Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Stephen Warbeck - Interview
Score 114, 10 03 2006



STEPHEN WARBECK: MAD MUSIC HEEFT MIJN VOORKEUR - Verschenen in Score 114, maart 2000

Stephen Warbeck is in Engeland een zeer gewaardeerd en zeer talentvol componist. En niet alleen voor speelfilms, maar met name ook voor tv-series, tv-films, radio en het theater. Bij insiders is hij het meest bekend voor zijn muziek van de vierdelige tv-miniserie Prime Suspect met Helen Mirren. Internationaal brak hij door met Shakespeare in Love. Score sprak met hem op het filmfestival in Gent in oktober 1999.

Acteur

Warbeck werd geboren in 1953 in Southampton aan de zuidkust van Engeland. Hij werd al snel een allround musicus en leerde vooral trompet, klarinet, gitaar, saxofoon en accordeon bespelen. "Maar eigenlijk ben ik van origine acteur en dat weet bijna niemand. Vooral in de periode 1977-1985 heb ik veel in het theater gestaan. In 1985 ben ik met acteren gestopt. Toen maakte ik mijn eerste score voor Happy Feet," aldus de vrolijk ogende componist die tevens een vlotte prater blijkt te zijn. "Tussen mijn films en theaterstukken door maak ik 'mad music' in een band die straatmuziek maakt. Daarin bespeel ik allerlei muziekinstrumenten. We treden overal op en maken veel plezier. Onze muziek straalt veel humor uit." In 1999 brak hij definitief door met de romantische muziek voor Shakespeare in Love. Hij kreeg er vele prijzen voor, zelfs een Oscar. Sindsdien weet hij niet wat hem overkomt. De aanbiedingen stromen binnen.

Start

"Hoe bent u eigenlijk begonnen?" Warbeck: "Toen ik een jaar of vier was, verhuisden we naar Brighton. Daar hadden we een piano en zolang ik me kan herinneren, heb ik daar liedjes op gespeeld. Gedurende de tijd dat ik op de universiteit zat, schreef ik veel toneelmuziek en bezocht ik vaak filmclubs. Ik was vooral geïnteresseerd in Franse, Italiaanse en Hitchcock films. Ik maakte mijn eigen muziek, zette het op een band en stuurde die overal rond. Zo kreeg ik mijn eerste baantje in het Theatre Royal. Veel theatermensen gingen medio jaren ‘80 naar de televisie en dus ging ik mee. En daar maakte ik mijn eerste score, Happy Feet. Met zestien muzikanten maakte ik er een aardige, nogal humoristische score van. Als ik daar nu op terugkijk, zou ik willen dat ik destijds een groter orkest had. Ook het tempo van de muziek zou ik veranderen.

Shakespeare

“De Oscar was een sensatie. Iedereen wilde een interview, iedereen wilde foto's maken. Heel vleiend allemaal, maar het kostte me een zee van tijd en dat begon uiteindelijk te irriteren. Merkwaardig te ervaren wat er allemaal gebeurde. De hele wereld om me heen veranderde. Maar ik ben nog steeds dezelfde componist! Daar is niets aan veranderd! De aandacht van de media voor een filmcomponist is heel klein, maar met zo'n prijs kom je tijdelijk in de belangstelling. Maar ik blijf gewoon mijn werk doen. Na Shakespeare maakte ik Fanny and Elvis van regisseur Kay Mellor, een romantische komedie. En vlak ervoor maakte ik Heart. Ook deed ik A Christmas Carol, een televisiefilm met Patrick Stewart. En Mystery Men natuurlijk." 

Mystery Men

Voor Kinka Usher maakte hij Mystery Men, gebaseerd op de karakters uit een stripboek. Warbeck: "Het was totaal anders dan voor Shakespeare. Ik heb van alles gedaan, thrillers, mysteries, achtervolgingen, drama's, maar dit was weer anders. Er waren veel komische actiescènes die ik van muziek heb voorzien." Wat zorgt ervoor dat er in een film goede muziek zit, met andere woorden, wanneer is een filmcomponist een goede filmcomponist? "Een componist moet zoeken naar de ware identiteit van een film, aanvoelen waar het over gaat en die sfeer overnemen in de muziek. Ik denk dat ik daar erg gevoelig voor ben. Maar het gaat ook om het samenspel tussen regisseur en componist. Ik hou van regisseurs die me de vrijheid geven en die vertrouwen hebben in het vakmanschap van de componist. Dat deed regisseur John Madden bij Shakespeare, Prime Suspect en Mrs. Brown. En ik op mijn beurt heb weer vertrouwen in de musici waarmee ik opneem. Vandaar dat ik ook steeds dezelfde mensen benader. Ik weet wat ik aan ze heb. Die relatie tussen regisseur en componist zie ik als een belangrijke basis voor een goede film met goede muziek. Dat gaat niet altijd op, helaas."

Walker

Anders Sodergren, een Londens componist, maakte de eerste muziek voor Mystery Men. Warbeck componeerde zo'n 25 cues en speelde ze voor op piano. Alle muziek werd gebruikt. Op het allerlaatste moment vond de producer dat de openingsscène anders moest. De volgorde van de acties werd veranderd, er kwamen special effects bij. Warbeck had geen tijd nieuwe muziek te maken. Daarom werd Shirley Walker erbij gehaald. Zij maakte dus zo'n 10 minuten nieuwe muziek die aan de filmscore werden toegevoegd. Warbeck behield de credits, immers 80% van zijn muziek bleef erin. Warbeck: "Ik deed bijna een maand over de muziek. In vijf dagen namen we het op in de studio. Er is veel actiemuziek. Gelukkkig had ik net als bij Shakespeare de hulp van een aantal orkestrators. Ken je ze? Patrick Russ, Geoff Alexander en Art Kempel. Pete Anthony was de dirigent. Maar ik moet direct zeggen dat ik vrijwel al mijn films zelf heb georkestreerd. Dat doe ik liever zelf. Maar soms kan het niet, een kwestie van tijd. Dirigeren doe ik nooit. Ik wil tot het laatste fragment en tot de laatste noot bij de regisseur zitten in de cutting-room. Dat is mijn plek. Laat dirigeren maar over aan mensen die er echt voor geleerd hebben."

 
Meest bekende films

1991
A Woman Alone (tv)
Nona (tv)

1992
Bitter Harvest (tv)
Prime Suspect (tv-serie 1 en 2)

1993
Bambino Mio (tv)
Skallagrig (tv)
Prime Suspect (tv-serie deel 3)

1994
Devil's Advocate (tv-serie)
Blood and Water (tv)
Meet (tv)
Speaking in Tongues (tv)

1995
Shadow of a Gunman (tv)
Prime Suspect (tv-serie deel 4)
Bramwell (tv)
A Life in China (tv)

1997
Blood and Water (tv)
The Changeling (tv)
Truth or Dare(tv)
The Student Prince (tv)
A Christmas Carol (tv)
Mrs.Brown

1998
Shakespeare in Love (CD op Sony 63387)

1999
Mystery Men
Fanny and Elvis

2000
Quills
Billy Elliot
Pavarotti in Wales (tv)

JW

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 114
Andere artikelen:
Van Fellini tot Taviani - Concertverslag
Stephen Warbeck - Interview
Postzegels waar filmmuziek uit komt - Beschouwing
De Engelse vrouwengolf (deel 2) - Beschouwing
Concert Beurs van Berlage - Verslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy