd had om de score af te maken, aangezien ik al gecontracteerd was voor een andere film." Toch is de componist niet helemaal gelukkig met deze gang van zaken. "Je hebt toch het gevoel dat je de controle een beetje verliest. Voordat ik het project verlaat, probeer ik verschillende scènes klaar te hebben, zodat de regisseur en de nieuwe componist weten hoe het moet gaan klinken."

Overmatig

Hoe moet iets gaan klinken, dat is de vraag die iedere componist bezighoudt, maar Howard in het bijzonder. Als voormalig producer van popmuziek is hij er zich van bewust dat een album, ook een soundtrack, een aangename luisterervaring moet zijn. "Bij elk nummer dat ik schrijf, bedenk ik mij dat hier ook buiten de film naar geluisterd wordt. Dat is niet de beste manier om filmmuziek te componeren omdat je dan te veel in zo'n stuk wilt stoppen. Ik heb nogal de neiging overmatig te schrijven en ik moet mij dan echt inhouden. Anderzijds denk ik dat mijn muziek daardoor net een tikkeltje interessanter is dan het gewoonlijk zou zijn. En wanneer ik dan het album samenstel, laat ik de agressieve actienummers met opzet weg. Sommige muziek klinkt nu eenmaal beter met geluidseffecten," volgens Howard.

Puccini

Het zijn niet alleen actie- en thrillerscores die de 49-jarige componist uit zijn mouw schudt. Ook romantische komedies als Runaway Bride behoren tot zijn oeuvre. Voor My Best Friend's Wedding, waar hij op het laatste nippertje Alan Silvestri vervangt, krijgt hij in 1998 een Oscarnominatie. Howard over die score: "Toen kreeg ik de kans om hele romantische muziek te schrijven, wat ik erg leuk vind om te doen. En er zitten ook dramatische en komische elementen in. Je zou het misschien niet zeggen, maar tijdens een testversie hadden de producenten klassieke muziek van Puccini gebruikt, daardoor heeft mijn score ook een beetje opera-achtige klanken. Dat was een slimme zet van die jongens, want nu klinkt mijn muziek eveneens elegant." De laatste nieuwe soundtracks van Howard zijn die voor Mumford en de Disneyfilm Dinosaurs. In Amerika zijn film en cd reeds uitgebracht. Wanneer ze in Nederland komen, is nog onbekend.


Filmo-/discografie

1985
Head Office
Wildcats

1986
Tough Guys
Never Too Young to Die
8 Million Ways to Die
Nobody's Fool

1987
Campus Man
Five Corners (Varèse VCD 47354)
Russkies (Varèse STV 81335)
Promised Land (Private Music 2035-2)

1988
Tap
Go Toward the Light (tv)
Off Limits (Varèse 704450)
Some Girls
Everybody's All American

1989
Men (tv)
Major League (Curb ZK 74277-2)
The Package

1990
The Image (tv)
Three Men and a Little Lady (Hollywood HR 61040-2)
Flatliners
Revealing Evidence (tv)
Somebody Has To Shoot the Picture (tv)
Marked for Death (Delicious 443002-2)
Coupe de Ville
Pretty Woman

1991
King Ralph
Guilty by Suspicion (Varèse VSD 5310)
My Girl (Epic 469213-2)
The Prince of Tides (Columbia CK 48627)
The Man in the Moon (Reprise 926763-2)
Dying Young (Arista 18592-2)
Grand Canyon (Milan 262493)

1992
Glengarry Glen Ross (Elektra 61384-2)
Diggstown (Varèse VSD 5379)
A Private Matter (tv)
Middle Ages (tv-serie)
Night and the City (Hollywood HR 614012)
Descending Angel (tv)
American Heart

1993
Falling Down
Alive (Hollywood HR 61454-2)
Dave (GIAN 15292-2)
The Fugitive (Elektra 61592-2)
The Saint of Fort Washington (Varèse VSD 5444)

1994
Intersection (Milan 35663-2)
Wyatt Earp (Warner Bros 45660-2)
Junior (Varèse VSD 5558)
Major League II

1995
Eye for an Eye
Just Cause (Varèse VSD 5596)
Outbreak (Varèse VSD 5599)
French Kiss
Waterworld (MCA MCD 11282)

1996
Restoration (Milan 35707-2)
The Juror
Primal Fear (Milan 35716-2)
The Trigger Effect
Space Jam (Atlantic 82979)
One Fine Day (Columbia 486910-2)
The Rich Man's Wife (alleen thema)

1997
Father's Day
My Best Friend's Wedding
The Devil's Advocate (TVT 8140)
The Postman (Warner Bros 46842-2)
From the Earth to the Moon (tv)
Liar Liar (alleen thema)
Picture Perfect (alleen thema)
Dante's Peak (alleen thema)

1998
A Perfect Murder (Varèse VSD 5946)

1999
Runaway Bride
The Sixth Sense (Varèse VSD 6061)
Stir of Echoes (Nettwork 30145)
Mumford
Snow Falling on Cedars (Decca 466818-2)

2000
Wayward Son
Dinosaur

Peter S.


Gerelateerde links
 Startpagina

Score 115
Andere artikelen:
Boekbespreking: U.S. Soundtracks on CD
Saturn - Portret
Boekbespreking - The Score, Interviews With Film Composers
Legendary Movie Orchestra - Portret
James Newton Howard - Portret
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy