Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
De Engelse vrouwengolf (deel 2) - Beschouwing
Score 114, 10 03 2006



De Engelse vrouwengolf (deel 2) - Verschenen in Score 114, maart 2000

Engeland, voorjaar 1998. Kersverse Oscarwinnares Rachel Portman maakt zich op voor groot Hollywoodwerk. Haar nog relatief onbekende collega's Debbie Wiseman en Ilona Sekacz genieten na van hun recente filmsuccessen, respectievelijk Wilde en Mrs. Dalloway. En op 23 maart wint Anne Dudley tot ieders verrassing een Oscar voor de beste Original Musical or Comedy Score voor The Full Monty. Wederom wint een Engelse filmcomponiste in deze muziekcategorie het felbegeerde beeldje. Zijn prijswinnende Engelse filmcomponistes de laatste, typisch Engelse hype, of zijn ze inderdaad een nieuwe stroming binnen de Engelse filmmuziekwereld?

Filmboom

The Full Monty was eind 1997 Engeland’s meest winstgevende film ooit geworden. Andere Engelse films uit datzelfde jaar, zoals Bean en Tomorrow Never Dies, behaalden eveneens grote commerciële successen. Net als in andere Europese landen als Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje hadden films van eigen bodem groot succes in hun thuisland en vaak ook elders. Hollywood’s blockbuster Titanic leek begin 1998 een einde aan deze Europese filmboom te maken.

De Engelse filmindustrie leek anno 1997-1998 in een bloeiperiode te verkeren, voorzover je natuurlijk kunt spreken van een echte industrie zoals in Hollywood. Qua voorzieningen heeft Engeland heel wat te bieden: er zijn enkele gerenommeerde filmstudio’s, een enorm aantal acteurs en actrices, technici in alle takken der industrie, een bloeiende televisiecultuur, etc. Dankzij loterijgelden en veelvuldige Amerikaanse financiering worden er jaarlijks heel wat films gedraaid. Op het gebied van filmmuziek hebben onze westerburen ook heel wat te bieden: naast enkele befaamde opnamestudio’s zoals de Abbey Road Studios en de CTS Studios in Wembley (bekend van de Bondmuziek) zijn er orkesten als de London Symphony Orchestra en bekende Engelse filmcomponisten als John Barry, Patrick Doyle en David Arnold. Ook de Engelse popmuziek is in dit verband een factor om rekening mee te houden. De soundtrack voor de film Trainspotting (1996) was een groot succes en maakte de jeugd wakker voor het fenomeen filmmuziek. Typisch kenmerk van de Engelse popwereld is het verschijnsel van de hype: wat vandaag nieuw is, is morgen allang weer passé. Filmmakers dienen hiermee rekening te houden: een zojuist voltooide (pop)soundtrack zal pas over een aantal maanden verschijnen en kan derhalve bij verschijnen alweer als historisch worden bestempeld.

Lowbudget films

Veel van de in Engeland geproduceerde films hebben een klein budget. Roulatie via de landelijke bioscopen is vaak lastig, omdat deze veelal in handen zijn van grote distributiemaatschappijen die het merendeel van de bioscoopdoeken reserveren voor grote (Hollywood)producties. Kleine films vallen zo vaak buiten de boot. Nadeel van de kleine budgetten van deze laatste groep films is uiteraard dat ook de post filmmuziek karig is toebedeeld. Beginnende componisten halen echter veel voordeel uit kleine films met beperkte muziekbudgetten. Zij kunnen eerste ervaring opdoen en zonodig experimenteren. Tegen deze achtergrond is het dan ook niet verwonderlijk dat opeens zoveel filmcomponistes aan de weg begonnen te timmeren, mede geholpen door hun prestigieuze muzikale opleiding en hun ervaring bij de televisie of het theater. Wie echter ambitieus is als filmcomponist(e) zal al gauw door Hollywood worden verleid. Na haar Oscar voor Emma maakte Rachel Portman vooral muziek voor Hollywoodproducties. Hetzelfde geldt voor Anne Dudley. Wel bleven ze in hun eigen land wonen en werken, iets wat Wiseman en Sekacz het liefst ook zouden willen.

Men kan de golf Engelse filmcomponistes niet afdoen als weer een hype. Gezien hun onmisbare talent hebben de vrouwen hun plaats binnen de Engelse filmindustrie allang veroverd. Het is evenmin te vroeg om van een nieuwe stroming te spreken. Bovendien hebben termen als golf of stroming iets van een voorbijgaande aard. Met het fenomeen filmmuziek gemaakt door vrouwen dienen we voortaan eenvoudigweg rekening te houden. Wie weet horen we binnenkort filmmuziek van weer nieuwe filmcomponistes …..

Mannen

Op 21 maart 1999 won Stephen Warbeck met Shakespeare in Love een Oscar voor de beste Original Musical or Comedy Score. Het was de derde Engelse filmcomponist(e) op rij die in een deze categorie werd onderscheiden. Anders dan zijn twee vrouwelijke voorgangers werd hij door Hollywood benaderd voor de score van een actiefilm (Mystery Men (1999)), ‘het genre waarvoor alleen mannen geschikt zijn.’ (Zie ook het interview met Warbeck elders in deze Score!) Warbeck’s vrouwelijke collega’s worden intussen zoet gehouden met komedies en drama’s. Toch valt ook hier een kleine kentering waar te nemen, want Anne Dudley’s opvolger van haar Oscarwinnaar was American History X (1998), weliswaar geen typische actiefilm, maar toch een robuuste film met de nodige actie. Misschien wordt voor de volgende Bondfilm (Engels en met veel actie) wel een vrouw benaderd om de score te componeren.


Als afsluiting van deze tweedelige reeks volgt een viertal korte biografieën plus filmo/discografie van de resterende Engelse filmcomponistes. Door een misverstand ontbrak de biografie van Jocelyn Pook in Score nr. 113. We drukken die alsnog af.


Anne Dudley

Wie Anne Dudley zegt, zegt automatisch The Art of Noise. Deze bekende Engelse groep werd door haar en producer Trevor Horn begin jaren ’80 opgericht. Veel succes had deze band met inventieve samples die baanbrekend bleken te zijn. Anne Dudley (geboren in 1956 in Chatham, Kent) studeerde aan het Royal College of Music en het King’s College te Londen. Hoewel ze hier klassiek werd opgeleid, behaalde ze haar eerste successen in de Engelse popwereld. Bekend werd ze als orkestrator van de elpee The Lexicon of Love (1982) van de groep ABC. Vervolgens werkte ze vooral als arrangeur en producer met tal van Engelse popacts als Phil Collins, Elton John, Seal, Travis, The Spice Girls en vele anderen. Haar eerste score schreef ze in 1987 voor de Engelse film The Disorderlies waarna een lange reeks scores zou volgen voor merendeels Engelse films. In 1992 brak ze door met haar beklemmende score voor The Crying Game. Na het Oscarsucces van The Full Monty (1997) volgden enkele Hollywoodfilms, waarvan met name American History X sterk de aandacht trok. Dudley’s brede muzikale achtergrond zorgt voor filmmuziek die enerzijds klassiek georiënteerd is en anderzijds haar ervaring in de popwereld verraadt, hetgeen vaak in makkelijk in ‘t gehoor liggende liedjes of muziek resulteert (luister naar de vrolijke reggaescore van The Full Monty). Zelf beweert ze dat ze niet voor één speciaal soort films in de wieg is gelegd, dus een Bondscore behoort zeker tot de mogelijkheden!


Filmo-/Discografie Anne Dudley

1987
The Disorderlies
CD Polydor 833 274-2
Hiding Out
CD Virgin CDV 2493

1988
Buster
CD WEA 255984-2

1989
Say Anything …
CD Columbia CK 45140
The Misadventures of Mr. Wilt
The Mighty Quinn
CD A&M Records CD 3924
Zwei Frauen/Silence Like Glass

1991
The Pope Must Die
The Miracle

1992
The Crying Game
CD SBK records CDP-589024
Knight Moves
CD Milan 262753

1994
Felidae
CD Brunswick records 527 060-2

1995
The Sadness of Sex
The Grotesque (Gentlemen Don’t Eat Poets)
CD Panqaea 7243 8 57017 2 6

1996
When Saturday Comes
CD Polygram 532307-2
Hollow Reed
CD RCA 686302

1997
The Full Monty
CD RCA Victor 09026-68904-2

1998
American History X
CD Angel classic 7243-5-56781-2-6

1999
Pushing Tin
CD Restless records 73519

2000
The Bacchae
Monkey Bone
CD Varese Sarabande 302 066 227


Debbie Wiseman

De carrière van de in 1963 in Londen geboren Debbie Wiseman geldt als exemplarisch voor de golf Engelse filmcomponistes. Als kind was ze al sterk geïnteresseerd in alles wat met muziek te maken had. Haar opleiding genoot ze aan de befaamde Guildhall School of Music and Drama waar ze onder andere compositieleer studeerde. Hoewel ze hier klassiek werd opgeleid kent ze een brede muzikale belangstelling (behalve klassieke muziek ook pop en jazz). Ze raakte bekend met werk voor de Engelse televisiezender Channel Four. Naast veel televisiewerk schreef ze enkele klassieke werken en debuteerde ze bij de film met haar score voor Tom & Viv (1994). Haar doorbraak kwam met Wilde (1997), net als Tom & Viv geregisseerd door Brian Gilbert. De melodieuze score van Wilde was zeer klassiek gericht en verlevendigde de film op meerdere momenten. In eigen land wordt Wiseman erg gewaardeerd voor haar meeslepende en pakkende (film)muziek

Wiseman wenst niet in een keurslijf te worden gedwongen vanwege haar muziek voor zogenaamde historische kostuumfilms. Ze zou ook muziek willen schrijven voor horrorfilms, westerns en zelfs actiefilms, waardoor ook zij kanshebster is op een eventuele toekomstige Bondscore!


Filmo-/Discografie Debbie Wiseman

Een goed overzicht van Wiseman’s tv-werk is te beluisteren op Every Note Paints a Picture: The Film and Television Music of Debbie Wiseman (Gramophone 1298B).

1994
Tom & Viv
CD Sony SK 64381

1995
Haunted
CD Silva Screen TRXCD 2002

1997
Female Perversions
Wilde
CD MCI MPRCD 001

1999
Tom’s Midnight Garden
Lighthouse

2000
The Guilty


Ilona Sekacz

Deze in 1948 in Birmingham uit een Poolse vader en een Engelse moeder geboren componiste is voor haar filmwerk dank verschuldigd aan de Nederlandse regisseuse Marleen Gorris. Dankzij de scores voor Gorris‘ films Antonia (1995) en Mrs. Dalloway (1997) werd Ilona Sekacz tamelijk bekend. Fijnproevers kennen haar vooral van het toneel. Voor tal van opvoeringen bij de Royal Shakespeare Company en het Royal National Theatre heeft ze de muziek gecomponeerd.

Haar opleiding genoot Sekacz aan de universiteit van Birmingham waar ze niet alleen muziek maar ook theaterwetenschappen studeerde. Deze gouden combinatie resulteerde in opdrachten aan voornoemde theaters. Ondanks een brede muzikale voorkeur zijn Sekacz’ filmscores klassiek gericht en kennen ze een rijke dramatische vertelwijze. De muziek voor de beide Gorris-films nam ze met het Metropole Orkest op in Hilversum.


Filmo-/Discografie Ilona Sekacz

1985
Dutch Girls

1992
The Countess Alice

1993
Fighting for Gemma

1994
A Pin for the Butterfly

1995
Antonia
CD Silva Screen FILMCD 183

1997
Under the Skin
Mrs. Dalloway
CD Milan 35845-2

1999
Solomon and Gaenor

 
Jocelyn Pook

Van de lichting Engelse filmcomponistes is Jocelyn Pook nog maar net begonnen met het componeren van filmmuziek. Haar eerste echte score schreef ze voor Eyes Wide Shut (1999), de zwanenzang van Stanley Kubrick. In januari van dit jaar ontving ze voor EWS een Golden-Globe-nominatie in de categorie Best Original Score.

Geboren werd ze in 1964 te Birmingham. Haar opleiding genoot ze net als Debbie Wiseman aan de Guildhall School of Music and Drama, alwaar ze zich bekwaamde in het vioolspelen. Na voltooiing van deze opleiding kwam ze terecht in de wereld van de popmuziek. Ze speelde onder meer met The Communards, Massive Attack, The Cranberries en onlangs werkte ze nog samen met Peter Gabriel (op zijn nieuwe cd). Vervolgens richtte ze haar blik op het theater. Hier kon Pook veelvuldig experimenteren met haar muzikale achtergrond en zelfs acteren. Ten slotte volgden muziekopdrachten voor programma’s en films van de BBC. Opvallend was haar score voor de korte BBC-film Blight (1997).

Hoewel Pook componeren steeds leuker en belangrijker is gaan vinden, speelt ze toch nog graag haar eigen werk met haar Jocelyn Pook Ensemble.


Filmo-/Discografie Jocelyn Pook: zie gegevens in Score 113

Paul S.






Gerelateerde links
 Startpagina

Score 114
Andere artikelen:
Van Fellini tot Taviani - Concertverslag
Stephen Warbeck - Interview
Postzegels waar filmmuziek uit komt - Beschouwing
De Engelse vrouwengolf (deel 2) - Beschouwing
Concert Beurs van Berlage - Verslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy